Sienet ravintona

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Alholainen

Sienet ravintona

Viesti Kirjoittaja Alholainen »

Oletteko antaneet kanoille sieniä? Kokeilin herkkutatin pillikkeitä ja jalkaa. Pillikkeet kelpasivat(johtui varmaan matosista), mutta jalka jäi syömättä. Alhot on muutenkin aika nyrpeitä ravinnon suhteen, jos vertaa hybrideihin. Niille kelpasi melkein mikä vaan.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä olen antanut sieniä aikasta paljonkin, kuvittelen kanojen saavan niistä ainakin tähdellisiä kivennäisiä. Yleensä olen sekoittanut sienet kypsymään jonkun muun mössön sekaan.

Omat maatiaiseni ovat taas tosi innoissaan mistä tahansa ruoasta. Olen pitänyt niillä aina tarjolla mitä merkillisempiä sotkuja, ehkä ne ovat siinä tottuneet. :lol:
meto66

Viesti Kirjoittaja meto66 »

Viimevuonna annettiin punikkitatteja. Kanat pelkäsivät niitä, eivätkä syöneet tai edes kokeilleet nokkimista. Kiersivät kaukaa. Meillä oli hauskaa. :lol:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Törmäsin muissa asioissa taas tähän sieniasiaan...Jotkut sienet, esimerkiksi suppilovahvero, sisältävät huomattavan määrän talvella tarpeellista d-vitamiinia. Elikäs hopihopi metsään, siellä nuo suppilotkin alkavat pian kasvaa. :D
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hei auttakaa,

mä en ymmärrä sienistä mitään, mutta tällaisia kasvais pihan laidalla:

Kuva

Ja alta:

Kuva

Osaako kukaan sanoa mitä nämä on ja käviskö ne kanoille ja/tai vuohille?

Toinen sienilaji kasvaa pitkin pihaa, mutta se ei taida olla syötävä???

Kuva
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Juu, en ymmärrä minäkään noista mtiään. :oops: Mutta jos vuohet syövät noita vapaaehtoisesti, ne ovat niille käypää ravintoa. :lol:
*heta*

Viesti Kirjoittaja *heta* »

joku vanha uskomus on että jos etanat on jotai sientä syöny niin ei se voi ihmisellekkään olla vaarallinen.. mut EI pidä paikkansa..etanilla erillainen ruuansulatus ja ne voi stödä ihmisillekki vaarallisia sieniä :wink: ..mitenhän tämä liitty mihinkään :D

en nyt tiedä päteekö kaikkiin mutta syötävästä sienestä tuleva maito on valkeaa :D..yleensä

ja yleensä myrkkysienten jalassa on rengas

lehemät syö ainaki voitatteja siltään mutta ei tuu mieleen muita sienilajeja joita olisin kuullu eläinten syövän ilman keittämistä ym..
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Suomessa taitaa esiintyä harvakseltaan ihmiselle myrkyllinen piruntatti, muista tateista sappitatti maistuu pahalle. Kaikki muut tatit on passeleita myös ihmisravinnoksi. Rouskuista tuleva neste on tavallisimmin maitomaista, mutta se ei kerro elintarvikekelpoisuudesta. Ihmisille kaikkein myrkyllisimmät sienet taitavat olla pienehköjä ja vaatimattomia, mutta eläimille nekin saattavat olla sopivaa syötävää. Meillä vuohet herkuttelevat usein mm. kärpässienillä.
Märehtijällä pötsi tuhoaa myrkkyjä, kanalle antaisin kuittenkin vain ihmisillekin turvallisia sieniä. Ryöppäämättä syötäviä on noiden tattien lisäksi vahverot, osa vahakkaista ja haperoista.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pootsi kirjoitti:Törmäsin muissa asioissa taas tähän sieniasiaan...Jotkut sienet, esimerkiksi suppilovahvero, sisältävät huomattavan määrän talvella tarpeellista d-vitamiinia. Elikäs hopihopi metsään, siellä nuo suppilotkin alkavat pian kasvaa. :D
Ei pienintäkään epäilystä että jos sattuisin suppareita löytämään niin joutuisivatko kuitenkin parempiin suihin kuin kanojen nokkiin :P
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Muusa, viime syksynä keräsin suppiksia minkä kerkisin, ämpäritolkulla niitä tuli. Itsellä niitä pursuu jo korvistakin, mutta eläimet tykkäävät. Sen siitä saa kun on tällainen himosienestäjä. :lol:
Tänä vuonna en ole nähnyt vielä yhtäkään suppista, saa nähdä millainen vuosi tulee. :?
Nina

Re: Sienet ravintona

Viesti Kirjoittaja Nina »

Löysin tälläisen vanhan ketjun, johon änkeän kysymykseni kanssa.

Kanat ovat meillä päivisin vapaana. Nyt alkaa nurmikolle tulemaan sieniä, joita en tietenkään tunne. Syövätkö kanat niitä, jos ne ovat myrkyllisiä? Tunteeko kana myrkylliset kasvit ja sienet vai täytyykö aloittaa sienten kitkemistalkoot?

En halua kanoille yllärikuolemia.
omena

Re: Sienet ravintona

Viesti Kirjoittaja omena »

Tämä tahtoo myös tietää! Poimittiin perjantaina lampaankääpiä mistä huonot poisottaessa mietittiin veisikö ne kanoille, vaan jotenkin en sitten tohtinut (empä tiedä miksi, hyviä matosia ois varmaan olleet!). Tänään katselin kun kukko söi sientä ja mietin myös että maalaisjärjellä voisi ajatella että ne syövät vain niille sopivia sieniä mutta.... ???
harrastaja

Re: Sienet ravintona

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

mulla ja on sieniä sellasia valkosia tarhalla mut ei ne niit syö. :smt018 oonkin ajatellu et ne tuntee minkä syövät
suikku

Re: Sienet ravintona

Viesti Kirjoittaja suikku »

Minäpä huomasin eilen, että kanojen tarhaan oli noussut Pulkkosieni ja sitä oli syöty. Wikipedia sanoo, että sitä pidetään nykyään ihmiselle myrkyllisenä. Ennen on kyllä käytetty ruokasienenä ja Venäjällä vieläkin, vaikka tiedetään sen myrkyllisyys. Poimin äkkiä sienen pois sieltä, eikä kanat ole vielä kuolleet.
helmutti

Re:

Viesti Kirjoittaja helmutti »

Pootsi kirjoitti:Muusa, viime syksynä keräsin suppiksia minkä kerkisin, ämpäritolkulla niitä tuli. Itsellä niitä pursuu jo korvistakin, mutta eläimet tykkäävät. Sen siitä saa kun on tällainen himosienestäjä. :lol:
Tänä vuonna en ole nähnyt vielä yhtäkään suppista, saa nähdä millainen vuosi tulee. :?
urjalassa ainakin ovat jo hyvässä kasvussa :smt045 kiva tietää et voi kanoille antaa mulla kans jonkinasteinen mania sieniä noukkia, nyt kun olen jo vähän päässyt tuosta hirvikärpäskammosta. kiitos kanatäiden, jotka on astetta ällömpiä vielä :smt002
Vastaa Viestiin