Kana ja tiput..

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

mirri

Kana ja tiput..

Viesti Kirjoittaja mirri »

Koska kanan voi laittaa pikkutipuineen toisten seuraan? Nyt heillä on oma pikku yksiö muiden kanojen tarhassa. Kun en haluaisi että vieraantuvat muusta porukasta. Laumassa on nyt kaiken ikäisiä lintuja. En ole koskaan huomannut että näillä olisi ollut mitään haluja nokkia toisten tipuja.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä olen laittanut konetipuni 5 viikkoisena muiden sekaan. Turvapaikkoja vaan järkänny ja ruuan erikseen.

Nuo alho kanat laitoin 7viikkoisena kun olivat kooltaan hiukan pienempiä.
Hyvin on mennyt jonkin aikaa. Mutta tänään huomsin yhdeltä nokitun pään... Laitoin sen erikseen.
Muut ovat aivan hyvin ja osa nukkuu jo orrellakin.

Luulisi, että emon kanssa voi laittaa aikaisemmin.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Minä olen noita "konetipuja" laittanut vasta 3-4kk ikäsinä samaan tarhaan. Oonkohan vähän ylisuojeleva?
Muutaman kerran olen onnistunut "asentamaan" jonkun jo tipuja hoitavan kanan alle ja tipuja. Taidan koettaa huomenna pistää kaverit sekaan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 Aika hyvin. Minä jo keitin liemeksi 2,5kk ikäiset konekukot..

Olipa mmuuten pehmeää ja mureaa ja hyvää lihaa.
Viimeksi keitin vanhan kanan ja vielä kahden tunnin päästä oli kana niin tiivis, että kun koivesta nosti niin nousi koko kana jäykkänä padasta...

Nyt irtosi linnuista lihat, ennenku liemen porkknat ehti kypsyä :smt107

Minä en enää anna kukkojen kasvaa vanhemmiksi, oli ne sitten pieniä tai ei. Liha oli nimittäin erinomaista :)
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suvianne se saa joka topicin reseptikirjaksi.. :smt002

*muoks* Ai niin, itse asia. Mulla on kanat tipuineen heti muiden seassa. Hyvät emot hoitaa tiput ja vahvat tiput selviävät. Jonkinlaista luonnon valintaa ja karsiintumista siinä voi tapahtua herkemmin kuin erillisissä tiloissa, mutta minusta se on pitkällä tähtäimellä hyvä asia: heikot yksilöt karsiutuvat heti.
Basu

Viesti Kirjoittaja Basu »

Meillä on kanssa heti muiden joukossa. Kanaemot ovat kyllä sellaisia...kanaemoja, että huolehtivat tosi hyvin tipuista. :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuo on kyllä hyvä pointti, että karsiutuu ne heikommat. Koska pitäähän tipun jaksaa muiden mukana olla.
Varsinkin jos jotain rotua pitää ja säilöö. on oltava tarkempi tossa siitoksessa.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Enhän minä malttanut oottaa huomiseen. Siellä ne nyt on jo parituntia sählänneet muitten seassa. Ja kanaemo on kun "soipametso". Meinasin jo itsekkin saada häädön :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hienoa, iltaa vasten minä aina laitan. Yö on rauhallinen ja tottuvat silti ajatukseen ja silleen.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mimmi kirjoitti:Suvianne se saa joka topicin reseptikirjaksi.. :smt002
Pakko nyt avautua munkin tästä. Aluks ajattelin että totun tuohon ja saan siedätyshoitoa, mutta oikeesti on alkanut vaan lisää ällöttää nuo kanojen keittelyjutut :smt078 Olis mukavampi kun ne pysyis niissä otsikoissa mihin kuuluu, niin vois lukee vaan kun haluu. Kivaahan tää rönsyily muuten on, mutta kun toiset pitää näitä ihan lemmmikkinä ja oikeesti tekee pahaa nuo lopettamiset vaikka ne kai tähän harrastukseen välttämättömänä kuuluu. Yöunet mulla menee jos luen noita juttuja vanhoista jäykistä kanoista :smt085 Joo ja tiedän, oon yliherkkä aiheelle. :smt002

Jos ne ei ketään muuta haittaa, niin koitan sitten vaan tottua...
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ei kaikkeen tarvitse tottua. Ja ei Suvianne varmaan tahallaan tuota tänne sotkenut. Ja kyllä ne lopettamiset taitaa vältämättömänä kuulua hommaan.
Pahaa minullakin tekee ajatus että joudun Vanhasta Lordikukosta luopumaan. Mutta kun ei oo vaihtoehtoja.
Eikä se varmasti kellään mieluista hommaa ole lopettaa kukkopoikia pois. Kun ei niitä kaikkia saa millään sijoitettua!
Mulla muuten olis värikkäitä kukkopoikia jos joku haluu,munislaisille ei maksa mitään, riittää että pääsee hyvään kotiin.
Niin ne on sekarotuisia
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

smari kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Suvianne se saa joka topicin reseptikirjaksi.. :smt002
Pakko nyt avautua munkin tästä. Aluks ajattelin että totun tuohon ja saan siedätyshoitoa, mutta oikeesti on alkanut vaan lisää ällöttää nuo kanojen keittelyjutut :smt078 Olis mukavampi kun ne pysyis niissä otsikoissa mihin kuuluu, niin vois lukee vaan kun haluu. Kivaahan tää rönsyily muuten on, mutta kun toiset pitää näitä ihan lemmmikkinä ja oikeesti tekee pahaa nuo lopettamiset vaikka ne kai tähän harrastukseen välttämättömänä kuuluu. Yöunet mulla menee jos luen noita juttuja vanhoista jäykistä kanoista :smt085 Joo ja tiedän, oon yliherkkä aiheelle. :smt002

Jos ne ei ketään muuta haittaa, niin koitan sitten vaan tottua...
Olen pahoillani Smari.
Tämä on selvästi minulle väärä foorumi.
Olen pitänyt kanoija kuitenkin lähinnä kotieläiminä, enkä verrattavissa esim. marsuhin.
Jostain syystä loukkaannuin ja poistun takavasemmalle, koska näköjään joudun sinun kanssa aiheesta kuin aiheesta riitaan. Enkä jaksa sitä.
Voi olla, että raskaushormoonit tässä jyllää tai jotain.
Olen oppinut täällä paljon ja harvinaisen mukavaa porukkaa täällä.
Emköhän näillä eväillä pärjää lintujeni kanssa.
Hyvää kevättä käikille!
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Mulla meni aamukahvit väärään kurkkuun kun luin ton! Eihän tää nyt näin voi mennä!?!? Hiltaaaaaaaaaaa!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

ANTEEKSI suvianne! :notworthy: En tarkoittanut että siitä nyt noin pitäisi suuttua, itsekin kirjoitin että tiedän olevani yliherkkä aiheelle. :smt009
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Myönnän lukevani aika vähän munista nykyisin ja käsitykseni voi olla aivan väärä, mutta jotenkin on tullut sellainen kuva, että ainut jonka kirjoitteluun nykyisin puututaan, ja aika ikävään sävyyn vieläpä, on just Suvianne.
Rönsyilyä tapahtuu melkein jokaisella ja ihan kaikki kirjoitukset ei aina miellytä edes mua, mutta ajattelen sen jotenkin kuuluvan asiaan, kun monta kymmentä täällä kirjoittelee.
Juu, ja tääkään sepustus ei sopinut tämän otsikon alle :smt019
Vastaa Viestiin