hanhien tunnistusta ja iänmääritystä

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No sen takia no osittain niin äänekkäitä onkin! Suojaa pesää...
Ne on muuten välillä tosi häijyjä kun menee koppiin jos niil on pesä!
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Tulipa taas todistettua että ei ole pussi hommaan luottamista ainankaan kaikilla hanhi roduilla :smt002 Ootkos smari nähnyt että jommalla kummalla olisi niska villoja lähtenyt voi näet olla että sinulla on uros ja naaras :smt003
Kohta taitaa teidänkin nurkilla viipottaa hanhen poikia :smt005
Ja onnea vielä erikseen :smt023
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Pronssari, sä olit alusta lähtien oikeassa. :smt041 Mies on useemman kerran pihalla nähnyt että Martti keikkuu Eevan selässä. Mä oon kuitannu sen sillä että ne on ruotsalaisia... Martti on kyllä jotenkin aina ollu niistä se joka kulkee etunenässä. Ja Martti vahtii, niin Eevaa kuin koko tuota ulkorakennusta. Eeva on kuitenkin se valkokaulainen jonka kuva on sivulla 1 ja ne 2 pussia näkyy siinäkin ihan selvästi. Tosin Martilla on ihan samanmoiset vaikka ei kuvassa niin näy.

Kävin nyt paremmin kattomassa pesää ja se oli ihan kokonaan peiteltynä. Ei vilaustakaan munista näkynyt ja oljet oli aivan tasaisesti karsinassa. On ne vaan hyviä piilottamaan. Munia oli kuitenkin neljä kun ronkin pesän auki.

Tuli vaan mieleen, että voihan niillä olla ulkonakin jossain pesä, mutta nyt kun ovat teljettynä sisään, niin eivät pääse sinne. :smt017
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

pronssari kirjoitti:Ootkos smari nähnyt että jommalla kummalla olisi niska villoja lähtenyt voi näet olla että sinulla on uros ja naaras :smt003

Tuon mukaan mun arvailut omista menee uusiksi. :smt003 On nimittäin Masan niskavillat nypitty ja Inkku keikkuu sen selässä vesikupissa. :smt005 Mut munia ei ole näkynyt. :smt017
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

max3 kirjoitti: Tuon mukaan mun arvailut omista menee uusiksi. :smt003 On nimittäin Masan niskavillat nypitty ja Inkku keikkuu sen selässä vesikupissa. :smt005 Mut munia ei ole näkynyt. :smt017
:smt005 :smt005 :smt005 :smt005
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Kauankos hanhet sisällä ovat olleet munivat näet yleisimmin joka toinen tai kolmas päivä siitähän sitä voi laskeskella että munivatko kummatkin :smt002 Noita kuvia kun selailin niin luulisin että pari on ainankin kuvissa nokat näytti hieman erilaisilta minä olen näet huomannut useinmiten meidän (taviksista) sukupuolen nokan muodon avulla mutta voi olla että on yhtä epävarma kun tuo pussukka homma :smt002 :smt003
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Nyt kävin ronkkimassa hanhien pesän auki ja otin munat pois. Yhdeksän niitä oli, eli yksi selvästi munii. Ja kyllä ne nyt ihan pariskunnalta vaikuttaa muutenkin. Kiva kun sen nyt tietää, mutta olisivatpa alkaneet vähän myöhemmin munia, kun en kyllä nyt halua että alkavat hautomaan.

Minkälaisissa sykleissä tuo skoonejen muninta yleensä menee jos ei saa hautoa? Ja ei kai ne haudo, jos munat ottaa pois? Jotkut kanathan koittaa saada tyhjän pesänkin piipittämään, niin ei kai nämä? Toivottavasti nyt vielä kesällä tulisi pesällinen munia, niin pääsisi sitten ehkä seuraamaan hanhilapsia. :smt007
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Nuorilla hanhilla muninta vähän heittelee mutta yleensä hanhet munivat kaksi tai kolme sarjaa keväässä jos eivät saa hautoa. Viimeisen sarjan munivat niin kuin suomen villi hanhet joutsenet yms. :smt002
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Skoonet on muninu jo 19 munaa :) Paljon enemmän kuin luulin. Ja viime viikolla ne varmistui oikeesti pariskunnaksikin kun yksi muna alkoi kehittymään hautomakoneessa ja se sai sitten tietysti 2 munaa kaverikseen, että jos vaikka kuoriutuu niin ei yksin tarviisi kauan kasvaa. Olisi ihana pitää sylissä pientä hanhilasta :smt007 :smt007 :smt007 Ainut että miten ihmeessä semmoisista pystyy luopumaan jos ne koneessa kuoriutuu ja sitten itse hoitaa niitä kuitenkin liikaa :smt017
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Nyt meillä koneessa kehittyy yksi pieni hanhivauva :smt007 Saa nähdä onnistuuko. Kauheaa vain että jos se onnistuu, niin ei ole sille nytkään hanhiystävää. Ensimmäinen kehittymään lähtenyt jätti matkan kesken ja kun laitoin kaksi uutta, niin toinen niistä vain alkoi kehittyä. Tein vähän tyhmästi kun en laittanut munia enempää koneeseen, mutta ajattelin itseni tuntien että jos en raaski sitten niistä luopua ja kun meillä ei ole tilaa pitää mitään isoa hanhilaumaa. Olisi pitänyt vaan olla rohkeampi ](*,)

Nyt myös hanhityttö Eeva haluaa hautoa eikä eilen tullut karsinasta jaloittelemaan ollenkaan. Ihmeellistä kun ikää on vasta alle vuosi. Vai oonko ymmärtänyt väärin, kun luulin että ne ei noin nuorena voi itse hautoa?
pronssari

Viesti Kirjoittaja pronssari »

Kyllähän hanhet hautoo nuorinakin mutta yleensä into loppuu kesken tai jos saa haudottua niin talloo todella helposti kuoriutuvat poikaset :smt012
Voithan smari antaa hanhen hautoa mutta tarkkaile että kestääkö hautomis into jos kestää niin haudonnan loppu vaiheessa kannattaa ottaa suurin osa munista hautomakoneeseen. :smt002
Vastaa Viestiin