Rehun koostumus?

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

douniainen

Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja douniainen »

Tiedättekö muuten mikä on yleensä rehuilla koostumuksena (noi yleisesti) eli
jos nyt ostaisin puolirehua niin mitäköhän se pitää sisällänsä?

Onkohan niissä kasvuhormoneja taikka antibiootteja dumpattu niihin?
Onkohan niissä jotain eläinperäistä rouhittu joukkoon?

Nyt aluksi kun ostin täysrehua ja haluaisin ostaa (etsiä nyt rauhassa) meille luomurehua jostain niin sitä ei missään myydä!

Kauppalehden keskustelupalstallakin eilen oli kirjoitus jossa luki että;

> Suomalainen luomuliha onkin tavallista puiolet
> kalliimpi.

Ja Suomessa luomuliha tuotetaan poikkeusluvalla ei-luomurehulla, luomurehua ei Suomesta voi ostaa.

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Siis tämä oli mulle ihan järkytys kun luulin että luomurehua todellakin saa jostain! :smt017
Miten se sitten on muka luomua jos taviksella syötetään siis kertokaapa mulle nyt ett
mäkin tiiän vai syötänkö mäkin nyt vaan tuota rehua ja sanon kaikille että luomua on!? :smt083
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Puolitiiviste tehdään melkein samoista raaka-aineista kuin täysrehu. Aineosien suhteet vaihtelevat ja siksi täysrehu riittää yksistään, mutta puolitiivisteen lisäksi pitää antaa puolet päivittäisestä annoksesta viljaa.
Kasvuhormoneja ja antibiootteja ei käytetä. Myöskään eläinperäisiä aineosia ei minulla olevista aikuisten kanojen rehujen tuoteselosteista löytynyt ainakaan suoraan mainittuna. Mitähän sisältänee 'esiseos'? Poikasrehussa on kalajauhoa. Kanahan on luonnostaan kaikkiruokainen, että kyllä se syö eläimiä sääskistä hiiriin ja sammakoihin :smt003
gallia

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja gallia »

Syötän nykyään kanoille jyvien ja sekalaisen sapuskan lisäksi samaa "täysrehua" kuin naudoille. Rahtimylläri käy kotona omasta viljasta sekoittelemassa ja jauhamassa sapuskan. Lisää siihen myös kivennäisen, vitamiinit yms.
Tuollaista rehua vois saada ostaa joltain tilalta luomunakin. Tosin naudoille tarkoitetussa ei ole väriainetta, joka kirkastaa keltuaisen väriä. Siihen tarkoitukseen voi itse soveltaa viherrehua, porkkanaa tms.
douniainen

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja douniainen »

Eli siis jos nyt syötän vaikka puolirehua ja laitan siihen luomu kauraa ja ohraa sekaan ja annan muutenkin
noille luomu kasviksia niin onko ne munat sitten luomua vai ei kun rehu ei ole luomua? :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Eipä taida olla, koska 'ei luomurehua' saa ohjeiden mukaan olla vuoden aikana enintään 10%.
Muusa

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Niin, mitä luomutuotannossa olevat munijakanat syövät?

Joissain poikasrehuissahan on kokkidiostaattia mutta muita lääkkeitä tai lääkkeenomaisia aineita ei kananrehuissa ole.

Munitusrehussa mainitaan raakarasva mutta mistähän se on peräisin, onko se eläin- vai kasvirasvaa?

Esiseokset on ymmärtääkseni vitamiini/kivennäis/hivenaineseoksia. Osittainhan ne ovat eläinperäisiä (esim. D3-vitamiini on aina eläinperäistä).

Soijaa on kaikissa kananrehuissa ja sen suhteen olen aika skeptinen. Ihan varma en ole etteikö rehusoija olisi ainakin osittain geenimuunneltua. Soijan tuotanto nyt on monin tavoin epäilyttävää, googlettamalla "soija+monsanto" saa aika mielenkiintoista luettavaa.

Pitäis varmaan sekoitella itse omat rehuseokset :smt017
Mitenköhän käytännössä kävisi?
Saako jostain litistettyä hernettä vai mikä olisi sopiva kotimainen soijankorvike (mitä ehkä saisi luomunakin)?
Vitamiinit erikseen juomavedessä?
Kivennäinen erikseen, joku "hiekkamainen" nauta/hevoskivennäinen varmaan sisällöltään sopii, ainakin Fosfori-Hertta-säkissä muistaakseni lukee että sopii kanoille ja aikaansaa vahvemman munankuoren? Mutta onko kanoilla tarpeeksi hyvä ravitsemuksellinen tunto, että jos hiekkakivennäistä olisi kupissa, ne nokkisivat sitä sopivasti tarpeeseensa niinkuin kanankalkkiakin nokkivat? Muutenhan kivennäinen pitäisi sekoittaa rehuun ja se on vähän hankalaa aikaansaada niin että joka yksilö nokkisi seoksesta tasaisesti sitä kivennäistäkin.
douniainen

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja douniainen »

Niin toisaalta mä tuon jo teisinkin (vastauksen kyssäriini) mut kamalan paljon vaikeampaa se
on muuten tuo luomuruuan ja rehun miettiminen kun taas tuo rehu jonka ostan kaupasta on niin paljon helpompaa..
tyyliin maksaa ja nostaa autoon. :iroc:

Miksiköhän muuten ei kaupoissa ole valmiiksi säkitettyä luomurehua? :smt017
iiwi

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Mä tilasin ja luin Helena Telkänrannan Kanojen maailma kirjan (jota muuten lämpimästi suosittelen) ja siinä kerrottiin että vasta voimaantulleiden luomusäännösten mukaan kanojen luomurehu pitää koostaa tilalla itse niin että suurin osa raaka-aineista on tilalla tuotettuja. Eli aikamoista kemistin hommaa on se luomukanojen kasvatus.. Ja siksipä ei luomurehua löydy, koska valmista rehua ei luomutuotannossa saa käyttää.
siimis

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meillä ainakin kanat syö hernettä ihan kokonaisenakin ilman ongelmia ja olenkin syöttänyt riistahernettä valkuaisrehuna aika paljon. Nyt on ollut tiivistettä, kun tipuille se herne on vähän turhan suurta purtavaa :smt002 Se herne on kohtalaisen halpaakin, 40 kilon säkki maksaa 15 euroa.

Mä olen myös miettinyt sen myllyn hankkimista, mutta en herneen vuoksi niinkään kuin kauran! Meillä hyljeksivät kauraa ja kylvävät sen ympäri tarhan - ja syövät sitten oraana... Litistettynä menis varmaan paremmin. Myllyä ei vielä ole, mutta meinaan pistää isännän vetämään kanalalle voimavirran, kun kaivuri on tulossa muutenkin pihaan mellastamaan. Ihan siltä varalta, jos vaikka tulis sopiva mylly vastaan!
Muusa

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Syötätkö siimis herneet kuivana? Itse olen hernettä joskus liottanut kanoille. Eikö herneestä ole joskus sanottu että liika syöttö saattaa aiheuttaa kannibalismia, onko se vanhentunutta luuloa?
Tipuillehan herneen saisi sopivaan muotoon kun liottaisi ja rouhisi sitten monitoimikoneella. Luulisi että kostea hernerouhe maittaisi niille hyvinkin ja sehän säilyy jääkaapissa monta päivää... pitää kai itse kokeilla :smt002

Jos lähtis itse rehustusta koostamaan niin pitäis vaan tietää pitääkö lisätä jotain kivennäisiä tai vitamiineja rehuun ja missä muodossa ja paljonko :smt017
siimis

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ihan kuivana olen syöttänyt eikä meillä ole koskaan ollut kannibalisteja. Sanotaanhan sitä vehnästäkin, että aiheuttaa kannibalismia, mutta sitäkin meillä syötetään siksi paljon, että varmaan olisivat kanat jos syöneet toisensa aikapäivää sitten, jos tuossa olisi jotain perää. Tietty voi olla, että jotkut rodut tai kannat on aggressiivisempia, mutta kyllä mä veikkaan kannibalismin pääsyyksi liian ahtaita ja virikkeettömiä tiloja. Tai sitten jotain puutosta / liian yksipuolista ravintoa / eläinvalkuaisen puutetta. Varmaan jos kanoilleen pelkkää hernettä tai vehnää syöttelisi, niin vois ongelmia ilmetä?
Muusa

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Vastailen itselleni... tein puolentoista viikon ikäisille tipuille hernerouhetta - liotin soppaherneitä yön yli ja myllytin monitoimikoneessa, lirauksen rypsiöljyä laitoin sekaan. Kyllä ne sitä söivät aika kohtalaisella ruokahalulla, ei se mitään ihmeellistä herkkua sentään ollut. Taidan ottaa säännölliseksi osaksi tipujen ruokintaa :smt001
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muusa kirjoitti:Jos lähtis itse rehustusta koostamaan niin pitäis vaan tietää pitääkö lisätä jotain kivennäisiä tai vitamiineja rehuun ja missä muodossa ja paljonko :smt017
Näinpä juuri. Viljasta pitäisi ensin olla analyysi, jonka mukaan sitten laittaisi lisävermeet.
maunu_muori

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie käytän meitin kanoilla kaikki sellaset kotitarvelihapalat, jotka jää jostain syystä pakkaseen lojuun.. herneen ennen liotin, mut ne syö sitä ihan kivasti ilman liotustakin. Joskus oon heivannu kanoille myös maituri 34 tai farmarin rypsiä.. riippuu ihan kumpaa sattuu oleen laarissa .. kaurahan meillä on kuitenkin se pääjyvä. Luomussa varmaan sallitaan myös luonnonkalan(luulisin) käyttö, niin että katiska vaan pikkusärkien kutuapajalle, tulee samalla hoidettua vesistöä. Mie kuvittelisin ettei mitään analyysejä oo pakko tehä, jos elikoita ruokkii muutkin kuin eurot mielessä. Oluthiivaa ja merilevää tai nokkosta on hyvä laittaa talvisin sisälläolokaudella joskus ruokaan mukaan ja aika ajoin sitten d-vitamiinia sisältävää vitamiiniluiosta esim kalanmaksaöljyhän on luomussa ihan sallittu lisä.

Suurinpiirtein kun muistaa sen että kana on samanlainen sekaravinnon syöjä kuin possu ja ihminen .. niin hyvä siitä tulee , jos ei panttaa ruuan määrässä, mitä teollisessa tuotannossa tehdään, siellä arvioidaan kyllä gramman tarkkuuella montako raetta rehua tarvitaan yhteen munaan. :smt002
Muusa

Re: Rehun koostumus?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Niin no sitä tasapainoisempi ruokavaliohan tulee kun analyysien mukaan laskee tarkkaan, että eihän niitä mikään pakko ole teettää tai seurata mutta analyysi vaan on se mikä kertoo totuuden. Sen mitä noitten hevosten ruokinnasta on oppinut niin heinän ravintoarvot voi vaihdella ihan älyttömän paljon ja heinästä analyysi onkin ihan ehdoton mutta viljoissa kai ei arvot vaihtele ihan niin paljoa, ainakin jos valitsee sellaista aistinvaraisesti hyvälle vaikuttavaa, pulleajyvistä, niin uskaltaa varmasti laskeskella keskiarvotaulukoitten mukaan ruokintaa.
Ja tietysti sekin vaikuttaa mitä ruokitaan, hitaasti kasvava ja kohtuullisesti muniva maatiaiskana ei ole niin vaativa rehujensa laadun suhteen kuin nopeastikasvava broileri tai munia liukuhihnalta tööttäävä tehotuotantohybridi (tämäkin kannattaisi muuten hybrideitä kotitarvekanalaansa ottavan ottaa huomioon) - ihan samoin kuin pullapollen ja kilpahevosen ruokinnassa on eroa.
maunu-muori kiitti tuosta rypsirouhevinkistä, pitää kokeilla maistuisiko se kanoillekin, hevosille syötän tuota Maituri34a soijan sijaan valkuaislisänä muttei ole tullut mieleen tarjota kanoille.
Pitäis varmaan jossain vaiheessa perehtyä johonkin ulkomaanihmekanafoorumeihin, luulisi että jostain brittilästä missä kanaharrastus sekä kaikenlainen ekoilu ja luomuilu on ihan toisissa sfääreissä kuin täällä meillä, voisi löytyä jotain valmiita kotoisen ekorehun koostamisesimerkkejä.
Vastaa Viestiin