Vauhko emokana

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Katjuska

Vauhko emokana

Viesti Kirjoittaja Katjuska »

Osaatteko viisaammat sanoa, mitä pitäisi tehdä?

Maatiaiskanaemo, jonka hoidossa on viisi kolme päivää sitten kuoriutunutta tirppua, "ylikäyttäytyy". Kun se nokkii kupista ruokaa tipuille, se heittelee sapuskat pitkin seiniä, nokkii ensin hulluna heittämänsä ruuan viereen näyttäen tipuille, että tässä on ruokaa, mutta hotkaiseekin sitten ruuan omaan suuhunsa. Nokkaansa se pyyhkii sellaisella raivolla, että pehkut pöllyää ympäriinsä. Kuopimista se toteuttaa myös sellaisella antaumuksella, että kymmenen senttiä paksussa pehkukerroksessa on kuoppa lattiaan asti suurin piirtein saman tien, kun selkäni käännän. Ruoka- ja vesikupit ovat heti puruissa.

Tiput näyttävät varovan emoansa. Kulkevat seinänvieruksia pitkin enkä ole lainkaan vakuuttunut siitä, saavatko ne tarpeeksi syödäksensä.

Emo on nuori ja se on aina käyttäytynyt jotenkin alkukantaisemmin kuin muut kiuruvetiseni. Kanamaiset käyttäytymismallit ovat sillä normaalielämässäkin selvästi vahvemmat kuin muilla parven kanoilla.

Minulla on aikaisemminkin ollut emon hautomia tipuja, mutta tämä on ensimmäinen kerta, kun tarvitsee olla huolissaan. Mietinkin nyt, että otanko emon pois?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, mulla kun oli vähän vastaavanlainen höyrypää, sillä oli ötököitä, kanatäi oli iskenyt haudonnan aikana. Tarkistapas tarkasti kanasesi salamatkustajat. Se nimittäin saa käyttäytymään vähän kiukkuisesti, jos joku pureskelee ja kutittaa koko ajan..
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Millä aineella häädit moiset öttiäiset?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Moilasen kaupasta tilasin sitä täällä mainostettua Antiwermin-suihketta ja hyvin kyllä hävisivät kertakäsittelyllä.

Tuote
Katjuska

Viesti Kirjoittaja Katjuska »

Ei ole ulkoloisia. On syynätty tosi tarkkaan.

Eikä käyttäytyminen muutenkaan ole mielestäni lainkaan sellaista, mikä voisi johtua kutiamisesta. Se osaa ja pystyy olemaan aivan rauhassa poikasia lämmittämässä. Kaikki muut toimet se tekee isolla vaihteella. Juuri äsken taas kuopi silmänräpäyksessä kupista ruuat pois ja pehkut vaan pöllysivät.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Yli-innokas teiniäiti :smt005 Jospa se siitä tasaantuisi. Pystytkö laittamaan useamman ruoka/vesitarjoilun, että jossain olisi aina evästä tarjolla yhden sotkeentuessa. Ja jos onnistuu tilojen suhteen, niin voisi laittaa häkin/karsinan toisen pään vain pikkiriikkiselle kuivikemäärälle ja sinne syömiset. Toiseen päähän sitten paksummat kuivikkeet ja pesäpehmikkeet. Onkos sulla ostorehu? Jos on, niin senhän löytävät purujenkin joukosta, jos ei ole kovin paksu purukerros.
Katjuska

Viesti Kirjoittaja Katjuska »

Itsekin mietin sitä, että ottaisin vaan puruja reilusti pois.

Useammasta kupista ei ole mitään riemua, kun tämä täti pöllyttää pehkuja niin, että kaikki kahden metrin säteellä oleva sotkeentuu. Emo ja tiput ovat omassa pienessä yksiössään, joka ei ole kovin suuri.

Tasaantumista en kyllä jaksa odottaa. Tämä kananen kun kuopi jo aikaisemminkin, ennen tipusia, ruuat kupista.

Pikkuakka vie mun yöuneni. Olen niin huolissani tipusista, etten pysty kunnolla nukkumaan.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kokeile nyt vaan kylmän viileesti niin, että poistat purut ihan minimiin. Tiput rupee kylpemään vasta n. pariviikkoisina ja emonhan voit päästää kylpyyn jonnekin toiseen paikkaan silloin tällöin. Laita vaikka pahvia/sanomalehtiä lattialle, jos se on kylmä. Sen päälle puruja ja heinä/olkipesä tarjolle. Kanaemon hoitamista tipusista on itselle paljon vähempi vaivaa kuin jos joutuu itse kanaemoksi. Peukutusta kovasti!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Rehu-ja juoma-automaatit ? Niistä olis vaikeempi kaapia kun ihan "lautaselta"
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Ei ole muuten pelkkä teiniäitien ongelma, sillä mulla on Ainolla nyt toista kertaa tiput ja se on edelleen ihan samanlainen. Joskus jopa tiput lentää kun äiti vähän kuopii ruokakuppiaan. :smt120
Olen kokeillut vaikka minkälaista ruokakuppia, mutta aina se kuopii kaikki pitkin seiniä, sekä ruuat että kupit. Tosi raivostuttava tapa, mutta meillä se ei ole tipuja näyttänyt haittaavan kun oppivat aika pian varomaan heiluvia jalkoja. Sitten kun Aino rauhoittuu, niin tiputkin tulee syömään.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Musta tuntuu, että mulla on suurin osa emoista just tollaisia. Sen takia mä pidän kuiviketta tosi vähän lattialla, siellä missä emo on tipiensä kanssa. Suurin osa poikueista on kuitenkin sellaiseen aikaan, että kanat on kesäkanalan puolella ja talvikanala on tyhjänä. Sinne sitten siirrän emoja sitä mukaan, ku tipejä kuoriutuu. Siellä saavat huseerata ekat kolme viikkoa ja sitten siirrän ne kesäkanalaan muiden sekaan. Ei siksi, etteivät pärjäisi jo aiemmin muun porukan seassa, vaan siks että kissa ei syö niitä enää sitten ku ne on sen ikäisiä.
Ruoat mä oon laittanu vanhoille uuninpelleille tai tarjottimille. Osa potkitaan pois, osa jää.
Vastaa Viestiin