Maatiaiset

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

No se olikin vitsi... :smt002 En ihan tosissani uskonutkaan, että sitä haluaisit!

Mutta harmin harmi, viidettä kurkoa tuonne ei kyllä uskalla ottaa, vaikka kohtuullisen sosiaalisia tossukoita nuo neljä ovatkin. Tilaa ei ole niin paljon, että voisi jakaa omiin osastoihin. Täytyy odottaa vaan, toivottavasti sun kukko löytää ottajan!
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

siimis: huhu kertoo, että on olemassa valtaisat tervavarastot ja maattareiden höyheniä tuollaisia ajatusta pohtivia varten. Aamunkoitteessa kuulema tulevat ja pyörittävät onnettomat ajatusrikkurit tervassa ja yhden kanakannan höyhenissä. En uskalla edes ajatella mitä tapahtuu niille, jotka vielä toteuttavat ajatuksensa :sad7: :smt002 :smt003

Minulla on piikkiöläisiä nuorikoita ja nyt elättelen haavetta hämäläisistä. Olen siinä onnellisessa asemassa, että mulla on fyysisesti sen verran paljon tilaa, että pystyn järkkäämään kannoille omat tilat (tai sama tila, mutta kaks häkkiä). Alunperin ajattelin, että pidän yhdessä ja vuorottelen kukon kanssa, mutta laskeskelin pääseväni helpommalla kahden häkin kanssa. Koska kuulun säilyttäjiin, niin en voi (tai halua) valita kanoja ja kukkoja värin perusteella. (Kukot päätin kyllä valkata luonteen perusteella). Mutta kyllä nuo värit on kiinnostavia :smt001
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

kuutamofoxi kirjoitti:Koska kuulun säilyttäjiin, niin en voi (tai halua) valita kanoja ja kukkoja värin perusteella.
Tämä on ollut ennenkin esillä, mutta tarkistanpa vieläkin:

Eikös tämä värin mukaan tehtävä valinta (mitä siis ei saisi oikein tehdä) tarkoita sitä, että vain tietyt värikriteerit täyttävien annetaan elää ja kaikki "poikkeavat" lopetetaan? Eli esim. että halutaan vain mustia kukkoja ja kanoja, joten kaikki harmaat, ruskeat, punaiset jne. saavat pölkkyterapiaa.

Eli se, että antaa "kaikkien kukkien kukkia" on nimenomaan sitä, että ei tee valintaa. :smt016

Toinen asia on se, että kun kukkoja tulee niin paljon, ettei niitä kaikkia voi pitää, on pakko tehdä jonkinlaista valintaa. Siinä hommassa pitäisi taas kannan elinvoimaisuuden nimissä käyttää kriteereinä terveyttä tms. hyviä puolia, joita kannassa ehdottomasti tarvitaan. (Mutta voihan silloinkin väri olla lopullinen vaikutin kahden samanvertaisen välillä tapahtuvassa valinnassa, vai?:smt017 )

Tuohon kukkovalintaanhan olisi kai sellainenkin vaihtoehto, kuin luonnon valinta, mutta käytännössä se tarkoittaisi sitä, että kukot tappelisivat asemastaan kuolemaan saakka, eikä se oikein nyky-yhteiskunnassa kuulosta edes hyväksyttävältä, saatika kannustettavalta. :smt009
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Mimmi kirjoitti:Eikös tämä värin mukaan tehtävä valinta (mitä siis ei saisi oikein tehdä) tarkoita sitä, että vain tietyt värikriteerit täyttävien annetaan elää ja kaikki "poikkeavat" lopetetaan? Eli esim. että halutaan vain mustia kukkoja ja kanoja, joten kaikki harmaat, ruskeat, punaiset jne. saavat pölkkyterapiaa.

Eli se, että antaa "kaikkien kukkien kukkia" on nimenomaan sitä, että ei tee valintaa. :smt016

Tuohon kukkovalintaanhan olisi kai sellainenkin vaihtoehto, kuin luonnon valinta, mutta käytännössä se tarkoittaisi sitä, että kukot tappelisivat asemastaan kuolemaan saakka, eikä se oikein nyky-yhteiskunnassa kuulosta edes hyväksyttävältä, saatika kannustettavalta. :smt009
Näin minäkin se "valinnan" tai valitsematta jättämisen ymmärrän. Vaikka myönnän toistelleeni kauniin punaruskean tipun vierellä "ole kana, ole kana..." :smt002 Se oli kukko :smt003 Mutta eikös juuri näitä hämäläisiä ole tällä värivalinnalla aikanaan jalostettu mustiksi? Näin muistan lukeneeni.

Meillä ei ole pölkkyterapiaa vaan meillä annetaan tipu-seiskaa. Mielummin nuista kumpaa tahansa kuin sitä luonnonvalintaa...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä täällä jo kampean tervatynnyrin kantta auki... :smt003

Ja mun mielestä säilytystyö nyt ei ole niin vakavaa ettei jokainen vois harrastaa sitä "ei valintaa" -ehtoa oman harkintansa mukaan. Kun ihan varmasti maailman sivu on pataan pistetty ne huonostimunivat, vihaiset, kitukasvuiset, karkaamisintoiset sun muut toisen luokan kansalaiset. Hyvinmunivat kauniistikäyttäytyvät ovat saaneet elää. Ja kun kukkoja on pakko karsia, on niistä saanut jäädä se miellyttävin - mitä ominaisuutta nyt sitten kukin miellyttävimpänä pitää!

Mutta jos nyt yksi siimis haluaa suosia jonkun kannan harmaita kanoja niin paremmaksi mä näen sen maatiaisten kannalta ylipäänsä kuin sen että sekoitellaan kantoja tai rotuja. Pidetään me muut sitten niitä monenvärisiä...

On mullakin parvessani omat lempparini. Ja kun meidän pikku kanalaan ei ihan hirmu määriä kanoja mahdu, mutta tipuja kuitenkin toivon, olen laskeskellut että pidän sitten tipupoikueesta osan ja luovun osasta aikuisia, niin että parvessa on eri-ikäisiä koko ajan enkä ole ennen pitkää siinä tilanteessa että kaikki kanani lopettavat muninnan vanhuuttaan ja pitää kerralla uusia koko popula. Niin varmasti meille kyllä saa jäädä kaunis Kaunokki, kokomustia kun on kaksi samanlaista ja muutenkin on porukka mustavoittoista niin saa niistä se porukan pienin Vuokko ekana lähteä jonkun muun kanalaa asuttamaan. Paha minä kun valintaa harjotan... :smt016 mutten suostu häpeämään :smt004
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

kuutamofoxi kirjoitti:Mutta eikös juuri näitä hämäläisiä ole tällä värivalinnalla aikanaan jalostettu mustiksi? Näin muistan lukeneeni.
On, on ja alhon kantaa punaiseksi.. Siitäkinhän voi sit ihan hyvin olla sitäkin mieltä, että jos sitten säilyttää alhon kantaa, pitäisi käyttää samoja valintoja, ettei kanta muuksi muuttuisi.. Mutta minusta siinä on se riski, että kanta menee perimältään kovin kapeaksi. (Noin maalaisjärkikielellä, kun en asiasta sen enempää tiedä.. :smt017)

Mutta tuo luonteen, terveyden, munimisen tai suvunjatkamiskyvyn suosiminenhan on vain luonnonvalinnan tukemista ja vahvistaa kannan kestävyyttä.

Ja juu juu, jokainen maatiainen mahtuu tälle Suomen niemelle, harjoittipa niiden omistaja sitä tai tätä valintaa tai ei. :smt005 Tuota lausetta ei varmaan tajunnut kukaan! :smt005
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi kirjoitti: Ja juu juu, jokainen maatiainen mahtuu tälle Suomen niemelle, harjoittipa niiden omistaja sitä tai tätä valintaa tai ei. :smt005 Tuota lausetta ei varmaan tajunnut kukaan! :smt005
Mä tajusin (ainakin luulen niin), saaks pisteen :smt101

Mutta pistitpä pahan... millä erottaa toisistaan valinta + jalostaminen, ja luonnonvalinnan tukeminen + kannan vahvistaminen? :smt105
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

kuutamofoxi kirjoitti:siimis: huhu kertoo, että on olemassa valtaisat tervavarastot ja maattareiden höyheniä tuollaisia ajatusta pohtivia varten.
Minkä värisiä höyheniä mulle on varattu..? :smt003 Kaikkia muita, mutta ei niitä harmaita, vai?

Ymmärrän kyllä esim. sukusiitoksen haitallisuuden enkä sitä harjoittaisi vain värin vuoksi. Toisaalta en hirveästi tykkää risteyttääkään eri rotuja, vaikka meiltä kyllä noita risteytyksiäkin löytyy ja niistä yksilöistä sinällään tykkään kyllä kovastikin. Mutta ehdoin tahdoin en risteytyksiä pyri tuottamaan.

Mutta onko maatiaiskana maatiaiskana, vai sekarotuinen, jos se on kahden kannan risteytys..? Kun moni kannoista on kovin pieni, niin onko se pienempi paha pitää niitä väen vängällä puhtaina, vai pyrkiä laventamaan sitä geenipoolia risteyttämällä mukaan muun kannan maatiaista..? Olihan sitäkin jo mietitty tuolla tyrnäväläis-keskustelussa.

Mitäköhän kantaa pitäisi alkaa kyttäämään ja kyselemään, jos harmaita haluaisi? Missä kannassa se on yleisin?
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

siimis kirjoitti: Mutta onko maatiaiskana maatiaiskana, vai sekarotuinen, jos se on kahden kannan risteytys..? Kun moni kannoista on kovin pieni, niin onko se pienempi paha pitää niitä väen vängällä puhtaina, vai pyrkiä laventamaan sitä geenipoolia risteyttämällä mukaan muun kannan maatiaista..?
No mun mielestä kahden kannan risteytys on sekarotuinen. Ei se ainakaan ole puhdasrotuinen maatiainen :smt017

Kana kai eläinlajina kestää sisäsiittoisuutta varsin hyvin. Mä luulen että jos MTT:llä ovat suuressa viisaudessaan tulleet siihen tulokseen ettei esim. tyrnäväläistä kantaa, vaikka pieni onkin, kannata risteyttää, niin ei sitä silloin kannata. Mutta onhan noita kantoja yhdisteltykin.

Maatiaistiedote 1/07:n mukaan täysin harmaita on eniten hämäläisessä kannassa, 15,2%, piikkiöläisessä 5,8%, savitaipale 3,7%, kiuruvetinen 2% ja alhon kannassa 1,4%. Valtaväriltään harmaita kanoja on eniten mystisessä "muussa kannassa" 8,6% ja seuraavina tyrnäväläinen 7,7%, savitaipale 3,4%, luumäkeläinen 3,4%, piikkiöläinen 3,3% ja horniolainen 3,0%. Eli yhteenlaskien kolmen kärki on hämäläinen - piikkiöläinen - tyrnäväläinen.
Se on sitten oma lukunsa miten nuo harmaat ja harmaankirjavat värit periytyvät, todennäköisesti harmaasta parvesta tulee kuitenkin aika monen värisiä jälkeläisiä.
Viimeksi muokannut Muusa, 17 Tammi 2008, 21:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

siimis kirjoitti:Mitäköhän kantaa pitäisi alkaa kyttäämään ja kyselemään, jos harmaita haluaisi? Missä kannassa se on yleisin?
No, tässähän se hassu juttu piileekin, että se ei taida missään kannassa olla mitenkään yleinen väri, varsinkaan kanoilla. Sinun täytynee keskittää kyselysi harmaisiin yksilöihin ja päättää kanta vasta sitten.

Ja esimerkiksi, vaikka itselläni on alhoissa harmaita kukkoja, käsittääkseni harmaa alholainen kana on TO-DEL-LA harvinainen.

Tuo rodun tai kannan puhtaus on vähän kahtalainen juttu. Jos rotupuhtaudesta sanatarkasti puhutaan, niin eihän nämä maatiaisen kanakannat ole ROTUJA, rotu on käsittääkseni MAATIAINEN. Niinpä risteytetty maatiainen on "puhdasrotuinen" maatiainen, joka "kannaltaan" (hassuksi meni se sana) onkin risteytys.

Mutta älkää oikeasti mua uskoko, en mä mitään tiedä! :smt005

Mutta mulla on kyllä sähköpostissani vastaus tämän tapaisiin kysymyksiin säilytysohjelman puolesta (johonkin tännekin sen joskus kopioin) ja siellä tietysti toivotaan, että kannat pyrittäisiin säilyttämään erillään.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mimmi kirjoitti: Tuo rodun tai kannan puhtaus on vähän kahtalainen juttu. Jos rotupuhtaudesta sanatarkasti puhutaan, niin eihän nämä maatiaisen kanakannat ole ROTUJA, rotu on käsittääkseni MAATIAINEN. Niinpä risteytetty maatiainen on "puhdasrotuinen" maatiainen, joka "kannaltaan" (hassuksi meni se sana) onkin risteytys.
Ei tää oo kyllä lainkaan monimutkainen tai mielivaltainen juttu (oli risteytykset sit puhtaita tai ei) verrattuna siihen että rotukoirien kennelliliton hyväksymättömät välipentueet ovat sekarotuisia :confused2:
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mimmi kirjoitti:Mutta mulla on kyllä sähköpostissani vastaus tämän tapaisiin kysymyksiin säilytysohjelman puolesta (johonkin tännekin sen joskus kopioin) ja siellä tietysti toivotaan, että kannat pyrittäisiin säilyttämään erillään.
Itseäni lainatakseni.. Mutta että tuo viesti, mihin viittaan on tässä keskustelussa sivulla 5.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eikös se ole melko selvä asia, että
-ne, jotka kuuluvat säilyttäjiin, toimivat säilytysohjelmassa annettujen ohjeiden mukaan
-ne, jotka eivät kuulu säilyttäjiin, toimivat omien henkilökohtaisten mieltymystensä mukaan

Historiasta sen verran, että
-säilytysohjelma täyttää tänä vuonna 10 vuotta!
-suomalaisen maatiaiskanan historia ulottuu vuosisatojen taakse

Tämä on nyt kyllä kaukaa haettua, mutta omana henkilökohtaisena mielipiteenä kysynkin vaikkapas näin, että jos esim. savolainen akka ja kainuulainen ukko risteytyvät, niin onko niiden penska silti suomalainen?
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

HiltaHelikopteri kirjoitti: Tämä on nyt kyllä kaukaa haettua, mutta omana henkilökohtaisena mielipiteenä kysynkin vaikkapas näin, että jos esim. savolainen akka ja kainuulainen ukko risteytyvät, niin onko niiden penska silti suomalainen?
No minun mielestä on, mutta jos pariskunta ei asu savossa eikä kainuussa vaan vaikka turussa, niin penska on sitten turkulainen :smt002

Eli niinhän se taitaa olla, että jos risteyttäisin piikkiötä ja tyrnävää, niin tuloksena tässä tapauksessa taitaisi olla "hämeen harmaa"...

Noista harmaista - olisipas kiva tietää, mitä eroa _geneettisesti_ on sillä "lähes harmaalla" ja harmaalla. Mullakin on kaksi eri väristä harmaata parvessani, ja geneettisesti ovat taatusti ihan erilaisia. Toinen on harmaa brahma kana ja toinen sininen kääpiö kotch. Mun mielestä noi kuvat mitä olen harmaista maatiaisista nähnyt, niin ovat nimenomaan "sinisiä", pohjaväristä sitten riippuu, onko esim. punerrusta kaulalla vai ei. Sininen on lienee kanoillakin yksinkertaisen resessiivisen geenin määräämä, sinällään siis erinomaisen helppo kasvatettava (kahdesta sinisestä tulee vain sinisiä). Tää on kyllä ihan mutua, oliskin kiva päästä kokeilemaan käytännössä...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Eikös se ole melko selvä asia, että
-ne, jotka kuuluvat säilyttäjiin, toimivat säilytysohjelmassa annettujen ohjeiden mukaan
-ne, jotka eivät kuulu säilyttäjiin, toimivat omien henkilökohtaisten mieltymystensä mukaan
Nii mutku ei se valitsematta jättäminen oo niin helppoa, kai arvalla pitäis sitten aina ratkaista mikä kukko tai kana saa jäädä parveen ja mikä menee pataan tai uuteen kotiin :smt017

Ja kyllä se kanojen värien genetiikka, se kummastuttaa minuakin. Ja kun tuntuu ettei kahta samanväristä kanaa/kukkoa edes ole (näissä monenkirjavissa maatiaiskanakannoissa), miten monta päällekkäin vaikuttavaa diluutiota sun muuta kuviota aiheuttavaa geeniä kanoilla oikein voi olla niitten perusvärien lisäksi? Pää hajoaa, hevosten ja undulaattien väreissä ja niiden periytymisissä on sentään joku järki...
...ja vielä kun jos parvessa on useampi kukko ja läjä kanoja niin ei voi edes tietää mikä on kenenkin aikaansaama tipu, päättele siinä sitten periytymisestä jotain... :smt120
Vastaa Viestiin