Eka haudonta(kokeilu) -->toka haudonta

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

adore

Re: Eka haudonta(kokeilu)

Viesti Kirjoittaja adore »

Meillä tosiaan tämä ensimmäinen haudonta ei onnistunut ollenkaan vaan kaikki neljä hedelmöittynyttä munaa kuolivat sitten. :smt010
Haikein mielin nostin munat koneesta ja pistin pois. Mutta masenteluun en rupea! Mä oon päättänyt hankkia paremman masiinan ja koittaa uudelleen. Todellakin. Muahan ei ihan helpolla lannisteta!
Sitä vois miettiä loputtomiin, että mikä meni vikaan mutta lopullista syytä ei varmaan koskaan saisi selville. Ehkä lämpötila, ehkä kosteus, ehkä se tai se tai...

Kyllä mä vielä tänä kesänä saan ihka ekat kanaseni ja itse kasvatettuna! Nih! :smt045
Bean

Re: Eka haudonta(kokeilu)

Viesti Kirjoittaja Bean »

Hyvä asenne! :smt023
Rusina

Re: Eka haudonta(kokeilu)

Viesti Kirjoittaja Rusina »

No voi kökkö, olis nyt onnistunut. :smt009

Mikä kone sulla on? Koneet ovat niin erilaisia, että jokaisella on ihan omat kommervenkkinsa, miten ne saa pelaamaan siedettävästi. Jos joltakin löytyisi toimivat säädöt sun koneelle, niin kannattais vielä kokeilla uusiks.
adore

Re: Eka haudonta(kokeilu)

Viesti Kirjoittaja adore »

Niimpä! En olis ollenkaan pistänyt pahitteeksi, että olis onnistunu. Alkukin oli niin lupaava.

Tuo masiina on joku nimetön versio tai siis siinä ei ollenkaan lue mitään merkkiä. Se tuli siis käytettynä. Heti alussa huomasin, että lämmöt ja kosteus heitteli, että sai kyllä tarkkaan seurata, että pysyvät hyvissä mitoissa. Taitaa olla vielä kamalampi rakkine kuin ne covanonnentutot mistä täällä on paljon ollu puhetta.

Tilauksessa on nyt uusia munasia ja toivottavasti ensi kerralla onnistaa paremmin. Heh, taidetaan sitten kuoriutua munien kanssa yhtäaikaa.. Mulla on kuitenkin tuo oma ihmistipunhaudonta nyt loppupuolella ja reilu kuukauden päästä olis sitten oman "munan kuoriutuminen". Toivottavasti on sitten pojalle antaa heti pikkutipuja synttärilahjaksi! Olis ainakin hieman erilainen lahja... :smt049
Kananmuna

Re: Eka haudonta(kokeilu)

Viesti Kirjoittaja Kananmuna »

AUTTAKAA NYT KAIKKI VIISAAT TYHMIÄ IHMISIÄ!! :smt003
Voiko luomukanan munaa hautoa lämpöpatterin päällä?Olen sitä joskus yrittänyt,mutta munan sisältä ei tullut tipuja.Eli voiko?Miten kosteuden sais???miks kaikki on niin vaikeeta :smt011 :smt012 :smt017
salosusa

Re: Eka haudonta(kokeilu)

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Ei taida onnistua haudonta patterin päällä. Kosteuden ja lämmön säätely on sen verran tarkkaa.
koivu

Re: Eka haudonta(kokeilu)

Viesti Kirjoittaja koivu »

Olen itse hautonut munia tavallisen pöytälampun alla, onnistui :smt042 , nyt olis tulossa lisää tipuja vähän ajan päästä :smt003
hellu

Re: Eka haudonta(kokeilu)

Viesti Kirjoittaja hellu »

Lampun alla haudonta on onnistunut myös täällä :smt003 Välillä täytyy vain muistaa kostutella munien päällä olevaa kangasta/harsoa ja sitten vielä muovi päälle.
adore

Re: Eka haudonta(kokeilu) -->toka haudonta

Viesti Kirjoittaja adore »

Nyt on sitten menossa uusi haudonta kun eka ei ottanut onnistuakseen. Sormet ja varpaat kaikki ristissä, että toinen kerta toden sanoo! Täällä halutaan jo omia söpösiä pikkutipuja!

Munia tuli alunperin 15 joissa partiksia 10 ja millen ja/tai chabon munia 5. Yksi partismunaparka meni rikki munia koneeseen siirtäessä ja itkuhan siinä tuli...

Vielä on 11 vuorokautta haudontaa edessä ja tänään läpivalaistuissa munissa näytti olevan elämää ainakin viidessä. Yksi on hieman mysteeri, sisältä aikas tumma joten jotain siellä on mutta ei näytä samalta kuin muut munat joissa löyty elämää ja oikein liikettäkin! Saa nähä miten ton munan käy. Loput kahdeksan munaa olivat tyhjiä ja otin ne pois koneesta.

Kyllä jännittää nytten! Ja odotan kuumeisesti tipujen laskettua aikaa. Kolmen viikon päästä pitäis itekkin tän mahan kanssa poksahtaa joten täällä odotettavaa riittää!
adore

Re: Eka haudonta(kokeilu) -->toka haudonta

Viesti Kirjoittaja adore »

Jiihuu!

Nyt on muniin tullut yön aikana reikiä ja niistä kuuluu piippausta! Voi tätä onnea taas! :smt040
Sitten pitäis vaan jaksaa odotella, että kuoriutuminen alkaa... Kaikki sormet ja varpaat ristissä, että kaikki menis hyvin.
adore

Re: Eka haudonta(kokeilu) -->toka haudonta

Viesti Kirjoittaja adore »

Eka tipu pihalla!! :smt050
Ompa se.. ompa se... Ku märkä pläntti! Eiköhän se siitä kuivu kuitenkin jo varmaan iltaan mennessä.
mik

Re: Eka haudonta(kokeilu) -->toka haudonta

Viesti Kirjoittaja mik »

märkä pläntti :smt044
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Eka haudonta(kokeilu) -->toka haudonta

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea märästä "tiskirätistä" tai tässä vaiheessa onkin varmaan jo kuivunut ihanaksi "pumpulipalloksi" :smt054 Joko sisaruksia on ilmaantunut?
adore

Re: Eka haudonta(kokeilu) -->toka haudonta

Viesti Kirjoittaja adore »

Märkä pläntti on muuttunut tosiaan jo pumpulipalloksi ja saanut seurakseen kaksi muutakin pumpulipalleroa! Aivan ihania... :smt050
Vielä kolme munaa odottelee oikeaa hetkeä. Toivottavasti kuoriutuvat nyt pian! Piippaavat ainakin ja heiluvat, että eiköhän se kohta ala niilläkin. Lisää ihania pumpulipalleroita.. Uih!
Vastaa Viestiin