Kaikki lajit yheskoos?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Taina

Kaikki lajit yheskoos?

Viesti Kirjoittaja Taina »

Laiduntaako teillä kaikki eläimet omissa tarhoissaan vai tuleeko eri lajit keskenään toimeen samassa tarhassa?

Mulla ois sellanen haavekuva, että kaikki eläimet karvoihin ja sulkiin katsomatta tulisivat toimeen yhteisessä tarhassa sulassa sovussa. Ei kai tämä mahdolista ole, mutta mitä eläimiä voisi mahdollisesti samassa pitää? Vuohia ja hanhia, kanoja ja hanhia? aaseja ja vuohia? hanhia ja aaseja? On kai ne ennen vanhaankin samoissa porukoissa pärjänneet, nykyisin vaan kuulee, että kaikki ovat omissa boxeissaan, onko näin?

Ostin juuri maatalon ja suunnittelen lauman kasvattamista ja tarhojen tekemistä. :smt017 Pääni puhkin pähkäilen, miten se olisi kaikkein järkevintä ja helpointa vieläpä niin, että kaikilla eläimillä olisi näköyhteys talon pihapiiriin ja toisiinsa.

Jos aiheesta on jo viestiketju, ohjaisiko joku ystävällisesti sinne. Uutena täällä hoomoilen..
Kotopullaki

Re: Kaikki lajit yheskoos?

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Taina kirjoitti:Ostin juuri maatalon ja suunnittelen lauman kasvattamista ja tarhojen tekemistä.
Paljon onnea! Kuulostaa unelman toteutumiselta! :)
Olen nähnyt ainakin vuohia ja kanoja samassa aitauksessa sulassa sovussa. Mutta siirrän puheenvuoron nyt muniksen konkareille joilla tarkempaa tietoa :smt002
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Mä olen nähnyt lampaita ja poneja samassa ja siinä sattui sitten sellainen ikävä tapaus, että toista ponia potkaiseva poni osuikin kaviollaan lampaan ohueen sääreen ja *naps* :smt010 Monet linnut ja lampaat/vuohet tulisivat varmasti hyvin toimeen samassakin aitauksessa. Siinä vaan voi olla pieniä probleemia mm. ruokinnan kannalta, sillä ahne vuohi vetää kyllä lintujen ruuat kitaansa :smt003
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Meillä tulee juttuun keskenään: poni, vuohet, kissat, kanit, kanat, kyyhkyt, riikinkukot ja lapset vielä siihen päälle. :smt005
Eli aiakmoinen sekametelisoppa on ja jokaisella omat eväät omissa tiloissa, jonne pääsee vaan omat lajikumppanit (eli poni ja vuohet ei pääse lintujen eväille jna...), joten ongelmaa ei ole ja yhteiselo sujuu.

Ainoa rajoite on se, että kun poni tulee iltapäivällä vuohien tarhaan omast atrhastaan seuraa pitämään, niin SUURIsarvinen pukki joutuu silloin omaan karsinaansa. Ei sillä, että pukki nyt mitään tekisi (tuskin), mutta silti olen ajatellut varmistaa, ettei pukki vahingossa edes puske ponia koiville :smt002

Ja kun poni on iltapäivästä iltaan vuohien ja muiden joukossa, niin siellähän juoksee pienet poikanikin joukossa ja siihenkään pukki ei oikein sovellu. Varmuuden vuoksi siis.

Eli kyllä se yhteiselo voi vallan mainiosti sujua ja itse olen ainakin tosi tyytyväinen, kun kaikki saavat näin ollen enmmän tilaa käyskennellä, kun on yksi yhteinen tarha, joka vielä kesällä laajenee.

Siitä vain toteuttamaan! :smt006
Taina

Viesti Kirjoittaja Taina »

Kyllä, unelma on toteutumassa. Monet tutut ei ymmärrä miksi joku haluaa muuttaa perähikiän taakse keskelle ei mitään kasvattamaan elukoita. No, meitä on moneksi. Vielä puput unohtu äskeisestä listauksesta. Näitä vaaratilanteita itsekin olen pähkäillyt ja niitä välttääkseni kyselenkin kokeneimpien kokemuksia.

Hanhista kyselylitanian samalla aloittaakseni, kuinka monta hanhea suosittelette otettavaksi minimissään ja mikä mielestänne on sopiva sisätilan koko kyseiselle lintuparvelle? Kaikille eläjille tulee mahd. isot ja mukavat tilat, mutta mikä olis sellanen riittävä?
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Myös meillä tulee eläimet hyvin juttuun. Pihalla vapaana samaan aikaan Kissat, koirat, kalkkunat, kanat, ankat, hanhet, vuohet, lampaat ja ponit. :smt007

Sisätiloissa jokaisella eläinlajilla on omat paikat.

Vuohet meillä ei pysy missään tarhoissa, lampaat pysyisivät, mutta vuohet käyvät ne vapauttamassa=linttaa verkot mataliksi, joten sorkkaeläimet kulkevat aina vapaana. Ponit ovat omassa sähkölankatarhassaan, ankat ja hanet kesät vapaana järvessä ja rannalla, yöt navetassa. Kanoilla ja kalkkunoilla on tarhat, mutta nekin paljon vapaana. Viiriäiset jakilipkonnat ovat ainoita, jotka eivät pääse vapaana kulkemaan, johtuen siis siitä, että jäävätkin kyllä sitten sille tielle.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Unelmatarha :smt007
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Meillä ulkoilivat viime kesänä omissa tarhoissaan lampaat ja hevoset, ai niin ja possut!. Yhtä aikaa tontilla oli irti kalkkunoita (60kpl) ,vuohet (2 kpl), kanat (herra tietää kuinka monta), kissat (2kpl) koirat (2 kpl) lapset (2 kpl), isäntä (1 kpl), ja emäntä (1 kpl, luojan kiitos) :smt005

Kissat ja koirat ei hätyytä tirppoja, mikä on ihme, vuohi ja koira leikkivät omia kumpiajaatakaakumpaa -leikkejään, kalkut ja kanat touhuilivat omiaan eli lisääntyivät ja sontivat :smt003

Tällä hetkellä ajatus on, että suurimmalla osalla olisi ensi kesänä omat tarhat. Tähän soppaan tulee vielä pääsiäisenä myskisorsia (5 kpl) ensi kesän pihan koristeeksi :smt008 Ne ovat akkoja mutta kukostakin ollaan kauppoja hieromassa...
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Kuten tuossa edellä moni totesi niin maalaisjärkeä käyttämällä monet elukat tulevat varmasti hyvin juttuun keskenään.Meillä hevoset ovat omissa sähkölankatarhoissaan ja kanat ja ankat omissa verkkotarhoissaan.Kissa kulkee vapaana.Aiemmin meillä oli isoja Orpingtoneita ja ne kulkivat vapaina,myös hevosten tarhoissa ilman mitään ongelmia.Ja oli meillä Maran-kanojakin mutta ne eivät oikein toimineet.Levittivät reviirään aina vain suuremmaksi ja suuremmaksi,menivät tielle (tosin meidän ohi kulkeva tie on pieni ja hiljainen) ja pysäyttelivät autoja ja kukot jahtasivat joskus pöyräiljöitä! :smt003 Ja ne kukot hyppivät niskaan muutenkin äkki arvaamatta kun pihalla touhusi,joten ne eivät oikein soveltuneet vapaaseen elämään.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Hienot haaveet :smt007

Hanhet, ponit, hevoset ja isot kanarodut ja jotkut koirat on meillä ollu toimiva yhdistelmä ilman ongelmia. Ja lampaat (ilman pässiä) ja myskisorsat muiden joukossa silloin kun niitä vielä meillä oli. Sisäkarsinat kyllä ollu erikseen, paitsi että nyt riikit ja kanat samassa ja kananpoikaset ja marsut suurimman osan aikaa samassa.

Se pitää muistaa että cc-rehut on vaarallisia hevosille. Onkohan muille?
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meillä myös kaikki koirat, kissat, eri kanarodut, kalkkunat, ankat ja possut iloisesti sekaisin, paitsi puput (naapurin emäntä ottaa ne kiinni ja lahjoittaa ystävällisesti eteenpäin) sekä viiriäiset ja fasaanit jotka ottavat jalat alleen..Possut ovat tarhassaan mutta linnut käyvät siellä ruokailemassa yhdessä potsien kanssa :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

smari kirjoitti: Se pitää muistaa että cc-rehut on vaarallisia hevosille. Onkohan muille?
Niin! Ne ovat tosiaan hengenvaarallisia hevosille...muista en tiedä. Mutta olikos se myös niin, että kalajauhoa sisältäviä rehuja eivät saa märehtijät päästä maistelemaan? Lähinnä poikasrehuissahan noita molempia voi olla, joten ainakin tipujen ruuat visusti piiloon "karvakorvilta".
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

meillä hevonen ja poni pelkää hanhia. Masa-hanhi kun isottelee kaikelle mikä liikkuu (paitsi mulle ja ukolle), niin hevosten mielestä se on tosi pelottava. :smt005 mut meidän pukkipojat on pariin kertaan vierailleet hanhien karsinassa, hajoittamalla ovet. Ja ne ainakin tulivat hyvin juttuun. Pukit kun eivät noteeraneet hanhia oikeastaan yhtään ja hanhet totesivat äkkiä, et ne on harmittomia.

Hanhia tarvii varmasti olla vähintään se 2, mut ei taida sit olla väliä, et kuinka paljon enemmän. :smt002 meillä kahdelle hanhelle on 12neliötä tilaa, mut lisäksi pääsevät talviaikaan (ja nyt sisälläpito pakon aikana) tallin käytäville vaappumaan joka päivä.

Niin ja meillä hanhet sit taas pelkäävät pupua, joka ihan tarkoituksella kiusaa hanhia, syöksymällä kulman takaa kohti ja tekemällä mitä eriskummallisempia temppuja ilmassa. Pupun mielestä kiva leikki, jota hanhet ei osaa arvostaa. :smt003 Pupu ja kanat sitä vastoin tulevat hyvin toimeen.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Sulonen sekameteli..koostuu lampaista, vuohista (aika monta yhteensä) kanoista, hanhista, ankoista, kalkkunoista ja kissoista.. herra Rusakko( belgianjätti ) ja kaks kyyhkyä ovat kiinni .. muut menee missä lystää, ja nehän lystää... ruokinta on yritetty hoitaa niin että ne linjujen ruuat, jotka ei ois märehtijöille tarpeen, ovat sisässä..

mut joskus sinne vaivihkaa kuitenkin hiivitään varakaissin.. ihan sillain kuletaan muina pukkeina, ettei muka huomattais aikeita...

CC:tä meillä ei oo missään rehussa, ja noista teollisia käytetään muutenkin minimaalisesti. Eniten ehkä käytän rypsipuristetta, ja se käy kaikille.. ei kaikkissa poikasrehussakaan oo sitä kalaa vaan valkuainen on niissä soijaa( se mua vielä enemmän aivastuttaa kuin kala)...mut mun kana-ape tietty sisältää lihaa joskus kalaa, ja sen oon yrittäny märehtijöiltä jemmata.

Tuo kalan syöttäminen yleensä onnistuu parhaiten niin, että on pelkkänä kalana, ja viskaan sitä sillain, että linnut syö sen heti.. ei ne muikut niin noita nelijalkasia himota pelkiltään, mut jos sen sotkee appeeseen niin johan muuttuu himotuks rehuksi.

Kaikki elikot meillä tulee toimeen toistensa kanssa, ja kyl oli hauskaa kattoo kun hanhikoiras ja iso pässi purki testosteronejaan... siinä sai pässi aikamoistet tukkapöllyt. Kalkatit mm. ruoakkoo lampaitten turkkia.. sitä oiken tälläydytään kalkattien keskelle silmät kiinni oottaa kuoppsutusta.

Talvella elikot on omissa erillisissä tiloissa.. ja kesälläkin öisin.. yleensä.
Taina

Viesti Kirjoittaja Taina »

Kiitos vastauksista.

Olen nyt tullut siihen tulokseen, että aitaan koko pihapiirin. Sen lisäksi teen osittain navetan etupuolelle aitauksen joka jatkuu navetan taakse. Siitä voi sitten lohkoa osia, jos joku ei tule toimeen jonkun kanssa. Mun pukit on aika ärhäköitä välillä:)
Koirille vielä erikseen pienempi tarha, jonne ne voi laittaa sillä aikaa kun muut ulkoilevat vuorollaan pihapiirissä. Ainakaan toi hoffi ei luultavasti ihan heti tule toimeen siivekkäiden kanssa. On sen verran ylivilkas tapaus, että säikyttelee kaikki :smt018

Nyt sitten vaan odotellaan lumien ja maan sulamista, että pääsee tositoimiin ja rahaa kuluttamaan..
Vastaa Viestiin