Maatiaishautomakoneen blogi

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Maatiaishautomakoneen blogi

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Aloitampa tästä uuden topicin, johon on tarkoitus välillä päivittää päiväkirjamaisesti haudonnan tilannetta.

4.4.2009 laitoin 18kpl Alhon kannan maatiaisten siitosmunia hautomakoneeseeni. Kiitokset Mimmin kanaparville, jotka nämä on tuottaneet. :) Koneen lämmöt ovat keskimäärin 38,0*C paikkeilla (normaali termostaattiohjauksen vaihteluväli on n. +/- 0,8 astetta). Kosteus koneessa 50-60% välillä.

9.4.2009 tein ensimmäisen läpivalaisun kirkas led-taskulamppu kourassa. Tulos oli kaksi tyhjää ja kaikissa muissa munissa jotain. Otin tyhjät pois haudonnasta ja avasin ne vielä varmistaakseni asian. 14kpl noista jäljelle jääneistä kuudestatoista on selviä tapauksia ainakin tässä vaiheessa, eli sisälsivät selvän "hämähäkin" (alkion ja verisuonia sisältävän ruskuaisen).

Kaksi siis koneeseen jääneistä oli epäilyttäviä, mutta en niitä uskaltanut ottaa pois vielä. Toisessa näistä oli suunnilleen keltuaisen kokoisena kiertävä selkeä ohut nauhamainen rengas näkyvissä. Oliko niin, että tällainen on aina kuollut alkio? Vai pitäisikö vielä odotella sen kanssa?

Toinen näistä epäilyttävistä sisälsi jotain. Mutta en saanut selvää mitä. Iso tumma möykky, mutta ei samanlainen kuin muut kehittymään alkaneet alkiot. Tässä munassa oli kuoressa jotain vikaa toisessa päässä munaa, läpivalaisussa näkyi "kulunut" kohta kuoressa. Olisiko siitä mennyt jotain pöpöä sisään ja muna alkanut mädäntyä? Kannattaisiko tuo poistaa vai antaa olla muiden seassa?

Tällaista tässä vaiheessa... Kommentoikaa, jotka olette törmänneet samanlaisiin tapauksiin haudonnassa. :smt024
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

No mulla on joko aika onnettomat läpivalaisuvehkeet tai vahvakuoriset munat tai huono näkö :smt002 mutta useammin mulla läpivalaistessa on noita "tummia möykkyjä" kuin "hämähäkkejä" ja tipuja vaan niistäkin tulee - eli en neuvo poistamaan koneesta!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jes! Haudontapäiväkirjat ovat kivoja!
Tuo ensin mainitsemasi epäilyttävä on kyllä "keskenmeno", mutta katso kuitenkin varmuuden vuoksi päivän tai parin päästä uudelleen.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tämä hyvä. Oon saamassa pikkuisen hautomakonneen ja tästä blogista on mukavaa ottaa oppia! (kiitos vaan vinkistä, isäntä töpeksi ja mä sain seur.päivänä luvan tilata hautomakoneen ja leikkimökin kesäkanalaks :smt002 )
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

kanamummo kirjoitti:(kiitos vaan vinkistä, isäntä töpeksi ja mä sain seur.päivänä luvan tilata hautomakoneen ja leikkimökin kesäkanalaks :smt002 )
Tästä voimme päätellä, että kaikki munislaiset toivovat kädet ristissä puolisonsa töpeksivän pikkuisen rankemmin.... niin sit vaan toivelista seuraavana aamuna eteen, että "tämmöisiä olen ajatellut hankkivani, mitäs mieltä sä näistä olet?" :smt005
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

:smt005 Aika ovelaa!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Täältä oppii vaikka mitä :smt005
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Muusa kirjoitti:No mulla on joko aika onnettomat läpivalaisuvehkeet tai vahvakuoriset munat tai huono näkö :smt002 mutta useammin mulla läpivalaistessa on noita "tummia möykkyjä" kuin "hämähäkkejä" ja tipuja vaan niistäkin tulee - eli en neuvo poistamaan koneesta!
Tee läpivalaisu illalla, siis hämärässä ympäristössä. Mullakaan ei päivällä onnistu kirkkaalla ilmalla, mutta iltakäännön yhteydessä näkyy hyvin mitä missäkin munassa asustaa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

11.4.2009 aloin epäillä kosteusmittarin lukemia (lähinnä tuota hiuskosteusmittaria, joka on lämpömittariparin apuna, kun se ei eri kalibroinneista huolimatta näytä oikein kunnollisia lukemia). Ja testasin paremmalla mittarilla. Tulos: kosteus on ollut jonkin verran alle 50% tähän saakka.

Tein kolmelle munalle vesikokeen, joka oli aika lähelle oikeanlainen tulos, mutta ehkä aavistuksen on ollut liian kuivaa. Nostin kosteutta, se on nyt koneessa 56% luokkaa.

Kaksi munaa, joista aiemmin mainitsin epäilyttävinä sisälsi molemmat nyt uudessa läpivalaisussa selvät renkaat merkkinä kuolleista alkiosta. Alkiot oli myös paljon pienemmät kuin muissa, joten avasin ne ja totesin sen mitä jo läpivalaisulla päättelin. Nyt siis kahden tyhjän lisäksi 2 kuollut. 14 vielä jäljellä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Ihan hyvin munia vielä jäljellä! Utelias kun olen, niin kysäisen, että monesko konehaudonta sulla onkaan menossa?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Ihan hyvin munia vielä jäljellä! Utelias kun olen, niin kysäisen, että monesko konehaudonta sulla onkaan menossa?
Tämä on eka tällä erää ja eka myös tällä (itse tehdyllä jääkaappi-) koneella.

Kuva

Sisällä risteilee tuossa alhaalla olevassa kuvassa johtoja sinne ja tänne. Ne on vain lämpöanturin piuhoja, joilla seurailen koneen lämpöjä eri osissa sekä tietysti lämpötilojen vaihtelua. Jos haluat lisää tietoja omaa projektiasi varten, niin voit kysellä yksärinä.
Niin ja nuo tuulettimet on tehokkaita 120mm tietokoneen kotelotuulettimia. Ne pyörii vain yksi kerrallaan ja toinen on varalla (käynnistyy vain toisen vikaantuessa).
Alahyllyllä näkyy kehittelemäni munien kääntösysteemi. Liikutan kehikkoa edes takaisin oikealta vasemmalle 180 astetta munia kääntäessä. Tuon käännön voi helposti tietysti myös tehdä koneen ulkopuolelta ohjattavaksi (tai jopa pienellä virittelyllä automaattiseksi).
Kuva

Olen joskus toistakymmentä vuotta sitten viimeksi hautonut vastaavalla (tosin hieman vielä yksinkertaisemmalla) itse tekemälläni koneella pari erää. Silloin tulokset oli ihan kohtuullisia, mutta tarkkoja onnistumisprosentteja en muista.
Viimeksi muokannut maatiaiskukko, 22 Touko 2009, 15:45. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Jep! Niin mä rivien välistä olinkin kuvittelevinani, että et ihan ekaa kertaa ole asialla :smt002 Ja siitäkin, kun tuo tekninen puolikin on niin hallussasi!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Varo vaan, sulle pian räpsähtää muniksen täydeltä hautomakonetilauksia ja pihaan raijataan tolokuttomasti vanhoja jääkaappeja :smt005
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Katsotaan nyt ensin toimiiko tämäkään... :smt018

:smt003
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Löysimpä kuvia aiemmasta hautomakoneprojektistani jostain 1990-luvun puolivälin paikkeilta.

Kuoriutuminen alullaan
Kuva

Kuoriutumisvaiheessa kosteutta lisätty märillä kankailla
Kuva

Kuoriutuneita "maatiaisia" ja taisi seassa olla kaverin Leghorn-tipujakin (en muista varmaa)
Kuva

Keinoemona taisi olla tässä vaiheessa punaiseksi maalattu 100W hehkulappu
Kuva

Taisi olla niin, että nuo kuoriutumiskuvat on eri haudontakerralta kuin tipukuvat.
Viimeksi muokannut maatiaiskukko, 26 Huhti 2009, 11:18. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin