Sairastunut ankka

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

jimisi

Viesti Kirjoittaja jimisi »

Jalat ei ole turvoksissa, eikä muutakaan poikkeavaa niissä näy.

Uloste on siis sellaista tummanvihreää ja vetistä.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ankan virusperäinen hepatiitti (duck viral hepatitis, DVH) aiheuttaa ruokahaluttomuutta, jalkojen toimimattomuutta ja vihreää vetistä ulostetta. Tarttuu helposti, mutta on enemmän alle 8 viikkoisten poikasten vitsaus. Onko ankka valkoinen? Valkoisilla ankoilla nokka saattaa punertaa jos niillä on ko. tauti. Lintu voi parantua taudista mutta saattaa jäädä kantajaksi. Heti oireiden alettua antibiootit voivat auttaa parantumisessa.

Mutta mistä se olisi voinut saada moisen, jos se siis olisi tuota? Muutkin linnut ja rotat voivat sitä levittää, ja se voi levitä kenkien yms. mukana.

Tietenkin koska kyse on naaraasta, niin tulee mieleen se, että onhan sillä kalkkia saatavilla? Ettei ksye ole jostakin ravinne-epätasapainosta?

Jos tilanne on menossa parempaan suuntaan niin antaisin linnun lepäillä ja seuraisin tilannetta vielä.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
jimisi

Viesti Kirjoittaja jimisi »

Hei Tipsi!
Kiitos sinulle asiallisista vastauksista!

Ankka on sellainen naaras sorsan värinen. Oireet kyllä ovat kovin samanlaiset kuin tuossa DVH:ssa, mutta ankka on kuitenkin jo vanhempi. Ja uros-ankassa ei ole mitään oireita. Ankat ovat meillä vanhassa karjakeittiössä ja siellä kyllä viljan ja leipien yms. ankan ruokien perässä liikkuu kyllä hiiriä.

Ankoilla on ollut kyllä kalkkia, mutta nyt se on ollut loppu noin kuukauden verran. Voisiko johtua tästä nuo oireet? Kun olemme kuvitelleet, että kalkkia annetaan muninta aikaan keväästä kesään :smt017
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kyllähän sitä kalkkia olisi hyvä aina olla saatavilla, mutta jos se ankka ei muni niin en usko että se kuukaudessa joutuisi huonoon kuntoon kalkin puutteen takia.

Mitä muuten tulee tuohon syömättömyyteen, niin meillä oli parisen vuotta sitten yksi ankka antibioottikuurilla pari viikkoa (peto puhkaisi silmän), ja se ilmeisesti vei siltä ruokahalun. Söi vain superherkkua, eli muikkuja (joihin olin laittanut antibiootin ja vitamiineja). Ankka laihtui, mutta alkoi sitten syömään kun kuuri loppui. ELi kyllä ne varmaan jonkun aikaa syömättömänä kestää. Jos on jotain tosi herkkua mistä se tykkää, niin sitä voisi kokeilla?

Mutta yrittäisin vielä eläinlääkäriltä saada vinkkejä, tai että pitäskö ankalle tosiaan antaa kuuri antibiootteja ja kipulääkettä jos sillä vaikka on jotain kipuja.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
jimisi

Viesti Kirjoittaja jimisi »

Ankan tilanne tällähetkellä:
Voi muuten hyvin, sukii itseään ja juo vettä hyvin. Tehtiin kalkkipussin pohjalta löytyneestä kalkista juomaa ja se kelpasi. Vaikuttaa ihan pirteältä, mutta jalat ei edelleenkään toimi. Täytyy huomenna kun on arki, soittaa eläinlääkärille ja kysyä neuvoa, jos sitä tälläkertaa saisi.

Meidän ankoilla on pitkopulla ollut herkkua, täytyy varmaan käydä kyläkaupalta katsomasta tai leipoa. Josko se maistuisi.
jimisi

Viesti Kirjoittaja jimisi »

Ei kelvannut pitkopullakaan meidän Lempille.

Yksi lintuja kasvattanut epäili, että naaras on voinut loukata itsensä rajujen "kosio" touhujen lomassa.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Hmm.. olisi varmaan paras jos ell tutkisi linnun. Toivotaan vielä parasta!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Tästä ei nyt ole mitään apua, mutta muistelisin jonkun jossain kirjoittaneen ankan tarvitsevan "jotakin" ruokavalioonsa, just noiden jalkajuttujen takia. Mutta kun mulla on toi demis en muista mitä se oli... :smt011 Minullakin on yksi naarasankka joka on huonompi jalkanen, eli ei taaperra niin paljon muiden mukana, lepäilee enempi.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

^Se taitaa olla juuri tuo mainittu kalkki minkä puutteesta ankkojen jalat pettää (kalkkihalvaus). Jos syöttää kalsiumtasapainotettua täysrehua (punahelttarehut esim.), se kalkki ei ole niin hirmu tärkeää kuin vasta munintavaiheessa (vaikka kannattaa sitä siltikin olla saatavilla). Jos syöttää kotiruokaa ilman kalkkia, kalsiumia alkaa pikkuhiljaa poistua elimistöstä. Luulen että kuukausikin voi riittää kalsiumvarastojen tyhjentymiseen viljaruokinnalla. Lisäksi linnulla voi olla imeytymishäiriötä eli kalkki ei välttämättä imeydy niin tehokkaasti.

Kalkkiahan saa myös jauhamalla kuivia munankuoria hienoksi, jos se jauhe on loppu.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Niasiinista on myös ollut puhe. Jos siitä on puute poikasaikana niin jalat voivat jäädä pysyvästi heikoiksi. Kananpoikasrehussa ei ole ankalla riittävästi niasiinia, vaan sitä pitäisi siihen lisätä esim. oluthiivan muodossa. Siis jos sitä käyttää poikasrehuna.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
jimisi

Viesti Kirjoittaja jimisi »

Eläinlääkäriin on nyt oltu yhteydessä. Kertoi, että ei kauheasti ankoista ymmärrä mitään (ollut kuitenkin el:nä varmaan 20 vuotta). Määräsi varmuuden vuoksi antibioottikuurin. Katsotaan tepsiikö.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Niasiini oli se mitä minä hain :smt001 Tämä minun naarasankkakin on tullut minulle n.4 v. ikäisenä, joten en tiedä mitä syötetty poikasaikana, mutta heikommat jalat on.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Jimisi, kerrothan Lempin kuulumisia myös jatkossa! Mä niin toivon että se paranee!

Oliko ELL muuten pieneläinlääkäri vai kotieläinlääkäri? Mä olen käyttänyt ankkojani tarpeen vaatiessa pieneläinlääkärillä ihan vastaanotolla. Mutta niilläkin näyttäisi olevan eroa siiä, miten osaavat ankkoja (tai lintuja) hoitaa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
jimisi

Viesti Kirjoittaja jimisi »

Tänään Lempille yritettiin antaa ruutalla antibioottia, mutta oli ollut niin voimissaan, että mieheni ei ollut sitä saanut annettua, kun pyristeli niin kovasti vastaan. Antibiootin oli liuottanut sitten veteen ja sitä oli kyllä sitten suostunut juomaan.

Oli myös yrittänyt jo nousta jaloilleen, mutta huteraa oli ollut. Ja syönytkin on jo hieman jyviä.

Ehkäpä siitä vielä tokenee.



:smt001
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kuulostaa lupaavalle! Toivotaan parasta! Hm.. hihi, maistuiskohan sille jo se pullapitko?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin