Ilmajoen kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Rusina

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mio, kyllä noista löytyisi montakin sun tuleville tipuille sopivaa kukkoa :smt045.
mio

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja mio »

Voisin vaikka huristella hakemaan, kunhan saadaan kesäkanala käyttöön ja sitä myötä lisää tilaa :smt001

Meillä oli kukkokana-tappelu. Ruusu, meidän ykköskana, ei ollut suostuvainen aamulemmiskelyyn ja siitä tuli sitten ihan kunnon matsi. Ruusulla pienenpieni haava heltassa mutta Kukolta lähti yksi sakara! Siis kokonaan irtipoikki!

Meidän tirpat ei muuten kylve missään tuhkahiekkaturve yms virityksissä. Koko talven oon taas pitäny kylpylaatikkoo ja vaihtanu sinne millon tuhkaa, millon hienoo hiekkaa, millon turvetta. Vaan ei, ei kelpaa. Mutta heti kun meidän maapohjaisessa autotallissa pinta kuivaa ja sopivasti aurinko porottaa vanhaa hirsiseinää vasten, alkaa sellainen kylpysessio ettei mitään rajaa :smt005 Saattavat tunninki putkeen kylpeä, sitten ovatkin sellaisen tomun peitossa että pölisevät koko loppupäivän.
Rusina

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Tais olla Ruusulla pahemman kerran pää kipee :smt048.

Mio, kesäkuun alussa päästän kukkoporukan ulos naapureiden korvia sulostuttamaan(kunhan ensin "luontainen poistuma" vähentää osan porukasta...). Tervetuloa sitten valikoimaan sopiva kukko!
mio

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja mio »

Meillä on joku munintatauko :smt017 Viikkoon ei tullut munan munaa. Eilen tuli yksi ja tänään toinen. Pesässä istuvat kyllä välillä kaksikin kanaa kerrallaan, vaan munia ei tuu...

Hirveä morkkis ollu tirppojen puolesta kun joutuvat siellä entisessä varustehuoneessa olemaan. Lattiapinta-ala noin neljä neliötä, siihen sitten orret ja hyllyt lisäksi. Pieni se on mielestäni ollut, vaikka kesäkanala on hiukan pienempi. Vaan kun sieltä kesäkanalasta on ollu vapaa pääsy ulos, nyt ovat joutuneet kökkimään tuossa kopissa päivät pitkät. Paitsi että kun saman katon alla on myös lampaat ja vuohet, niin ovat päässeet ruokinta- ja siivouspuuhien ajaksi jaloittelemaan koko tilaan.

Soitimme eilen eläinlääkärille että tulisi tekemään meille eläinsuojelutarkastuksen, teki sen tänään. Rasti ruudussa "tarkastuksessa ei havaittu epäkohtia" :smt001 Kanojen kohdalla totesi, että "näillähän on hyvät tilat". Itse kun olin vähän että öö, täälläoisnäämeitintirpatkehtaankoaukaistaoveakunonvähänpienitila...
Rusina

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulle tuli kolme kipalesta niitä "Birgitin" kukkoja, kanamummon alkuperäkantaa siis. Komeita poikia :smt007. Ja koneeseen on menossa satsi sen porukan munia. Uutta verta siis tulossa meidänkin parveen :smt045 .
mio

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja mio »

Viikon luonto-ohjelmaa oli eilen :smt001 Nimittäin Kukko teki Kissankellolle pesää. Ponin karsinan kulmaan, lampaiden karsinan oven eteen. Kaivoi puruihin kunnon kuopan, juoksi heinäpaalista hakemaan heiniä ja vuorasi seiniä. Kissankello kävi välillä pesässä pyörähtämässä ja totesi ettei se kelpaa. Kukko uudestaan juoksemaan heinäpaalille, asettelemaan tarkasti korsia oikeille paikoille, nousi pesästä toiveikkaana ja taas Kissankello kävi toteamassa ettei vieläkään ole hyvä. Tuota jatkui puolisen tuntia. Kauheen nirppanokka akka tuo Kissankello :smt005 Vaan lopulta kelpasi, sinne oli Kukon rakentamaan pesään pyöräyttänyt munan. Ja mä ku olin niiiin onnellinen siitä ettei meidän kanat muni muualle ku pesäkoppiinsa...

Tekeekö muiden kukot kanoillensa pesiä? Onko vain maatiaisten ominaisuus vai löytyykö muistaki roduista? Onko maatiaisten sisälläkin eroja kukkojen käytöksessä? Meillä kaikki ilmajokiskukot ovat olleet kanojansa kohtaan todella huolehtivaisia, todellisia herrasmiehiä joiden kunnia-asiana on ollut pitää rouvista hyvää huolta :smt001 Tämä nykyinen kukko on ensimmäinen joka tekee jopa pesät rouville valmiiksi :smt002
Bean

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Bean »

Meillä myös Piikkiöläiskukot parantelee pesiä jos naisille ei kelpaa ja käyvät myös koemakaamassa niiden sopivuutta. Vaativia nuo naiset... :smt002
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Meillä orppikukko myös rakentaa ja koemakaa pesän samoin edellinen maatiaiskukko. Orppikukko myös vahtii pesän ulkopuolella kun rouvansa munii. :smt057
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Helvenia

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja Helvenia »

Hihkun nyt tännekin vaikka tuolla muuallakin jo huutelin...

Minä sain tuossa pari tuntia sitten elämäni ensimmäiset kanat, vuosien haaveiden täyttymykset tulla tupsahtivat pihaan, ja minä olen aivan myyty jo nyt!!
8 pikkupikku-kananalkua ja komea kukko :smt060 Ihastelisihan noita vaikka koko ajan.
Niin ja siis ilmajokisia ovat. :smt001
kanamummo

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onnittelut loistavasta valinnasta :smt002 :smt023
tupis

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja tupis »

Vau, Kiitos Rusina ja kanamummo hienoista sukutauluista ja tiedoista :smt041 :smt041 Nuohan pitää oikein tallentaa itellekki johonki!

Ja mun kohalta tiedot pitää paikkaansa :smt023 Ja pian Kaleva-herrakin saanee meillä jälkeläisiä :-" :smt003
saralele

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja saralele »

Meille tulee heinäkuussa todennäköisesti 6 ilmajokista tipua :smt050
mio

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja mio »

Tänään saapui meille pikkuinen kukko, kiitos Rusina :smt001 Majailee pari päivää talvikanalassa koiran näyttelyhäkissä, kunhan tottuvat toisiinsa niin pääsee sitten laumaan mukaan. Vaikka hyvin nuo näytti rouvat ja Kukko siihen suhtautuvan, uteliaina tarkkailevat häkin vieressä että mikäs se tuo tuommonen pieni tirppa oikein on :smt002 Toivottavasti Ruusun juuri alkanut haudonta tuottaa toivotun tuloksen ja uusi kukko saa omat kanasensa.
vetehinen

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Ilmajokiset maatiaiset ovat olleet linssiluteina ja tuloksia voi katsastaa tämän päivän Maaseudun Tulevaisuuden Kantri-liitteestä. Kanamummolta lähtöisin nämäkin potpottajat. :smt003
mervi.i.

Re: Ilmajoen kanta

Viesti Kirjoittaja mervi.i. »

Meidän nuoriso jengi on aivan pösilöä aamuisin, kun mennään herkkujen kanssa ovea kohti,niin kaikki ovat jonossa syöksymässä syliin :smt001 tai häkistä ulos. Potpottajat ei vaan ymmärrä ,että siinä on lauma koiruuksia,kenen aamupalaksi saattaa joutua :smt018 . Saapi kyllä liukkaasti mennä sisälle, ettei käy hullusti. Ilmeisesti kuuluu lajin luonteeseen tyyli "syöksy syliin" ,,,
Vastaa Viestiin