VVV eli Vinkit viiriäisen valintaan?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Haaveilija

VVV eli Vinkit viiriäisen valintaan?

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Olen menossa tällä viikolla hakemaan viiriäisiä. Ovat noin 5 viikon ikäisiä. Mitä minun pitäisi osata niistä katsoa, jotta saisin mahdollisimman monta kanaa? Ja terveitä?
Ymmärtääkseni on monenväristä, mutta olisiko sitten varminta valita niitä villinvärisiä? Vai pitäisikö vain yrittää valita kanamaisimmat reippaat?
Pauke

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Voipi olla tässä vaiheessa aika arpapeliä se sukupuolen määritys :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kyllä niistä jo suuntaa näkee, mutta pitäisi tarkkailla liikkumista ja olemusta. Isoissa parvissa se on aika hankalaa, koska ovat niin vikkeliä.

Joo, varminta on ottaa villivärisiä, eli kanoja ovat ne, joilla on rinta vaalea (kerman värinen) ja siinä mustia pilkkuja. Kukolla rinta on siis enemmän toffeen värinen, eikä pilkkuja.

Muista valitset oikein pullean, pyöreän oloisia, jotka kulkevat enemmän matalana, eli selän ylälinja on miltei vaakatasossa suurimman osan ajasta. Kukot ovat sulavamman näköisiä, pitkiä ja soikeita ja kulkevat enemmän pää pystyssä. Kukot myös useammin nousevat varpailleen, nostavat päätään ylös (kurkkivat) ja voivat jo yrittää äännelläkin enemmän.

Myös jos joku jo hyppää toisen selkään, on päällimmäinen aika varmasti uros, mutta alempi voi olla kumpi vain, jopa yleisimmin uros sekin.

Onnea matkaan!
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Kyllä villivärisistä ja "kullanvärisistä" ainakin sen sukupuolen erottaa tuossa iässä. Ja kannattaa sitä peräpäätäkin vilkaista: sen kukkojen patin perusteella saattaa nähdä jo muistakin. Ja valitse "pyöreän kanamaisia" lintuja jos ei muusta erota. Kyllähän ne kukot kiroilevat tuossa vaiheessa ja kävelevät varpaisillaan, mutta alistetuimmat eivät uskalla. Ja ei kannata uskoa siihen, että jos toinen polkee toista, se alla oleva olisi kana, ne kukot kun polkee toisiaankin :smt002

Muoks. Mimmi ehtikin jo vastailla samoja juttuja :)
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Niin se kasvattajakin sanoi, ettei niistä oikein vielä tunnista sukupuolia... Mutta saan hankkia lisääkin myöhemmin, jos tuleekin liikaa kukkoja. Ja tietysti sitten valitsen vain lisää kukkoja :smt021
No, onpahan viiräispataa! :smt003

Muoksis: Ai niin vielä, ovatko linnut (lähinnä nyt viiriäiset) miten tarkkoja ruokavalion muutoksesta? Olen kaksi kertaa tähän mennessä kysynyt kasvattajalta, mitä hän niille syöttää enkä oikein vieläkään nyt sitten ole tajunnut hommaa :smt017 Antaa niille kauraa, vehnää, ohraa, pikkupunaheltta ja munitusrehu ovat ok (jäi epäselväksi antaako niitä, ja missä suhteessa...). (Kasvattaja puhuu niin kamalasti ja kertoo samaan syssyyn, mikä on hyväksi ja mitä voisi antaa ja mitä hän antaa. Ja minä raasu en tajua puhelimessa ollessa kirjata ylös. Ja ne selväntävät kysymyksetkin vain sekoittavat asiaa lisää...) Mulla on kauraa ja ohraa, mutta mietin vielä, että kannattaako ostaa tuota pikkupunahelttaa tai munitusrehua, kun säkkikoko on 40 kg... Kesällä olen ottamassa kanoja, joten olisiko viisasta ostaa tuota munitusrehua, vai??
Saako ne viiräisraukat kamalan stressin ja kuolevat, jos ruokinta muuttuukin yht'äkkiä?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä ei kelvannut viiruille oikeestaan ollenkaan kauran ja ohran jyvät. Olikohan ne niin isoja, että jättivät siksi syömättä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on aikuisilla viiriäisillä munitusrehu vapaasti tarjolla, poikasia olen ruokkinut joko Pikku-Punaheltalla tai Iso Punaheltta 1:llä. Munituspunaheltta kasvuvaiheessa saattaa aiheuttaa epätasaista kasvua tai pienikokoisuutta, epätasaisesti kasvavaa höyhenpukua, liian aikaista muninnan alkamista ja pieniä munia sitten jatkossakin.

Kalkkina olen antanut poikaskalkkia vapaasti, soran sekaan laitan välillä eläinkaupan vitaminoitua linnuille tarkoitettua soraa, varsinkin talviaikaan. Mullakaan eivät syö kokonaista kauraa, mutta Elovena menee kyllä. Lisäksi talvella annan salaatinlehtiä, ompun puolikkaita, tuorekurkkupaloja ja hirssin siemeniä. Kesällä vihreäksi käy voikukan lehdet, vesiheinä yms.

*Muoks* Mutta siis sulla tulee 5 viikon ikäisiä, nehän on jo melkein aikuisia, joten munitusrehu käy jo varmastikin!
*Muoks 2* Ja ei kai se ruokavalion äkkimuutos aiheuta muuta kuin mahdollisesti vähän aikaa huonompaa syöntiä, ripulia ja muutoksia munintaan, jos ovat sen ikäisiä.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Kyllä se 40 kg säkkikin menee nopeasti, osta ihmeessä. Meillä meni pari säkkiä vuodessa 11 linnulle. Ollaan käytetty sekä munitusrehua (punaheltta balans) ja pikkupunahelttaa. Pidän pikkupunahelttaa parempana ja se maistuukin linnuille paremmin. Kauraan ne eivät koske (kokonainen ja rouhittu kokeiltu) ja luulen etta omaruokinnalla eivät saisi tarpeeksi kalkkia tai muita ravinteita. Ovat vähän nirsoja syömään poikaskalkkia... munankuoret kyllä kelpaa, mutta niistä ei ole tyydyttämään koko kalkkitarvetta munitusaikana. Noissa valmisrehuissa siis on myös kalkkia mukana, pikkupunaheltassa vähemmän kuin munitusrehuissa. Pikkupunahelttaan on kyllä helppo sotkea sitä poikaskalkkia sekaan kun jauhemaisena tarttuu siihen. Mutta jos olet ottamassa kanoja, niin osta ihmeessä suoraan munitusrehua. Sotket alussa vaikka sitten eloveenaa ja sitä munitusrehua :smt003 6 viikkoisinahan ne alkaa munia ja silloin voi ihan täysillä antaa sitä munitusrehua. Ja kun ulkona alkaa ruoho vihertää, niin keräilee ja silppuaa saksilla niille kaikenmoista. Meillä tykkäävät etenkin apilasta ja vesiheinästä.
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

No nyt ne sitten on kotona!!
En päässyt valitsemaan itse, vaan myyjä valitsi. Kyllä tuo ihan rehelliseltä vaikutti, joten ei varmaan sitten valinnut niitä kipeimpiä ja kukkoja :smt003

Osa on reippaampia ja osa piipittää piilossa. Muutama söi mittalusikastani, millä lisäsin rehua automaattiinsa. Käyvät juomassa, syömässä ja kylvyssä. En toki ole vielä häiriköinyt heitä niin tarkkaan/pitkään, jotta näkisin käyvätkö kaikki (ne piilossa olevatkin). Kyllä siellä muutama näyttää varpaillaan ärräpäitä päästelevän, mutta tiedä häntä...

Merkiltään ovat faaraoviiriäisiä, villinvärisiä ja muutama vaalea. Kaikkiaan 11 kpl, sain yhden ylimääräisen kaupan päälle siltä varalta, jos onkin liikaa kukkoja tai en osaa kuljettaa niitä kunnolla :smt005

Kotielukoista sen verran, labradori oli kiinnostunut hajusta, mutta pyörähti lintujen huoneessa eikä käynyt edes haistelemassa häkin suuntaan, varmaan hyväksyi uuden hajun sitten tuosta vain. Kissaa tietysti kiinnostaisi, mutta eihän tuo ovella pyörinyt (huoneen ovi on varmuuden vuoksi kiinni), ja kissakin pyrähti kiireellä nukkumaan... Pystykorva ei ole vielä lintuja nähnyt, kulkee ympäri taloa ja piipittää. Välillä käy haistelemassa minua.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnea Haaveilijalle viirulaisista! Laitapas kuvia tulemaan.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onnea viiruista!
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Haaveilija kirjoitti:Merkiltään ovat faaraoviiriäisiä, villinvärisiä ja muutama vaalea.
Faaraoviiriäisiä? Eikö se ole kuitenkin sama asia kuin japaninviiriäinen? Ainakin netti kertoo että "rakkaalla lapsella on monta nimeä"
The domesticated subspecies, Coturnix coturnix japonica, is called Japanese quail but is also known by other names: Common quail, Eastern quail, Asiatic quail, Stubble quail, Pharaoh's quail, Red-throat quail, Japanese gray quail, Japanese migratory quail, King quail, and Japanese King quail.
Laitahan kuvia :smt002
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Jaa-a. Faaraoviiriäistä en löytänyt netistä googlettamalla (vain kuin nimimaininnan). Kai ne sitten ovat samaa lajiketta, jos niin kerran sanotaan! Onko rohkeita vai mitä ne oikein tuumii, kun aina parveilevat ovella, jos yritän jotakin touhuta (parannella vesi-, ruoka-astioita...)? Muutama tuntuu olevan ihan nokka kiinni ovessa enkä sitten uskalla oikein ovea avatakaan, etteivät lennä karkuun! Minä luulin, että ne kyhjöttävät nurkassa ja lentelevät päin seiniä ensimmäiset päivät uudessa paikassa, jos vähän niihin päin vilkaisee!
Täytyy kokeilla kuvata ja saada vielä kuvakin tänne!
Vastaa Viestiin