ensimmäinen muna ja toinen

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
epiteeli

ensimmäinen muna ja toinen

Viesti Kirjoittaja epiteeli »

Viime viikolla oli sitten ensimmäinen hieno vaaleanruskea muna pyöräytetty sonninkaukaloon, täydellisen ovaalipesän oli kalkkunakana pehkuista muokannut. Surullista kyllä muna oli sitten hävinnyt kahden päivän päästä.. Joku tallonut ilmeisesti. Tänä aamuna sitten kalkkunakana kyhjötti varsin epätodennäköisessä paikassa mielestäni eli lehmien betonisen pitkän ruokakaukalon päässä. Ja makaa siinä yhä kun nyt illalla kävin, taitaa siis hautoa :smt101
Yhtään en ole uskaltanut häiritä rouvaa, yhtä munaako tuo nyt sitten alkoi hautomaan, vai tehneekö sitten päivittäin lisää? Ajaako nälkä ruokakupille vai pitäisikö laittaa einestä ja vettä viereen, miten ootte muut tehneet?
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Onnea ekoista kalkun munista :smt002
Anna kalkkuna kanan istu vaan pesässään ja anna ruoka kippojen ja vesikipon olla sielä missä onkin osaa kyllä käydä syömässä sieltäkin.
Muniahan voi kalkkuna alla olla aika liuta jos volemmat munivat ja on viimeviikosta joka päivä muninut :smt003
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Meillä on 3 naaraskalkkunaa ja jokainen niistä vuorollaan innokkaana ja sitkeesti hautoo vaikka keräänkin munat. Ikinä en oo siirtäny ruokia/vettä lähemmäs ja hyvin ovat itte ittensä huoltaneet. Käynevät "salaa" :smt002 syömässä ja juomassa kuten kanat.
Ja ihan hyvä että käyvät asioillaan silloin kun ei ole ketään paikalla, koska hautovan kalkkunan kakka on jopa ziljoona kertaa pahemman hajunen ku hautovan kanan! :pukeleft: :smt005

Kerran kun annoin kalkkujen hautoa omiaan ja kanojen munia niin tein sen virheen että haudontapesä oli liian pieni, siis kanalle ok mutta kalkulle liian pieni. Ja tipusia kun alkoi kuoriutumaan niin osan kalkku talloi kuoliaaksi. Joten älä tee samaa virhettä kuin minä, eli kato että pesäalue ei oo liian pieni kalkkujen "pitkille kauniille säärille" :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä kanssa komppaan edellisiä, että kyllä hautova kalkkukana osaa käydä itse tankilla ja lenkillä! Samoin kuin kanakin. Myönnän kyllä, että hautovat kanat mä "passaan pilalle" syöttämällä ja juottamalla ihan kädestä pitäen, kun mun kanat ovat niin kilttejä ja kesyjä, etteivät häiriinny mistään. Mutta viimesyksyinen hautova kalkkukana oli sen verran äkäinen tapaus, että sai hoidella hommansa ihan rauhassa. Tosin tipujen kuoriutumisen jälkeen kannoin sen tipuineen paksut hanskat kädessä sisätiloihin.
Vastaa Viestiin