Joskus kannattaa yrittääkkin

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Moilanen

Joskus kannattaa yrittääkkin

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Meillä kuoriutui pesä n:o 9 viisi viikkoa sitten poikaset. Kuoriutumisero oli kaksi vuorokautta. Ajattelin; mitenhän menee molemmilla.
Toinen kasvoi normaalia vauhtia, toinen jäi pieneksi ja lopulta oli n kolmannes sisaruksestaan. Huomasin eräässä vaiheessa, että pienokaisen peppu oli jatkuvasti, ikäänkuin märkä.
Sitten alkuviikosta rupesin tarkastelemaan pienokaista ja uskokaa tai älkää, peräaukko/yhteissuoli oli tukossa, 5mm alempaa oli puhjennut reikä ja kun koettelin peräsuolen aluetta; siellä sisällä tuntui n pikkusormen kynnen kokoinen kiinteä tukos. Puristin sen ulos ja se oli ikäänkuin kalkkia, sen takana oli pienempi ja otin senkin ulos. En veikannut kovinkaan ruusuista tulevaisuutta poikaselle ja se miksi ryhdyin hommaan, johtui puhtaasti poikasen elinvoimasta ja pirteydestä. Muussa tapauksessa se olisi joutunut kyyhkyjen taivaaseen.
Taas vanha Moilanen antoi periksi periaatteelleen; luonto hoitaa.
toimenpiteen jälkeen suihkutin Desintaalia haavaan ja poikanen pesään. Sitten seurasi päivittäinen tarkkailu.
Olin niin tohkeissani, etten huomannut tilanteesta ottaa kuvia, ennenkuin tänään. Siis poikasen elinvoima/tarkkailuni, miten menee.
Tänään on poikanen viiden päivän jälkeen korkeintaan kolmanneksen sisarustaan pienempi; menee hyvin.
Kuva
Kuvassa näkee, että lintu on kehittynyt mm sulkapeitteen osalta aika vajavaisesti. Käsittelin peri paäivää sitten Antiwerminillä ja orastavia höyheniä on jo paljaissa kohdissa.
Kuva
Tässä näkyy peräaukon alapuolinen arpi, peräaukko toimii jo normaalisti, poistin desinfiointia varten arpikudoksen, nopeuttaakseni paranemista.
On tuo uskomatonta tuo kyyhkyjen tervehtyminen ja sitten se, että linnuille ei missään tapauksessa haavoihin tule laittaa mitään haavapulvereita/vastaavia. Desintan sisältää ainoastaan tislattua vettä ja alkoholia sekä joitain suoloja. Toimii todella hyvin.
Muuten; mites tommonen hymiö minun tekstiini tuli? Minä kun en niitä käytä!!!
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Pikaista paranemista pikkukyyhkylle! :smt006
Kyllä aika tohtori olet Moilanen kun tollasenkin vaivan osaat hoitaa!
Jos joku päivä vielä intoudut uudestaan moottoripyöräsi selkään niin muista kaartaa Kyproksen kautta :smt002 Meijän pihalta löyty eilen kuollut nuori kyyhky :( Näin sen pari päivää aiemmin, mutten saanut kiinni. Käveli maassa ihan liikaa ja jos istu aidalla niin kyyhötti sulat pörrössä... Jos ois Moilanen täällä ollut niin ois sekin lintu vielä elossa!
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Katos Kotopullaki; tuo hoitamani kyyhky kuului koko ajan vanhempien "muonavahvuuteen", hoitivat ja ruokkivat sitä hyvin, vaikka isompikin oli vahvempana osaansa kärkkymässä. Juuri se, että pienokainen piti puolensa, se sai minun hoivaviettini aktivoitumaan.
Kyllä luonnonkyyhkyjen "hävikki", nimenomaan nuorilla linnuilla on tosi iso, toisaalta saaliseläimen hävikin korvaa varsinkin siellä teillä ympärivuotinen lisääntyminen, koska olosuhteet ovat Suomeen verrattuna ihanteelliset.
Se on sitä arkielämää; nämä "lakkalinnut" ovat omalta osaltaan tottuneet jopa liiankin hyviin olosuhteisiin. Ainoat ongelmat ovat eksyminen ja petolinnut ja se on luonnonlintuihin nähden tosi vähän.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

No mun hoivavietti aktivoituu heti kun nään eläimen, osaa pitää puolensa tahi ei. Kato ku ei oo lapsia niin se yliaktivoituu :smt003 Ja itse asiassa mitä huonommin pärjää muitten kanssa niin sitä enemmän minä vedän teräsmiehen viittaa harteille... Mutta kun en osaa! Se ottaa päähän. Meidän pihalla on yli sata kyyhkyä. Jos sanon että 200 niin en paljoa valehtele. Ja sitten minä yritän lukea kirjasta ja harjoitella iteksein... Phiuuh... Turhauttavaa. Tämä olisi Moilanen sulle oikein paratiisi ja linnutkin tykkäis kun saisvat tänne jonku asiantuntijan.

Opiskelen nyt sen minkä pystyn ja toivottavasti joku päivä kykenen ite arvioimaan kyyhkyjen sairauksia ja valitsemaan oikean hoitokeinon. Nyt vain tuntuu että istun herkkupöydän ääressä muttei ole suuta millä syödä! :smt005
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Iso käsi tohtori Moilaselle :smt003 =D>
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Hienosti hoidettu!! Eiköhän tuosta reppanastakin kyyhky kasva!
Mimmi

Re: Joskus kannattaa yrittääkkin

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Moilanen kirjoitti:Muuten; mites tommonen hymiö minun tekstiini tuli? Minä kun en niitä käytä!!!
Nuo hymiöthän ovat vain koodeja, eli tietyssä järjestyksessä olevia merkkejä. Käytit numeron lyhenteenä n : o (ilman välilyöntejä), niin siitä tuo kaksoispiste ja o on koodi tuolle hymiölle. Numeron lyhenteenä voi käyttää "nro" niin ei hymiöt kiusaa..
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Taas vanha oppii. Kiitos.
Vastaa Viestiin