Viiriäisistä?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Skuukkeli

Viiriäisistä?

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Voiko viiruja pitää ulkona talvella, jos niillä on lämmitettykoppi ja saavat valita haluavatko mennä ulos vai pysyä sisällä? :?:

Olen siis nähnyt kuvia jostain "tuotantolaitoksista" missä niitä pidetään aika suruttomastikin ulkona keskellä talvea. En tiedä mikä on niiden lintujen kuolleisuus%, mutta kovin iloisilta ne eivät näyttäneet... :smt009
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, mun mielestä noiden siipiveikkojen pakkasraja menee aikalailla siinä nollan tuntumassa, jos ne ei ole luonnostaankin suomen oloissa talvehtiva laji. Viiriäinen on muuttolintu, joten eiköhän ne ensimmäiset yöpakkaset sen viimeistään aja lämpimämpiin maisemiin..

Mulla on viiriäiset talvella noin +4 asteessa alimmillaan ja kylmimmillä keleillä lämpölamppu. Jos oikeasti pääsevät lämpimään vapaasti, niin ei kai siinä mitään estettä ole. Arvelisin vain, että ovat pakkasilla siellä lämpimässä tilassa..
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Ookko varma, että ne kuvan linnut oli viiriäisiä, lukiko siinä kuvassa, että viiruja. Suomen pienin METTÄ kanalintu on ihan viiriäisen näköinen ja niitä kasvatetaan ja siirtoistutetaan, kun meinaavat tyystin kadota.

Tosin, kyllä se viirukin ehken pärjää, ainakin Etelä-Suomessa, jos ovat tottuneet ympärivuotiseen ulkoiluun ja jos niillä on koko ajan ruokaa tarjolla, mut noitten peltopyitten kohalla se on ihan must, että ovat pakkasessa, ei niitä muutoin voi palauttaa takasin luontoon.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Viiriäisten ulkonapidosta on ollut aikaisemminkin juttua foorumilla ja on todettu, että jossain "tuotantolaitoksissa" näin on tehty talvisaikaan ja lintujen kuolleisuus on silloin suurta. Viiriäinen on kuitenkin luonnossakin muuttolintu, eikä vapaaehtoisesti elele Suomen kaltaisissa olosuhteissa. Sillä on kyllä ns. lihasvärinä-systeemi, jolla se pärjää pitkälle pakkasessa, kun vaan saa tarpeeksi ruokaa. Tyytyväinen se ei missään tapauksessa ole. Se siis käytännössä tärisee ja värjöttelee jos sen laittaa pakkaseen. Heikommat yksilöt kuolevat.

Suomessa eläinsuojelusäädökset eivät estä monenkaan linnun rääkkäystä, sillä lakiin ei ole kirjattu lajikohtaisia vaatimuksia. Ankoillakin taisi olla aika tarkat jutut mitä on kirjattu, kun taas viiriäisistä ei ole mitään. Eläinsuojelullisesti asialle ei voi siis mitään jos joku laittaa viiriäisiä pakkaseen. Paitsi tietty mä käyn taittamassa pajukosta ison vitsan ja käyn ojentamassa sitä tyyppiä :smt013

Olen itse aikoinaan nähnyt täyteen ahdettuja viiriäishäkkejä, missä viiriäisillä ei ollut mitään mahdollisuuksia toteuttaa luontaista käyttäytymistään. Nämä häkit kasattiin latoon talveksi päällekäin, jolloin alimpien häkkien linnut sotkeutuivat ylempien ulosteista (häkit verkkopohjaisia). Ja lintujen tiheys oli mahdollisimman suuri, jotta linnut eivät palellu hengiltä. Monilta linnuilta puuttui höyhenpeitettä ja varpaita.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tohon kysymykseen, et voiko, sanosin että EI voi! Täällä on ihan liika kylmää. Kyllä viiru tarvii sen + merkkisen lämpötilan, voihan se tosissaan tilapäisesti mennä ihanpikkusen kylmälle. Mutta ei nää pärjää. Mulla on paljon viiruksia, ja pidin ne samassa kun kanatkin talven, vankkaa pöperöä, kuivaa pehkua ja laitoin samalla niillekkin aina lämpimän puuron kun muillekkin linnuille. Minusta ne näytti hyvinvoipasilta ja pirtsakoilta. Ja munintaa ne ei lopettaneet kokonaan. Että taukoa niille ei kyllä tullut kunnolla.
Onkohan oikeeta tietoa, että Viirut muuttais afrikkaan saakka? Et lämpimästä ne kyllä taitaa pitää.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

mirri kirjoitti: Onkohan oikeeta tietoa, että Viirut muuttais afrikkaan saakka? Et lämpimästä ne kyllä taitaa pitää.
Euroopassa, aasiassa ja afrikassa on kaikkialla viiriäisiä, mutta eivät ole ihan samaa lajia vaan eri alalajeja. Suomessakin nähdään luonnonviiriäisiä, mutta ovat siis eri alalajia kuin munituksessa käytetty japaninviiriäinen. Kaikki alalajit muuttavat etelämpään viileäksi ajaksi. Euroopan viiriäinen muuttaa välimerelle ja pohjois-afrikkaan, mutta afrikassakin on ihan omia viiriäisiään...
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

mirri kirjoitti:
Onkohan oikeeta tietoa, että Viirut muuttais afrikkaan saakka? Et lämpimästä ne kyllä taitaa pitää.
No jos sinne asti pääsevät niin tuskin takaisin tulevat. :smt002

Eli jos kerran niitä ei suositella pidettävän talvella ulkona, niin miksi niin tehdään? Miksi kukaan ei puutu siihen? Vai onko "tuotantolaitosten" pitäjät sitten hyviä kavereita läänineläinlääkärin kanssa, vai mikä on syy?

Eikä dripple ehdi jokapaikkaan sen vitsansa kanssakaan. :smt004
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin, miksi maailmassa on vääryyttä? Monihan ei välitä eläinten oloista mitään, koska jossain ihmisetkin kärsivät. Ja moni, joka ei harrasta siipikarjaa oikeasti luulee, että jotkut lajit on jalostettu kestämään ihan mitä tahansa eikä siksi puutu epäkohtiin.

Esimerkkinä tästä on, että kun adresseissa on häkkikanalakieltoa ajava adressi, siihen liittyvässä keskustelussa joku hyvinkin asiantuntevan oloisena väittää, että häkkikanat on jalostettu niin, etteivät ne kärsi häkissä, vaan että se on niiden "luonnollinen" elinympäristö.

http://www.adressit.com/keskustelu/6889
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Skuukkeli kirjoitti: Eli jos kerran niitä ei suositella pidettävän talvella ulkona, niin miksi niin tehdään? Miksi kukaan ei puutu siihen? Vai onko "tuotantolaitosten" pitäjät sitten hyviä kavereita läänineläinlääkärin kanssa, vai mikä on syy?
Mähän kysyin eläinsuojeluvalvojalta onko moinen sallittua, niin hän ei tiennyt viiriäisistä mitään. Yritti etsiä niitä lintujen pitosäännöksiä, eikä löytänyt mitään tietoa viiriäisistä (ankoista ja muista kylläkin). Luulen, että aika harvassa paikassa niitä viiriäisiä enää laitetaan ulos, sillä mielummin ne pidetään sisällä lämpimässä ja valoisassa munimassa ympäri vuoden (ulkona pakkasessahan ne eivät muni). Ja ainakin se viiriäisten munantuottaja, johon olen ollut yhteyksissä, tuomitsi tuollaisen ulkona pitämisen. Ei hänelläkään linnut ole missään priimatiloissa, mutta ei hän niitä pakkaseen pistäisi.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Eihän se nyt voi noin mennä! Että on sallittua tehdä mitä vaan ja pitää kuinka hyvänsä, jos ei oo mainittu jossain säännöissä! :smt013
Kyllä tämä nyt vauhdittaa minun päätöstäni ](*,)
Olen jo piiitkään niitä viirun luomu ohjeistuksia perännyt. Saksasta löytyi Bioland-niminen yksityinen luomuvalvontaorganisaatio, jonka tuotantosäännöissä on mainittu myös viiriäisten luomutuotannosta. Sääntöjen sivulla 9, kohdissa 4.2.5.4. - 4.2.5.4.3., on mainittu viiriäisiä koskevia erityisvaatimuksia. http://www.bioland.de/fileadmin/bioland ... h-2008.pdf
Sain mailia että EU-ssa alkoi nyt keskustelu, että tarvitaanko yhteiset luomusäännöt niille eläimille joilla ei niitä vielä ole.(esim viiriäinen) esim Itävallassa niille ois tarvetta. Saiskohan siipikarjaliitosta apuja suomen sääntöjen laadintaan? luulisi ettei tuo nyt mikään mahdoton homma kuitenkaan olisi.
Vastaa Viestiin