Jätti-kochin

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kochin-fani

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

EEEEIIHH!!! Näyttäisi siltä, että yhdellä keltaisella tipulla on kaksi-/kolmerivinen harja :smt009 Muilla poikasilla on kyllä normaalit.
Onko näissä mun kocheissa joku vika kun (nyt jo kuolleella) Guapolla oli vääränlainen harja, Fiian pyrstö näyttää vääränlaiselta muiden kochien siisteihin ja pyöreisiin sellaisiin verrattuna, ja nyt vielä tämäkin... :(
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kuten jo aiemmin oli puhetta, niin jotain "hämärää" niissä on. Sen verran paljon, että jos tipuja myyt eteenpäin, niin kerro ostajalle! Ovatkohan päässeet risteytymään jossain vaiheessa jonkun muun rodun kanssa?
annemari

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja annemari »

Olen Hiltan kanssa täysin samaa mieltä, niinkuin olin aiemminkin, mielestäni kochinisi eivät voi olla puhdasrotuisia, kun vielä jälkeläisistäkin tulee ilmi ominaisuuksia jotka eivät rotuun kuulu. Todella ikävä juttu kyllä :smt011
kochin-fani

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

annemari kirjoitti:Olen Hiltan kanssa täysin samaa mieltä, niinkuin olin aiemminkin, mielestäni kochinisi eivät voi olla puhdasrotuisia, kun vielä jälkeläisistäkin tulee ilmi ominaisuuksia jotka eivät rotuun kuulu. Todella ikävä juttu kyllä :smt011
Jep, ja kaiken lisäksi niiden isä oli tämä normaaliharjainen kukko... (Ainakin luulen niin, sillä Fiia alkoi hautoa vasta parisen kuukautta Guaponnkuoleman jälkeen.) Eli jostain muusta kuin perimästä tuo harjajuttu sitten taitaa johta :roll:
Näiden kasvattajalla oli kyllä myös hy-lineja ja silkkejä, faverolleja sekä muutamia muitakin rotuja joita en enää muista. Ja taisivat olla kaikki samoissa tiloissa :-"
Mutta tällä kasvattajalla ei ole enää kuin pari kanaa, eipä siitä seikasta sen enempää (se saatiin kuulla vasta kun kyseltiin puhelimessa, että tietäisikö hän ketään jättikukkoa tarvitsevaa) ... Mutta mitään epäilyttävää hänessä ei tosiaankaan ollut, silloin kun haimme kochipoikaset, niin ihan omin silmin näin että kaikilla linnuilla oli hyvät oltavat ja niinpoispäin.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4446
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jos erirotuiset kanat ja kukot ovat keskenään koko ajan samoissa tiloissa, niin lopputuloksena on sekarotuisia tipuja :smt003
Jos haluaa sataprosenttisen varmasti puhdasrotuisia tipuja, niin siitosparvi pitää olla keskenään vähintään viisi viikkoa, jotta tipuista tulee puhdasrotuisia.
kochin-fani

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

No, sille ei sitten nyt voi mitään, jos alan joskus hamassa tulevaisuudessa näitä kasvattaa niin pitäisi hankkia uusia yksilöitä siitokseen :smt003

Mutta nyt haluan kysyä kunnolla jättikanani rakenteesta. Linkki kuvaan (pakko laittaa linkin kautta, kun näkyi Muniksessa liian isona):
http://3.bp.blogspot.com/-Pkw1e3nXL2A/U ... G_9864.JPG
1. Tuo pyrstö. Onko se vääränlainen? Kun katselin Feathersitestä ja Muniksesta jättikochien kuvia, niin ei niiden pyrstö tuollainen ollut, vaan pyöreämpi ja näytti "olemattomammalta" (kummallinen sana :smt044) Huomhuom, pyrstön alue on hieman likainen kukon takia... :smt011
2. Onko rakenne liian hoikka? Tämän kysyn siksi, että kana tuntuu nyt hirmu kevyeltä, mutta uskon että se johtuu vain kun haudonnan aikana ei ole päässyt tarpeeksi aterioimaan.
Fiia on vielä keskenkasvuinen, joten korjaantuisivatko nämä virheet (jos ne ovat sellaisia) mahdollisesti vielä kanan kasvaessa?
sannikki

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja sannikki »

En nyt miettisi liikoja kanan "virheitä" tai rodunmukaisuutta, eihän se ihan tuollainen pitäisi olla, mutta ei se ole vielä merkki Fiian sekarotuisuudesta. Jos et vielä ole puhtaita tipuja myymässä niin en miettisi sen enempää, jos kanan on kerran terve :)

Jos haluat kasvattaa tipuja myyntiinkin niin hommaisin ihan uudet kanat, koska nämähän oli sisaruksia ja eivät kaiketi ole kauhean luotettavasti puhtaita...

Ihan aiheen ulkopuoleisena asiana, kiinnittäisin siisteyteen huomiota sulkajalkojen kanssa eritoten, jalat likaantuu helposti joten pehku on pidettävä puhtaana jos haluaa että kanat on puhtaita ;)
kochin-fani

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Huomasin tänään, että pyrstö on alkanut pyöristyä :smt038 Eli niitä "pallosulkia" on alkanut ilmaantua, ehkä pyrstösulat kasvoivat ensin ja sitten vasta kana?
No, näillä näkymin en ole täysin puhtaina ja jalostukseen niitä myymässä, enimmäkseen lemmikeiksi jne. Joten ei sinänsä syytä huoleen, haluaisin vaan että kochini eivät näyttäisi liian ei-kochimaisilta :smt004
Kyllä mieltä rauhoittaa, kun ajattelen että kanani ovat ulkonäöstä huolimatta kavereitani :smt057
sannikki

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Onhan se pakko tännekin laittaa :D tämä kukkojen kukko, Veikko

Kuva Veikko on nääs iso!
kochin-fani

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Ooh, minäkin haluan keltaisen (onko toi väri keltanen vai mikä buff, en tiiä) kochinin :smt055 Ja suklaanruskean :smt002 Ovatko ne jotain muunnoksia vai voiko splash saada sen värisiä tipuja?
Ja voiko Fiia olla joku splässimuunnos, koska sen keltaisille tipuille on ilmestynyt mustia tiploja siipisulkiin :smt017
Tuulia

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Onkos toi Veikko oikeasti kottikärryn kokoinen, tahtoo tommoisen kukon :smt007
sannikki

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja sannikki »

Tuulia kyllä se on :smt042 joutui mokoma kumartelemaan aisojen alitse ja kun seisoo niin heikompaa hirvittää! Arvioisin että Veikon pää keikkuu n. 65-70cm korkeudessa.

tässä toinen otos muhkusta
Kuva
Tuulia

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Meidän Martti on 4kg. punnittu viime kesänä, ikää nyt 2v. ja koitin Marttia mitata silloin kun se seisoi oikein ryhdikkäänä, niin se oli mua puoleen reiteen, eli noin 65cm. mutta tiedän että jättejä on isompiakin, eli mulle saa kaupata siitosmunia sellaiselta pervelta jotka olisivat isompia, värillä ei ole väliä.
Mulla on nuori friseerattu kukko joka näyttäisi siltä että siitä tulisi isompi kuin Martti, tai sitten sen höyhenet tekee sen isomman näköiseksi.
Meillä on kuoriutunut Martin jälkeläisiä joiden joukossa on 2 kanaa joista tuli isoja, kummatkin kanat ovat Martin kokoisia toinen niistä asuu aika lähellä ja olen sen nyt aikuisena nähnytkin, eli mahdollista on että vähän pienemmätkin saattaa tehdä isompia jälkeläisiä, olenkin tässä odottanut että poikkeuksellisen isoja tulisi enemmän, mutta eipä ole vielä onnistanut. nimim. munia koneessa :smt003
kochin-fani

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Olisi kivaa joskus punnita Maxi, mutta tällä hetkellä ei ole sille sopivaa vaakaa... Se on joka tapauksessa melko painava ja suuri, jos se seisoo kaula suorana (muttei kurotettuna) niin on se ainakin enemmän kuin puoli metriä :smt002
Tuulia

Re: Jätti-kochin

Viesti Kirjoittaja Tuulia »

Mä olen ihan henkilövaa´alla punninnut, ottanu kukon syliin ja laskenut erotuksen.
Vastaa Viestiin