Ankkojen "liikkuvuus"

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanatar

Ankkojen "liikkuvuus"

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Miten hyvin ankat pysyvät paikoillaan ilman häkkiä, ts. pidättekö vapaana ulkona? Meillä olisi lampi, mutta sen verran suuri, että pääsevät varmasti siitä lentoon. Karkaavatko, vai uskaltaako luottaa, että tuleevat takaisin? Onkohan se edes luvallista pitää ankkoja taajama-alueella vapaana... Ei ole ruutukaava-aluetta. Ja tarvitseekohan vesioikeuksien omistajalta luvan ankan pitämiseen lammessa? Osa lammesta on meidän tontilla.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mun ankat ulkoilevat ihan vapaasti, eivätkä ole tontilta pois eksyneet. Aikalailla samoissa paikoissa notkuvat. Aamuisin navetasta porukka taapertaa järveen hetkeksi uiskentelemaan, sitten taas tähän pihaan nukkuumaan ja hengailemaan. Yöksi taas navettaan, eli illalla menevät navetan oven taakse odottelemaan sisälle pääsyä. Mitään järin hyviä lentäjiähän nuo eivät ole, joten matka taittuu paikasta toiseen kävelleen, mitä nyt välillä hitaammat ottaa nopeammat kiinni pienellä pyrähdyksellä.
Navesta rantaan matkaan sellaiset parisataa metriä.

Näin talvella ulkoilevat kelistä riippuen päivittäin tunnista, kahteen tuossa navetan edessä, rantaan eivät enää syksyn jälkeen ole menneet.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ei meidän ankat ainakaan pääse järvessäkään lentoon. Lukuunottamatta ihan lyhyitä pyrähdyksiä (max. metri tai kaksi). Varmaan kannattaa varmistaa saako alueella pitää ankkoja. Ja kysyä naapureilta, että mitäs sitten jos ne tulee uimaan niiden rantaan. Ja kannattaisi muutenkin silloin sopia, ettei muut ruoki niitä etteivät jää omille teilleen. Yön pitää pitää (minkinkestävässä) tarhassa tai sisällä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Kiitos vastauksista. Lammen rannalla ei ole muita taloja, ainoastaan yksi yritys, jossa ei siinäkään rannalla toimintaa. Sikäli ei haittaa, vaikka uiskentelisivat koko lammen alueella, kunhan palaavat kotiin. Meillä piipahtaa välillä myös haikara syömässä lammella, joten aika rauhaisa paikka on, vaikkakin aika lähellä kylää, mutta jotenkin pimennossa. Toisella puolella on junarata, joten jos sinne eksyvät, tulee ankkajauhelihaa. :smt005

Lupasiaa voi ilmeisesti tiedustaa kunnasta, onko se kaava-alueesta kiinni, vai mistä? Ympäristötyyppiköhän sen tietää?

Mietin tuota yöjuttua, varmaan ehkä olisi paras pitää sisällä. Tässä on kaksi oikein kivaa kettua, jotka syövät iloksemme myyriä. Se huolettaa kanojen kannalta, miten ne saisi suojattua. Päivällä en ole koskaan nähnyt kettua pihassa, kyllä ne vasta pimeällä tulee, joten voisi kuvitella, että päivällä voisi pitää eläimiä irti hyvillä mielin. Paitsi jos naapurin kissa syö ne...
kanatar

Viesti Kirjoittaja kanatar »

Vielä täytyy laittaa, etten tiennytkään, että ankat ulkoilee talvellakin! Mikä niiden pakkasraja on, vai päättääkö ne itse? Onko talviolovaatimukset samat, mitä ankoilla, eli plussa puolella pitää olla jne.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tarkoitat varmaan, että samat kuin kanoilla? Mutta ei ole, ankat ovat paljon innokkaampia talviulkoilijoita. Mun ankat pääsevät ulos tallin takaovesta ja avaan sen aina, kun on korkeintaan 10-15 astetta pakkasta, eikä hirveä myrsky. Joka kerta ankat painelee ulos, mutta ulkoilu jää kyllä lyhyeksi tuossa yli 10 asteen paikkella. Jos on joku 5-6 astetta, niin ovat jo mielellään koko päivän ulkona. Varsinkin, jos laittaa johonkin heinää sen verran, että pääsevät lämmittelemään räpylöitään.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

....mää en ala! :smt012
Arvatkaa kuka haluaa nyt ankkoja Törstin (kasvamaton ankka-topic) innoittamana.
ja hokee itselleen: eioletilaa eioletilaa eioletilaa eioletilaa
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Kyllähän pari ankkaa aina johonkin mahtuu :smt002 Meillä ankat viihtyvät hyvin tallin käytävällä, jota olen ilmeisen huonosti siivonnut, kun paksu heinäkerros siellä on. Ankoille on kyllä oma yksiökin siellä, mutta mielellään käytävällällä oleilevat, kun vaan portti on auki.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kaikille vain ankkoja! :smt002 :smt003 :smt005
Tosin tämä minun mielipide ei ole aivan puolueeton, kun mä olen ihan mega-ankkafani. Ehkä siksi, että koen jotenkin samaistuvani niihin :smt003
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Ankat kyllä ulkoilevat mielellään ympäri vuoden.
Jos on tosi paljon pakkasta, silloin en ulos laske, mutta kyllä ne miinus kymppikeleillä jonkin aikaa ulkoilevat. Ovat vaan navetan ovella odottamassa sisälle pääsyä, kun ulkoilut ulkoiltu.

Hanhet ulkoilevat vieläkin innokkaammin, kuin ankat ja viihtyvät huomattavasti vielä kauemmin ulkona.
Vastaa Viestiin