Sairastunut ankka

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

jimisi

Sairastunut ankka

Viesti Kirjoittaja jimisi »

Meillä on ankka sairastanut viikon verran. Oireina; ensin voimattomuus,seuraavana päivän ei pystynyt kävelemään, ei syönyt eikä juonut mitään. Vapinaa. Ei kaakatusta, yritystä kyllä.

Nyt ankka ollut erillisessä häkissä ja juo, mutta ei syö mitään. Muuten tällähetkellä terveen oloinen, mutta jalat ei kanna, "ryömii". Nyt myös ääntä tulee ja sukii sulkiaan, pyrstö ja siivet ok.

Onko muilla ollut tämmöisiä oireita ankoilla? Kauanko mahtaa selvitä, kun ei syö mitään?

Mikä neuvoksi?

Eläinlääkäri käski katkaisemaan kaulan... :smt010
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Onkos sulla ollut kanoilla samankaltaisia oireita.. löysin tässä artikkelin, että kyllä niitä yhden penteleen taudin ristiintarttumisia on raportoitu...vaikka evira väittäis toisin..
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mitäs tautia maunu_muori tarkoittaa?
Marekki???
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No just sitä.. vaikka roduilla on omat sen tyypin viruksensa, niin on raportoitu, että sekaparvissa saattaa tarttua myös ristiin, vaan on harvinaista, ei kuitenkaan mahdotonta..eli kanat kalkkuna ja ankat, mainittiin siinä..
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi harmi, että on ankka noin huonona :smt009 Raakasti sanottu, mutta voisi olla ell:n neuvo nyt paras tapa, jollei ole mitään merkkiä parantumisesta.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyl määki vaa ottasin ja armahtasin.
Noon noi linnut sellattii et harvemmin kunnolla parantuu jos kerran kipiäks piäsöö...
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Onko mitään muita oireita? Vuotaako sieraimet/silmät? Outo el, olisi koklannut kipulääkettä ja antibioottia edes. Kokeile toista eläinlääkäriä? Jos hoito ei parissa päivässä tehoa, niin sitten vasta lopetus.

Mulla on englanninkielisä ankkakirjoja, joissa on myös sairauksista. Lukasen kohta löytyskö jotain lisätietoa!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

..eikä ripulia tai oudon väristä/koostumukselta poikkeavaa ulostetta?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

.. ja minkä ikäinen lintu? Jos on aikuinen niin monet taudit ei luultavasti enää ankkaan iske. Oletko katsonut, onko jalkojen nivelet turvoksissa? Niihin nimittäin voi iskeä bakteeri-infektio (yleisin bakteeri on Staphylococcus aureus ja kuvaamasi jalkaongelmat kuulostavat samalle mitä se aiheuttaa. Ainut että tuossa tautikuvauksessa ei mainita ruokahaluttomuutta yms. Mutta voihan noita bakteereja olla muitakin. Kokeilisin siis antibiootteja!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Herrajestas mä oon murehtinu tota ankkaparkaa! Näin viestin jo eilen ja jos ois ollu puh. nro, ni oisin soittanu Tipsille että tuu ny vastaamaan ennen ku Jamppa kalikkoineen ja kirveineen ehtii! Ja ehtihän se... Vieläkö ankka poloinen on elossa?
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Tarttuuko aureus ankkoihin? Meneekö se siis niveliin, vai mihin? Voi luoja että inhoan tuota aureusta, ankka parka!
Töissä oon saanu joskus aureusmaidot naamalle ja tuskailin sitte työkavereille että pelkään että saan aureuksen. Tähän sitten tietäväinen ja luennoimista rakastava työkaverini, että sehän elää ihan lehmän ihollakin. Toiselta työkaverilta tuli siihen heti kommentti, että "saa kyllä siellä lehmässä pysyäkin".
Voi, mulla tuli ihan ikävä tuota toista työkaveriani, semmonen vanhempi mies jolla on ihanan synkkä maailmankatsomus ja omanlainen melankolinen huumorintaju myös. Kaikki asiat mitä se sanoi niin osas sanoa niin hauskasti. Yhdelle lehmävasikalle se antoi nimeksi Aureus. :smt115

Ja anteeksi, mutta tämä pelasti mun päivän:
oisin soittanu Tipsille että tuu ny vastaamaan ennen ku Jamppa kalikkoineen ja kirveineen ehtii!
:laughing5:
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Aureustahan on joka puolella! Ihmisen angiinakin on Aureusta...
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Niinhän sitä on. Mutta yleensähän se ei villiinny elimistössä. Olis hirveää saaha joku äklö aureus-ihotulehdus niin ku yhellä tutulla epäiltiin olevan. :puke:

Tuota angiinajuttua en oo kuullukaan. Meillä oli muuten opiskeluaikana varmaan lähemmäs kymmenellä oppilaalla niin paha kurkkutulehdus, tuli ihan paiseet ja kaikki, että kolme joutu sairaalaan (mm. minä). Meni henki niin ahtaalle. Vaan missään nieluviljelyissä ei löytyny kenestäkään mitään, eikä tainnu ikinä selvitä mistä se tuli. Siellä koululla juotiin monesti tankkimaitoa, oliskohan tullu sieltä sitte. :smt017
jimisi

Viesti Kirjoittaja jimisi »

Hei!
Ankka on kyllä edelleen samassa kunnossa eli jalat ei vieläkään pelaa, mutta muuten pirteä.

Meillä ei siis ole muita eläimiä kuin kaksi ankkaa, että ei ole tarttunut kanoista tms. Kyseessä siis naaras-ankka, joka on noin vajaa kolme vuotias. Ihan lemmikkinä ovat.

Ankan uloste on ollut vetistä, vihertävää.
jimisi

Viesti Kirjoittaja jimisi »

Niin ja silmät/sieraimet eivät vuoda.
Vastaa Viestiin