Hanhen haudonta

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Lulli

Hanhen haudonta

Viesti Kirjoittaja Lulli »

Ajattelin laittaa tällasen aiheen tänne kun itselläni on hanhi aloittanut haudonnan ja olen itse ensikertaa seuraamassa tapahtumaa ja olisi kiva saada tietoa teidän kokemuksista.

Ensinnäkin haluaisin tietää montako munaa yleensä hanhi voi kerrallan hautoa ja kuinka kaun haudonta kestää?
Miten pitkäksi aikaa hanhi voi jättää munat ruokailu/kävelylenkeillään?
Voiko hanhen alle lisätä ankan munia?Kestääköhän ne sen painon?

Meillä hanhi aloitti haudonnan 30.4. ja tänään löytyi kaksi rikkinäistä munaa sen alta.Se oli syömässä siitä munasta sisuksia kun osuin paikalle.Onko tämä normaalia?
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Hanhet ovat aika yksilöllisiä hautojia yleensä hautovat hyvin toiset taas eivät osaa hautoa alkuunkaan. Hanhet saavat yleensä hyvän haudonta prosentin jos munia on 5-10 isompi määrä rupeaa tuotamaan jo vaikeuksia. Hanhi hautoo neljä viikkoa. Munat hanhi jättää yleensä tauoillaan noin 10minuutista tuntiin yksikseen mutta peittää ne untuvillaan todella tarkkaan eli eivät kovin nopeasti kylmene. Hanhi pystyy hautomaan myös ankan munia itse olen kokeillut haudottaa kanojakin ja hyvin hoiti nekin. Tuo munien syöminen on joillakin hanhilla ihme tapa yleensä hanhi syö niin kauan munia kunnes munat ovat loppu ja sitten kököttää pesässä ja ihmettelee mihin ne munat katosi mutta joillakin hanhilla munien syönti jää muutamaan munaan eli toivotaan parasta :smt002
Lulli

Viesti Kirjoittaja Lulli »

Tuhannet kiitokset tiedoista! Itse olin laittanut 13 munaa sen alle ja nyt kun ne kaks ovat rikkoutuneet niin jäljelle jäävä määrä on kai ihan sopiva.Huomasin kyllä että sillä oli hankaluuksia saada ne kaikki munat mahtumaan allensa.Toivotaan todellakin parasta että se munien syöminen jäi vain nyt näihin kahteen. Oli todella helpottavaa kuulla myös sekin että hanhen tauot voi olla jopa tunnin mittaisia.Minä se hätäilin jo munien puolesta 5 min jälkeen.
Kiitti sulle vielä kerran! =D>
Vastaa Viestiin