Kalaa kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Klara

Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja Klara »

Oiskos jotain hyvää ja yksinkertasta ohjetta tarjolla. Saatiin appuroita ja hauki. Ne on nyt tuola jääkaapissa ja ne kyllä oli ihan tarkotettu ihmisille, mutta kun ei meistä kukaan ole innokas kalaruokiin, eikä ole tullu harjoteltua niitten tekoa niin että niistä hyviä tulis (etenkään hauesta), niin heitin isännälle että pannaas keittäen ja mössäten ne kanoille.

Niin jotta tässä pääsis sanoista tekoihin niin oiskos jotain neuvoja antaa? Tarviiko niitä perata kuin paljon? Haittaako soat ja ruodot kanoja? Entäs päät, annetaanko olla vai pitääskö ne ottaa vek? Entäs millä ootte mössänny ne kalat? Entäs paljoko sitä kalaa voi kerralla noille syöttää ja kannattaisko se sekottaa johonki rehuun tms?

edit:opettelenvieläjoskuskirjoottamaan.com :smt005
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Kannattaa perata koska keittäessä ainakin niistä sisälmyksistä tulee mieletön lemu. Mä oon sekä keittäny että paistanu ihan uunissa, uunissa 175 astetta noin puoltuntia ja menee ihan kauhalla sekoittamalla mössöksi. Päätä ei tarvi ottaa pois, ainoostaan sisälmykset, eikä niitäkään ole pakko ottaa jos kestää sen lemun tai voi kypsentää ne kalat ulkona. Meillä ei kanoille raaka kala kelvannut.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Sisälmykset on kuulemma jo perattu pois... jes.. se on yks ällöinpiä juttuja mitä tiijän, mut suomustettu ei ole. Ei kai ne suomut ja evät haittaa :smt017

No eipä tässä sitten muuta kuin tuumasta toimeen vain.

Vielä että paljonko ootte kerralla antanu ja ootteko sekotellu mihinkään vai antanu ihan kalan kalana? Tota ois ehkä pari, kolme kiloo tossa kaikkiaan... Tuleeko eksoottisen makusia kamunia :smt005
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Suomut ja evät menee ihan siinä kuin muutkin.. keitä väljässä vedessä tosi pitkään ja heivaa loppuvaiheessa pari, kolme pussii makaroonii joukkoon , jos sulla on iso kattila. Menee se ilmankin, mut tollain saat sen keitinliemenkin "hyötykäyttöö" kun siihen kuitenkin liukenee niitä hyviä omega rasvahappoja... saatte omegamunia :smt005
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Taitaa olla meidän isoin kattila 5 litraa :smt005 Kalat kun laittaa niin ehkä sinne vois vajaa pari pussia mahtua sekaan...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meil on isoin 30 litraa.. ja niitä on pari kolme.. tulee taas käyttöön... mie oon oikeesti töpinöissä niistä töpseleistä... vaikka tota lihaa kulkee vapaana ihan riittävästi koko suvun ruokintaa :smt005 .. Kirpparilta ollaan hampstrattu.. kun on sattunu kohillee... soppatykki olis kyllä tosi mukava, vaan niitten hinnat on kyllä liian korkeet parin kesäpossun muonitukseen.

Tee sillain, että otat ne kalat sitten kypsinä pois, lisää vähän vettä ja sitten ne makaronit, voithan sää sen mössön sotkee sitten vaikka sangossa.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Kassoo ny... mä luulen että son toi meijän isäntä kun ne keittopuuhat hoitaa kuitenki lopunkaiken... Son ominu noi kanat ihan itelleen :smt003 Mä jo sille sanoinki jotta jonsen pidä varaani niin se naahii multa koneen, kirjautuu ite munikseen ja mä pääsen joskus ja jouluna kun oikeen anelen vuoroa. Sitä on pahemman kerran purassu kanakärpäänen, mä jään ihan jalakoohin täs touhus :smt005

Meillä oli tos vähä hässäkkää noitten tipujen kans ja yks sai vähän köniinsä.. mä epäilin että se ois saanu vähän liiankin pahoin siipeensä ja pyysin että "annas ny tänne niin mä vähän katton sitä" niin isäntä kattos mua alta kulmien ja tuumas "son sitten mun tipu...et kloppaa sitä...kattot vain.." :smt005 :smt005

Ihana miäs - harakasta on tullu ihan isin pikku pipunen :smt007
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pahaks on päässy teillä... noo.. istuttiin tossa äsken huilitauolla... auringossa pirtin seinustalla... Jäärä: "ookko nähny mihin Karvinen katos"( kantaa just jyviä laariin toi mies, sillä naulattomalla kädellä ja kissi oli kaverina).. hirvee hätä.. ja sit se vielä jatko: "ookko vieny pullokarittoille maijot".. mie: "juujuu"... mut kun ne siinä sen paijanhihaa.. tää:" eikö äiti oo tuonnu .. no iski hakee"

PAHA, PAHA juttu... , mitens noista ny pääsee eroon....kun se ne tollain omii... :smt003
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

:smt005 No eihän noin LUTUSTA miestä enää voi sitten Jääräks sanoo! :smt003 Lutu-Jäärä tästä lähtien :smt002
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Kyl se on jäärä..: käys kysyyn siltä jotain muuta kuin elikkoasioita :smt005 :smt005 ... mut tää juontaa juurensa sinne 70 -luvulle.. kun hää toi mulle pyrkimispaperit tekuun .. ja määhän sitten pyrin,...pentele.. pääsin...musta olis ehken ilman jäärää tullu ...lastentarhanopettaja... luulisin...

Tulipas muuten mieleen: et siitäkös tää pakonomainen eläinlasten lisääminen johtuu :smt005 :smt005 .. haaveita, joita ei päässy sillon toteuttaan..(kun hänen mielestä meille ei tarvita lapsii, YKS LAMMAS riittää.... oonpa vähän kuitannut tota mieltekoo,vaikka niitä, jotka kauhulla oottaa, koska tulee perunkirjootukset , tuli kuitenkin kaks.. (vähän ällyytin jäärää....ja ahistelin nurkkaan)... niin ny kasvatan ja koulutan noita elikoita viraapelina :smt003 .. vitsit: kävin taas ton Ponderollin ( mun tuleva siitospässi :smt002 ) kanssa sellasta äitee-poika turinaa... on se vaan.... onneks ei kukaan oikee lampuri tiiä, millanen poika mul on.... tulisivat vielä ja väkisin veisivät... :smt004 .. en tommosta oo nähny ees niissä vuosittais pässiarvosteluissa... mikä lie kromosomihirviö ja ihkin kiltti.... :smt060 .. mamin kultipoikuli.. ja isompi, kuin mikään näkemäni :smt007 ...... et sillain .. on se jäärä--- se meiäs----eihän se muuten olis itteensä sillain telunnu :smt011 ...tee--se itte-- niikus vuossadat on tehty--- asenne...nääs.. mut voin mää pehmittää et lutujäärä.. on se sellanenkii... kerran kymmenessä vuodessam jos ei oo kyse elikoista :smt005
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Meillä nuo kalanperkkeet, pl sisälmykset, (ne kun jätän rantaan), laitan sähkökäyttöiseen lihamyllyyn, jauhan kerran, 8mm suutin ja sitten tämä mössö kattilaan ja kaasuliekille, (ulkona). Kiehautan ja valmista on.
Sitten jauhan lihamyllyllä juureksia ja tuoreet juurekset tuon mössön päälle. Kyllä kelpaa kanoille ja jos haluaa helpottaa myllyn pesua, kannattaa viimeksi jauhaa muutama siivu kuivaa leipää kaiken jatkeeksi.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meiltä löytyis kyllä käsikäyttönen mylly, kyllähän ne siitäkin läpi pyöräyttäis. Täytyypä mainita isännälle tästä :smt003

Kiitos ohjeista. Eiköhän me näillä jo joku kalasoppa noille aikaseksi saada *niiata niksauttaa ja kumartaa kopsauttaa*
ann75

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Vielä nyt tarkennus ruodoista, nekö voi ihan antaa kanoille myös? Mä sain kirjolohen ja siian filerointiroskat kaupasta mukaani enkä oikein nyt tiedä mitä niille tekisi. Suunitelma on keittää, ongelma vaan kun mä en voi sietää kalan hajua.. eikä tuolla oikein grillilläkään saa tähän vuodenaikaan varmaan ihan kiuhumaan asti kattilaa :smt017 Mut jos siis kylmetän mieleni (ja nenäni) ja laitan kattilaan, niin voiko koko hässäkän sitten tarjoilla kanoille. Mahtaa muuten tulla hyvät hajut kanalanakin, pitääkin tarjoulla sen verta pieninä annoksina, että kaikki menee kerralla :oops:

Mitään myllyä ei ole eikä noita muutenkaan ole kuin varmaan kilon verran eli ei kannata sotkea kovin montaa astiaa.
Suvianne

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä kanat saa pikkukaloja paloiteltuna raakana ruotoineen ja isompia kaloja keitettynä ruotoineen.
Halkaisen kalan ja laitan nokittavaksi.
Parissa päivässä on jäljellä vain isoimmat ruodot.

Mutta meillä knat ovat jo siis tottuneet tekemään töitä ruokansa eteen.
Alussa vierastivat kaikkea paitti rehua. nyt rehu jää kippoihin kostumaan. Kaikki muu kelpaa paremmin.
Minä en jaksa nähdä turhaa vaivaa. Säilöheinänklin alussa pilkoin. mutta kun ne nykyään syö pilkkomatta, niin en enää sitte pilko.
Joten alussa hienompana ja sitten vaan rouvimpana!!
ann75

Re: Kalaa kanoille

Viesti Kirjoittaja ann75 »

ok, kiitos Suvianne vahvistuksesta eli vien sellaisenaan kanalaan. Katsotaan sitten kelpaako eväät :smt016
Vastaa Viestiin