Pörhistelyä ja hautomista tammikuussa

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
pronssari

Pörhistelyä ja hautomista tammikuussa

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Ihmettelin tänään mennessäni navetalle että mikä ihme kaikilla linnuilla on kun riikinkukot olivat viuhkat levällään ensinmäisen kerran kesän jälkeen vaikka kummallakaan ei ole pyrstö täydessä mitassa. Kalkkunat olivat kanssa soidin puuhissa vaikka uroksen otti kainaloon niin ei edes silloin voinut pörhistelyä lopettaa. Hanhi kanat olivatkin sitten jo rupeamassa hautomaan vaikka ei ollut kuin pesämunat kun olen muuten munat kerännyt pois kun ei niistä vielä kuitenkaan mitään tule. Onko teidänkin linnuilla ruvennut olemaan tälläistä käyttäytymistä jo tammikuun lopulla vai aistisivatko linnut varhaisempaa kevättä. :smt104
jomppe93

Viesti Kirjoittaja jomppe93 »

Mulla rupes 2 kanaa hautomaan just pari päivää sitten :smt017 eikä pesässä ole yhtään munaa. EI mulla yleensä kanat rupea hautomaan tammikuus.
jomppe93

Viesti Kirjoittaja jomppe93 »

eiku oho tässä ei ollukka puhetta kanoista..Sori , en lukenu viestiä kunnolla :smt005
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä yllätin tänään kalkkunakukon mankeloimasta akkaansa, mutta kun kalkatit ovat meillä vasta ekaa talvea, niin en osaa verrata, että onko normaalia vai aikaista. Pörhistelyä on ollut läpi koko talven. Onhan päivän pituus jo jatkunut roimasti ja pari aurinkoista päivää ovat voineet tehdä ihmeitä.
ninnu

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Mulla myös hautoo jo kana, ankka ja kalkkuna :smt001

Kalkkunat mulla pörhistelee aina ja samoin parittelee ihan aktiivisesti, kuten myös kaikki muutkin siivekkäät, paitsi hanhiherran en ole nähnyt naistaan polkevan...tai tekee sen sitten jossain pimeessä yöaikaan tai jotain :smt003
Vastaa Viestiin