Marans

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Land's End

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja Land's End »

Maransit ovat alkujaan olleet sulkajalkaisia, mutta Britit ovat jalostaneet sulkajalkaisuutta pois. Wikipediasta lainattua: "The original Marans have feathered legs but this has been bred out by many UK breeders." Meiltä löytyy molempia sulkajalkoja ja paljaskinttuisia, toisilla sulkia näyttäisi olevan paljon ja toisilla vain pikkuisen.
Viimeksi muokannut Land's End, 26 Loka 2013, 15:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
esa

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja esa »

Hei kiitos tiedoista ja jos joltain löytyy munia maruista voi mulle tarjota yv:llä
:smt001
kaakatin

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Meillä kuoriutuu parhaillaan maransin tipuja, kahdeksan on jo tullut ja ehkä sieltä vielä pari lisää tulee. :smt041 :smt041
Minkäs värisiä näistä tipuista mahtaa tulla?
Suurin osa tipuista on lähes mustia valkoisella mahalla, osa ehkä harmahtavia osa ruskehtavia toisilla enemmän ja toisilla vähemmän valkoista mahassa. Yksi tipu on kokonaan vaaleankeltainen. Tuo keltainen erityisesti kiinnostaa, voiko se ollenkaan olla marans? Kaikki tiput kyllä on saman rakenteisia ja näköisiä ja viikon vanhojen silkkien kanssa saman kokoisia. Ajattelin laittaa koko porukan hautovan silkin alle mahtavatkohan mahtua siipien alle, äidinrakkautta silkillä ainakin riittää.
tapani

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja tapani »

Mulla on maranneja, tosin ei kukkoa, vain kanoja. Minun kantani ei ole agressiivinen, kanat ovat rauhallisia ja eivatka lenna mielellaan. Jos hankitte maraaneja kysykaaa kuinka tumman ruskeista munista ne ovat kuoriutuneet, Maraneissa on suuria eroja munan kuoren varissa.
Jos joku on kiinnostunut voin ottaa munia mukaan kun tulen suomeen, itse hoidate paperisodan :smt002 . Kontaktin Tanskalaisiin Maran kasvattajin saatte www.maranclub.dk Kotisivu on vain tanskaksi mutta google translate ja Marianne osaa sujuvaa englantis :smt004
Hilsen
Tapani
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Meillä on parhaillaan Maransin munia kanan alla kypsymässä.
Isäkukko Gunther on hirmuisen komea Golden Cuckoo ja emäkanoina tämän Cuckoo värisiä emäntiä.
Jännittyneinä odotellaan, että minkä värisiä tipuja munista kuoriutuu. Nyt kun Marans kannassamme on kukkona juurikin tuo Golden Cuckoo ja kaikki kanat Cuckoo värityksellisiä.
Toivomuksena olisi saada myös Golden Cuckoon värisiä kanoja, on niin mahottoman kaunis väritys :smt038
Nuo taitavat jäädä ihan omalle pihamaalle ihastuttamaan perhettämme.. mutta jos jonkin kohdalla tulen toisiin aatoksiin niin laitan ilmoitusta tänne :smt045
Ainakin sitten ensi keväänä/kesänä näitä tulee mitä luultavimmin meiltä myyntiin kun laitetaan lisää munia kypsymään :)

Mitä tuohon Maransin luonteeseen tulee niin meillä on nuo ainakin aivan ihania seurakotkottimia.
Hirveän kilttejä ja rauhallisia kaikin puolin.
Antavat luottavaisin mielin ottaa syliin ja syövät kädestä ilman mitään arasteluja.
Ja vaikka selvä pomokukko onkin niin Gunther jopa huolehtii nuista meidän pienemmistä kukkopojista (Chaboista ja Mille Fleureista) kuin olisivat poikasia vaikka ihan täyskasvusia ovat :smt005
Ja tuota kesympää sylikukkoa saakin sitten etsiä!
Erittäin lämpimästi suosittelen kyseistä rotua kaikille! Onhan se niin kauniskin!
Viimeksi muokannut naibunuuni, 17 Syys 2013, 09:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rilla

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja rilla »

Naibunuuni: Hienoa,et tykkäsit kukosta. Laita nyt siitäkin kuva,kun olen itse siis surkea,enkä osaa.
Kukko on ollu tosi kiltti höpsöttäjä jo alusta asti. Ei ole ilkeillyt pienemmilleen ja kanoille herrasmies! :smt006
Lisäys: Mun tyttärellä on marans-kana,jolla on ihana kultakauluri. Samoja sisaruksia. Kulta-Katriina nimeltään. :smt003
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Heips rilla! :smt006

Ollaan oltu Guntheriin enemmän kuin tyytyväisiä!
On se niin ihuna tapaus kaikin puolin, että vei tämän emännän sytämen mennessään heti ensimetreillä kun se tänne haettiin :smt050
Herra on selkeesti tullut tänne jäädäkseen!
Haettiin meille vielä muutama Marans kananen tuon teiltä tulleen Hildan lisäksi eräältä "tuttavan tutulta" jolla ei muuton takia enään ollut kanoille paikkaa, nekin Cuckoon värisiä.
Niin ja Hildakin on jo jonkin aikaa muninut ja on kyllä isoja ja kauniin tummia munia neidillä! Ei ihme kun on niin ahmattikin hah, aina ekana herkkukipolla.
Gunther on meillä oikein pomojen pomo. Kuitenkaan en oo kertaakaan nähnyt sen retuuttavan ketään.. riittää, että herra astelee ylväästi paikanpäälle kuin kuningas konsanaan ja kaikki muut kukot on heti kuin ei olisikaan :-"

Voih! on varmasti todella kaunis neitokainen tuo Kulta-Katriina :smt055
Toivon kovasti, että meillekkin kuoriutuisi Golden Cuckoo kanoja!
Sitten pitääkin jossain vaiheessa taas ruveta etsiskelemään toistakin Marans kukkoa jotta voi noista Guntherinkin jälkeläisistä saada jälkikasvua ilman mitään sukurutsauksia.
Guntheria en kuitenkaan mene pois vaihtamaan vaan eipä autakkuin laajennuksia kyhätä sitämukaan kun kanakanta kasvaa hehehh :smt040
Jostakin pitäisi vielä myös löytää nuita mustia Maranssin kanoja niin olisi pihamaalla Marans kirjoa kerrakseen!
Eviraltakin ehdin jo kysellä paperihommeleita, että josko ei muutoin niin sitten ensikesänä voisi ruotsinreissulta tarttua matkaan muutama tuommoinen hih.

Menempä tuola kanalassa käymään kera kameraatin ja napsaisen komeudesta kuvaa minkä nyt osaan jotta saavat muutkin nähdä minkämoinen herra on kyseessä.
Viimeksi muokannut naibunuuni, 17 Syys 2013, 09:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
rilla

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja rilla »

Kuule naibunuuni, jos mustia maranseja löydät,niin muista minua. maransit on mulle aika suosikkeja kyllä.
Sen olemuksensa ja luonteensa takia. Sekä tietty ne kauniit munat.

Mua vois kyllä jatkossa kiinnostaa toisenvärisetkin maransit. :smt025
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Lupaan muistaa rilla :smt045
Mieskin on ihastunut nuihin Maransseihin niinkin paljon, että ehdotti, että josko kokeiltais pienimuotoisesti niitä kasvattaakkin :smt041
Gunther oli jo vienyt kanansa pihamaalta tuonne ulkotarhaan ja kovasti niitä kurnutteli sisälle nukkumattisoimaan kun kameran kanssa paikalle tupsahdin joten en tullut napsanneeksi sitä sellaista "vuoden kuva" materiaalia olevaa otosta jossain metsäniityllä mutta kyllä nuista näkeepi miltä herra näyttää :smt055
Herralta on hieman höyhenpeitekkin uusinnassa ja uudet "pebajouhetkin" on pudotettujen tilalle vasta tuloillaan mutta komea poitsuhan hän silti on!
Laitan yhden kuvan tuosta teiltä tulleesta Hilda kanasestakin :smt050

Gunther vahtaa puunrungolta, jotta kaikki vaimokkeet pääsevät turvallisesti sisälle

Kuva


Sitten tämä tuli tarkistamaan, ettei tuo kameraatihökötys ole kanoillensa haitallinen kapistus

Kuva


Sitten tsekattiin, että mitenkä operaatio "kaivetaan hiekkapläntin alla oleva maakangas esiin" - edistyy..

Kuva


Ja Hilda senkuin vain mussutteli :smt054

Kuva
kaakatin

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Osaisiko joku kertoa minkä värisiä näistä maranseista tulee?
Valitettavasti kuvat eivät ole kovin hyviä, mutta en nyt tähän hätään parempiakaan saa.

Kuva
Vasemmanpuoleinen on ilmeisesti cuckoo, entä oikeanpuoleinen? Tämä tipu syntyi vaalean keltaisena, ja siitä alkoi kehittymään tuollainen ruskea cuckoo. Näyttäisi, että sillä olisi tulossa hopeinen kauluri. Eli olisko silver cuckoo?

Kuva
Tässä vielä toinen kuva samasta kukkkopojasta. Vanhemmat ovat olleet aapiskukko ja toffeen värinen kana. (en tiedä oikeita värin nimiä)

Kuva
Entäs tämä kana? Kana on pääväriltään kirjavan ruskea ja sillä on kultainen kauluri, takapuoli tumman harmaa. Löysin ranskalaisilta nettisivuilta golden salmon kanan, sitä se eniten muistuttaa. On kuulemma kovin harvinainen, voisko tuollainen ihme minulla olla.?

Kuva
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

:smt006

Ekan kuvan tirpat näyttäis olevan värien perusteella vasemmalta katsottuna Cuckoo kana ja Cuckoo kukko. Jos en nyt ihan vintturaan kuvia vilkassu :smt005
Tuo Silver Cuckoo ja Cuckoo on oman tietämykseni mukaan yks ja sama väri. Eripuolilla maailmaa vaan eri kutsumanimet mutta väri on sama :smt045
Kukot on selvästi vaaleempia ku kanat ja tipuina kukot on, niinku tuola aikaisemmin kuvailit tipujesi värejä, niin selvästi harmahtavampia ja vaaleempia kuin kanat väriltään.
Cuckoon värisillä tipuilla on myös juurikin se valkoinen vatsa ja valkoinen "pläntti" pään päällä. Kukko tipuilla se "pläntti" on huomattavasti isompi kuin kanoilla.
Näin siis jos Cuckoo Maranssi on puhdasrotuinen.

Sitten mää kyselen taas sopimattomia ja tyhmiä hahah! Anteeks jo etukäteen!
Onko mitenkään mahdollista, että tuo vimpoissa kuvissa oleva rusehtava kaunistus olisi ollut se keltainen tipu?
Kuvailemasi väritykset jotka tipujen vanhemmilla on niin sopisivat joko Wheaton tai Black-tailed Buff värityksiksi.
Tuon värinen puhdasrotuinen marans tipu on juurikin kuoriutuessaan keltainen ja parin viikon ikäisenä kukkojen kasvavat siipisulat ovat väriltään tummia, musta-ruskea sekoitteisia ja kanan taasen paljon vaaelamman ruskeita.
Voisin veikata, että olisivat Black-tailed Buffeja?
Jos vanhemmat ovat "väri-epäpuhtaita" (ei taida olla ees minkäänlainen sana :smt003 ) Black-tailed Buffeja niin niistä voi saada "väri-epäpuhtaita" Wheatoneita, Black-tailed Buffeja tai Golden Salmoneita (tai tunnetummalla nimellä nuo kukot ovat Black Breasted Red ja kanat Partridge nimillä).
Jos sekotusta on aiemmin tapahtunut vähän enemmän niin on mahdollista saada niistä myös cuckoota ja mustaa tirppaa. Mutta silloin on sitä sekoitusta jo tapahtunut aikalailla.
Tuo Golden Salmon ei vielä ole "hyväksytty väri" Maranssilla mutta se on kehitteillä ainakin Ranskassa. Mitä oon asiaa tutkiskellut niin kyseisellä värilinjalla on yleisesti vielä ongelmia liian alhaisen painon kanssa Maranssin standardeihin verrattuna.
Munat on kuitenkin kuulemma erinomaisen värityksen ja koon omaavia :)

Tuo rusehtava kaunistus muistuttaa kieltämättä vähän Golden Salmon Maranssia kyllä mutta voisi se olla Black-tailded Buffikin.. Wheatoniksi taitaa olla liian tumma.. luulisin.
Ja Golden Cuckooksi sillä ei taida olla tarpeeksi erottuvaa Cuckoo kuviointia mitä nyt kuvista näkee.
Niin ja Golden Cuckoon tiput muistuttaa Cuckoo tipuja mutta niillä ei ole sitä valkoista masua samanlailla.
Tuossa Black-tailed Buff värityksessä on aika laaja sävyskaala tummemmasta vaaleampaan.

Golden Salmon on muuten helppo tunnistaa jo kuoriutuessaan sen erottuvan värityksensä ansiosta:

Kuva
Kuva

Heheeeh :D Toivottavasti joku nyt saa jotain selvää mun sekaisista raapsutuksista!
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Itsellä on kova intressi ruveta näitä Maransseja kasvattamaan "ihan oikeasti" ja tulevaisuuden tavoitteena olisi mahdollisimman moni puhdas värilinja.
Golden Cuckoo on myös noihin harvinaisiin väreihin lukeutuva ja tarkoituksena on nyt aloittaa juurikin sillä linjalla kun olen siihen niin ihastunutkin :smt050
Itselläni on nyt ensimmäisenä edessä "väripuhtauden varmistus projekti", kun en nyt tuota paremminkaan osaa sanoiksi pukea :smt005
Eli katsotaan nyt ensiksi, että minkä värisiä tipuja tuo meitin Gunther periyttää ja kun jostain saan käsiini Golden Cuckoo kanojakin niin jos nämä periyttävät jotakin muutakin kuin pelkkää Golden Cuckoota niin sitten alkaapi tämmöinen sekoittaminen:

Aloitetaan risteyttämällä Golden Cuckoo kukko ja Cuckoo kana jotka teoriassa periyttäisi mustia kanoja (jotka pitää erottaa laumasta/ei saa jatkaa sukua tässä värihaarassa) ja Golden/Silver Cuckoo kukkoja.
Näistä kukoista valitaan yksi joka risteytetään Golden kanaan ja lopputuloksena on raidattomia Golden kanoja, mustia kanoja ja Chuckoo kanoja (nämäkään eivät saa jatkaa sukua tässä värihaarassa), ja sekä Golden Cuckoo kanoja, että kukkoja.
Kun näitä Golden Cuckoo kanoja ja kukkoja risteyttää keskenään niin on lopputuloksena raidattomia Golden kanoja ja tummia Golden Cuckoo kukkoja (nämä eivät jatka sukuaan tässä haarassa) ja Golden Cuckoo kanoja ja Vaaleita Golden Cuckoo kukkoja.
Tästä eteenpäin sitten sekä kanat, että kukot ovat puhtaita Golden Cuckooita ja värilinja on siten "puhdistettu".

On sanomattakin selvää, ettei tuota prosessia aloiteta ainoastaan yhdestä kukosta ja kanasta kun ei sukurutsauksiakaan saa tulla vaan tässäpä on vain pakko etsiskellä lisää sopivia yksilöitä tähän projektiin.
Jos ei Suomenmaasta niin eviralta kun on jo paperi ja eläinlääkäritarkastus hommelit selvitetty niin ulkomailta näitä lähden etsiskelemään sitten.
Ja pitkäaikainen tsydeemihän tuo tulee olemaan vaikkakin sitäkin mielenkiintoisempi!

Sitten kun on yksi puhdas värilinja saavutettu niin eikun aloittamaan toista :smt038

Ja kaikki kanat ja kukot jotka "eivät ole kelvollisia" jatkamaan tuossa värilinjassa ovat kuitenkin kauniita Maransseja jotka ovat aivan yhtä ihania suklaamunia munivia kaakattimia ja kelvollisia jatkamaan sukuaan ihan "Maransseina vaan".

Hahah! Oon varmastikkin vähintäänkin mummeli tai jo kuopattukkin ennenkuin saan tämän haaveen toteutettua loppuunsa mutta ainahan sitä on hyvä haaveilla ja olla tavoitteita :smt060
naibunuuni

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Niin ja vielä, kun en nyt ookkaan kirjotellu tässä vielä tarpeeksi ( :-" ), niin huomasin tuossa kun nyt ihan koneella nuita kuviasi katsoin (aiemmin kännykällä), että minkä värisiä nuitten tipujesi silmät ovat kaakatin?
Kuvat voivat varmasti väärentää ja ovathan ne vielä niin nuoriakin, että ehtiihän se siinä varmasti vielä muuttua mutta näyttäisi aivan siltä kuin nuilla Cuckooilla olisi hyvin vaaleat silmät ja, että tuolla vimpassa kuvassa olevalla olisi hyvin, hyvin tummat silmät?
Tai sit ne on vaan mun silmät jotka on päin prinkkalaa :smt030 empä yllättyisi :smt030
Puhdasrotuisen Maranssin silmät ovat kuitenkin oranssit.

Ja minkä väriset jalat niillä on?
Maranssin jalat on vaaleen harmaat/melkein valkoiset joissa voi olla vaaleenpunasta sävyä hieman ja varsinkin kukoilla niissä voi olla vaaleenpunaset "raidat" (noista Guntherin kuvista näkee paremmin kun mitä mun selityksistä saa selvää) :smt042
Osalla on kevyet höyhenet jaloissa ja osalla ei, kumpiakin esiintyy yhtälailla.
rilla

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja rilla »

Hienoa!

Mä voin lähtee mukaan "etähaarana" sun marans-juttuun.
Voin pitää meillä täällä värireserviä ja muutenkin ku tykkään maranseista! :smt041 :smt040
kaakatin

Re: Marans

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Kiitos Naibunuuni perusteellisesta vastauksesta. Kova työ sulla edessä värin jalostuksessa, onnea matkaan. Minä en ole ajatellut vielä noin pitkälle. Värien puhtaudesta, en voi mitään sanoa, kun en tarkkan tiedä edes minkälaiset vanhemmat ovat. Eikä sillä minulle ihan hirveästi ole merkitystä, kiva vaan kun on erivärisiä kanoja, mutta eihän sitä miten käy jos oikein maranseihin hurahtaa :smt005

Kyllä tuo ruskea cuckoo oli keltainen tipuna, se oli aivan eri näköinen kuin muut, ettei voinut erehtyä. Tuo ruskea kana taas oli harmaan valkoinen tipuna ei missään tapauksessa raitapaita, eli ei siis ole ilmeisesti golden salmon. Varma en toki voi olla onko se sen toffeenvärisen ja aapiskukon jälkeläinen, munien lähettäjä vaan meinas että vaaleet tiput olis siltä parilta.
Tipuilla silmät olivat pitkään ihan siniset, nyt ovat alkaneet muuttumaan. en ole vähään aikaan sillä silmällä katsonut, että osaisin nyt silmien värin sanoa, luulen että ne muuttu vielä. Kintut niillä kaikkilla on vaaleahkon harmaat.
Vastaa Viestiin