Kilpakyyhkyn synty

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Moilanen

Kilpakyyhkyn synty

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Tässä eräs tarina, siitä, miten kilpakyyhkyt saavat alkunsa.
Miten kilpakyyhkyt kehittyvät "urallaan". Jatkossa tulee lisää tekstiä ja kuvia, ajantasassa lähes kun elellään.

Kuva
Me tutustumme toisiimme "sillä silmällä".
Kuva
Ja sitten päätetään tulevaisuudesta.
Kuva
Tähän se aiempi episodi sitten johti, aikaa ehti kulua n. neljä viikkoa.
Kuva
Taas on kulunut runsaat neljä viikkoa ja nyt poikaset ovat jo valmiina valloittamaan kilpa-areenat, tai ainakin melkein valmiina. Ulkona pahassa maailmassa vesseleitä odottavat harjoituslennot, eksymisineen, siitä opitaan; haukat, niitä on opittava välttämään; mutta kaiken kruunaa lentämisen riemu ja vapaus.
Valitettavasti kuvat on otettu surkealla 1mp:n kännykällä. Minun filosofiani kun on, dokumentit ovat dokumentteja, valokuvataide oma lajinsa. En jaksa kanniskella kameraa jatkuvasti mukanani ja aina kun kuvattavaa olisi, kamera on väärässä paikassa. Kännykkä on aina mukana.
Jatkuu.....
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Hieno aihe! :smt002

Minua on aina kiehtonut tuo aihe. Olisi mukava tietää (tietämättömänä maalikkona), että miten tämä kyyhkyjen treenaus ym. tapahtuu käytännössä.
Opetetaanko niitä yksilöllisesti vai oppivatko ne matkimalla lajitovereita...


Tällä sivulla on linkki videoon missä on kyyhkyjen lentoonlähtö, aika sotilaallinen kuri näyttää vallitsevan.
http://www.hevosia.com/html/kyyhkyt/viestikyyhkyt.html

Ja sitten vielä "kaupunkilaisen" tyhmä kysymys, että paljonko haukat aiheuttavat hävikkiä ja miten ne kyyhkyt oppivat välttämään niitä?
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Helpoimmin pääset lukemaan kilpalintujen treenauksesta linkistä:
http://www.callex.suntuubi.com/?cat=24
Koulutus tapahtuu nuorilla linnuilla pikkuparvissa, kaikki nuoria lintuja.
Myöhemmin yksilöllistä koulutusta siten, että jokainen lintu pääsee lennolle parin kolmen minuutin välein.
Nuori viestikyyhky on altteimmillaan haukalle parin viikon ajan lakasta ulos tultuaan, siis noin 6 viikon ikäisenä. Sittemmin se oppii haukan väistämisen vanhempien esimerkin mukaan.
Tuo haukalta pakeneminen tapahtuu meillä kahta metodia noudattaen; joko lentoon ja pakoon ja kolmeen tuntiin ei sitten lintuja näy ja kun tulevat takaisin korkealla lentäen, tutkivat, onko vielä vaaraa. Sitten lakkaan suorinta tietä.
Toinen tapa on myöskin, että lintu menee pakoon, siis suoraan sputnikista sisään ja ei tule sitten ulos vähiin aikoihin.
Pahana vuotena haukkatappiot voivat olla 20% poikastuotosta.
Vanhemmiten linnut oppivat välttämään haukkaa todella hyvin ja kaikenlaisia mestarisuorituksia on tullut nähtyä.
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No kilpakyyhkynalkujen tarina sitten jatkuu. N:o 10, siis se tummempi, tuli 14.4. ensimmäisen kerran ulos, osasi mennä sputnikista sisään ja kaikki hyvin.
Eilen klo 17.10 kanahaukka hyökkäsi, kaikki linnut säntäsivät pakoon ja hetihän mieleeni tuli nämä nuorukaiset, n:o 10 ja n:o 11, jotka molemmat olivat ulkona toista päivää.
No kun olin sopivasti ulkosella, sai haukka tulikivenkatkuiset terveiset peräänsä.
Tarkastelin tilannetta ja totesin että ainakaan yhtään höyhentuppoa kielimässä haukan osumasta, ei ollut.
Sitten huomasin kakkoslakan alla nököttävän kaksi lintua; vanhempi jo kilpalintu ja sitten tämä 10. Olivat piiloutuneet kun muut lensivät karkuun, oli ottanut salamana oppia vanhemmalta. Avasin oven ja molemmat kiireen vilkkaa lakkaan sisälle.
Kello oli jo lähellä puolta seitsemää kun parvi palasi ja kierteli ainakin parikymmentä kertaa lakan lähimetsän yläpuolella ja totesivat näin haukkavaaran olevan ohi ja eikun lakkaan, siis suojaan ja syömään.
Nuori hiilenmusta n:o 11 kuitenkin puuttui. Sitten huomasin erään suuren pihakoivun melkein latvassa, aivan rungon vieressä mustan kyyhkyn, siis 11. Vihelsin niinkuin aina ruoka-aikaan ja lintu laskeutui oitis lakkaan turvaan.
Minusta tapahtumasarja oli mielenkiintoinen. 10 seurasi salamannopeasti kokeneemman linnun esimerkkiä ja 11, joka ilmeisestikkin tajusi lentotaitonsa vajavaisuuden ja piiloutui lähipuuhun.
Molemmilla saattaa olla vielä menestyksekäs ura, alku antaa viitteitä siihen. Älykkyyttä näyttäisi löytyvän.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Huh, onnellinen loppu jännitystarinassa :)
Fiksuilta vaikuttavat lintusi ja toi vihellyssysteemi on kiva. Oppiskohan noi munki villikyyhkyt...? :smt017 :smt002
Lisää tällasia tarinoita, kiitos! :smt038
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Oppiihan ne. Maissi on hyvä opetusväline. Ensinnäkin siksi, että se väri näkyy ja maissi on kyyhkyjen suurta herkkua.
Metodi lähtee siitä, että viet pihalle tiettyyn paikkaan siis hyvin näkyvään maissia, silloinkun linnut ovat esim katolla ja näkevät tämän "herkkupöydän", viheltelet muutaman kerran kuuluvasti, linnut oppivat nopeasti yhdistämään vihellyksen ja herkut.
Tietysti tuo viheltely lisää entisestään kylähullun mainetta, niin minullakin, muttei haittaa. Viheltelee kyyhkyjen kanssa/Tanssii susien kanssa vai miten sen elokuvan nimi olikaan.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Kiitos Moilanen vihjeestä. Maineeni täällä on mennyt jo niin täydellisesti että nyt voin menettämisen sijaan sanoa sen vain kasvavan :smt005

Minä tökötin istua pihalla eilen ja heittelin maissinjyviä. Kyyhkyt katteli mua monttu auki ja lensvät kanatarhaan syömään :smt013

Rakentamassani ruokintahökötysvirityshirviössä en ole vielä nähnyt yhenkään kyyhkyn käyvän, mutta on sieltä ruokaa hävinny. Joko kyyhkyt käy siellä salaa tai sitten ruokin rottia. :smt004

Okei, yritän tänään pihalla maissien viskomista uudelleen ja vihellellen samalla. Harmi ku meil on vielki kyläs toi mieheni siskon poika... Kiva jos se kertoo koko suvulle mun touhuista... No, se ei mee onneks vaan mun piikkiin, siinä muokkautuu sitten kaikkien suomalaisten maine :smt005
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Tosta viheltelystä vielä… Kuinkas monta päivää mun pitää vislailla ennen ku pitäis viimestään jonku kyyhkyn uskaltautuu syömään niitä maisseja siihen sillon kun olen itekin vielä paikalla? Ja ku kyyhkyillä on huonompi kuulo ku ihmisillä ni kuis pirun kovat äänet mun pitää pihautella? Toisaalt se kait ois sama mikä tahansa äänimerkki, eikö? Kuhan on tarpeeksi kova ääni kyyhkyjenkin kuulla, mutta ei niin kova et lentävät pakoon. Fillarin kelloa mulla ei oo mutta voisin vaikka laittaa mankasta soimaan jonku biisin… Löytyy Janne Hurmetta ja Tapani Kansaa ja Kikankin ”Tartu tiukasti hanuriin” :smt003
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Kotopullaki kirjoitti: Fillarin kelloa mulla ei oo mutta voisin vaikka laittaa mankasta soimaan jonku biisin… Löytyy Janne Hurmetta ja Tapani Kansaa ja Kikankin ”Tartu tiukasti hanuriin” :smt003
Jos jonkun noista aiot soittaa niin luulen ettei teidän pihalla ole sen jälkeen yhtään lintua... :smt005 :smt005

Kyllä niillä sen verran itsesuojeluvaistoa on... :smt003
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin katos, tuo ehdollistaminen tapahtuu siten, että viet maissit, vihellä vaikka pilliin ja poistu paikalta, kuitenkin semmoiseen paikkaan josta näet tapahtumat. Siitä ehdollistamisajasta en osaa sanoa; meillä kyllä orava oppi tuon tempun viikossa, siis kun näin oravan pihalla, leivänpaloja rappusille, vihellys ja sitten menin sisälle katselemaan ikkunasta. Aika nopeasti oppi, että vihellys tietää herkkupaloja.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

No niin! Tämähän käy nyt vielä mielenkiintosemmaks! :smt005 Heitän jyviä pihalle, puhallan pilliin ja juoksen sisälle ikkunan taakse vakoilemaan tyhjää pihaa! :smt005 :smt005
Pigeon

kyyhkyistä

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Tänään lakkoja siivotessa laskin tulossa olevia kyyhkyjä, 34 munaa ja seitsemän poikasta :smt006 Eilen palasi kotiin kyyhky joka oli ollut kadoksissa reilut puolivuotta :smt007
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

34 munaa??? No jopas teillä lisäännytään! Onnea!
Kuin ihmees kyyhky osas palata puolen vuoden jälkeen??? Onnea joka tapauksessa :)
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Se on käynyt etelässä lomailemassa :smt003 :smt004
Moilanen

muut munivaiset

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Niin katos KP, minulla yksi kyyhky harhautui kilpalennolla pari vuotta sitten. Se putkahti kotiin niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Reissu vain kesti vuosi ja neljä kuukautta.
Seuraavana vuonna tämä lintu lensi kaikkiken aikojen nopeimman lentotuloksen Suomessa.
Meillä tuo aikuisten lintujen määrä on nelisenkymmentä ja pesintöjä tällä hetkellä munien päällä neljä ja sitten nämä "sankarilinnut", joista kirjoittelin.
Tänä vuonna olen rengastanut 17 nuorta lintua; haukka vienyt yhdeksän.
Ensi vuonna en pesitä ennen huhtikuun alkua; turha syöttää haukoille arvokkaita kilpalintuja.
Kaiken lisäksi tunnen pientä syyllisyyttä siitä, että noita emolintuja on tullut rasitetuksi normaalia enemmän. Poikueita kun ajattelin teettää tulevaa kilpailukautta varten vähän enemmän kun hyvää lintukantaa on.
Vaan mitenkäs sitä sanotaankaan; ahneella on .....
No normaalia perusteellisempi huolto emoilla on ollut; vitamiinikuureja, vitamineraalia, valkosipuliöljyä jne.
Vaimo tuossa jo mainitsikin; saiskohan sitä tarvitessaan yhtä perusteellista huoltoa ja hoitoa kuin noi pulut.
Se haukkojen aiheuttama hävikki alkukeväästä kyllä on melko massiivinen. Ei kannata pesittää liian aikaisin, tulee vain haukoille kallista ruokaa.
Onneksi meille ei ole pesiintynyt tänä vuonna yhtään ns jatkuvasti päivystävää haukkaa; näinollen ei ole tullut "muuttohaukkojakaan".
Vastaa Viestiin