Viiriäisiä minullekko?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
peppi

Viiriäisiä minullekko?

Viesti Kirjoittaja peppi »

On ruennut kiinnostamaan nuo viiriäiset...

Olen ajatellut jos teetättäisin kanalaan miehelläni
Häkin noin 120x 70x70cm. Sopiva paikka olisi muninta kopin päällä.
Parree varmaan rueta leipomaan omppupiirakkaa kun mies ei näistä minun harrastuksista aina ole yhtä innostunut :smt100
Irrotettava pohja lienee siivouksen kannalta hyvä?
Kuinka pientä silmäkokoa pitää verkon olla?Varmaankin hyvin pientä ...

Menisikö tuohon noin 10 kpl viiruja?

Pitääkö niille olla orret, pesiä ?


Voiko viiruja pitää kesällä ulkona ?



Pitääkö hankkia myös hautomakone?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä laittaisin häkin syvyydeksi vain 60 cm, että käsivarsi riittää vastakkaiselle seinälle saakka. Se auttaa kummasti sekä siivotessa että munia kerätessä. Eivät käytä orsia eikä pesiä. Sen sijaan kasveja, piiloja, mökkejä, siltoja jne. Iso kivi kukoille kiroilukallioksi ja tytöille joku tukeva käppyräinen puunoksa seikkailuja varten.. :smt002

Hyvä on myös verkkopohja, joka on helppo siivota, mutta irrotettava toki on kans hyvä.

Se hyvä verkko on seulaverkko/myyräverkko, onkohan ruudun läpimitta alle sentin? No, tässä sitä näkyy:

Kuva

Hyvin mahtuu tuohon ajattelemaasi kokoon 10 viirulaista, vaikka muutama enemmänkin.

Mulla on kaksi eri häkkiä, toinen kiinteästi tallissa ja toinen siirrettävä. Se siirrettävä mulla oli kesällä ulkona. Nyt siihen on helppo esim. siirtää porukka suursiivouksen ajaksi. Lisäksi mä oon ostellut kirppareilta kaikenlaisia pikkuhäkkejä. Niitä voi käyttää tipuilla, sairastapauksissa ja muuten vaan, kun joutuu erottelemaan (esim. kukkoja).

Jos saat eläviä tipuja jostain itsellesi kohtuullisen matkan päästä, se on tietysti helpompi ratkaisu. Viiriäiset eivät haudo itse ja niiden elinaika (ja muninta-aika) ei ole hirmuisen pitkä, joten joudut sitten silloin tällöin uusimaan porukkaa.

Koneella hautominen on tietysti jännää ja onnistuessaan oikein mukavaakin. Toisaalta se on aivan hermoja raastavaa ja tuntuu välillä tähtitieteellisen vaikealta ja pettymyksetkin ovat karvaita.. Ei ole kivaa, jos kääntelee ja kyttäilee munia viikkotolkulla eikä saa palkaksi mitään. Tai yhden jalattoman ressukan, joka pitää lopettaa.. :smt009

Mutta kun se onnistuu, on uuden pienen elämän seuraaminen aivan huippupalkitsevaa ja ihanaa! Kun pikkuviiruja piipittää kymmenenkin, ei munien kääntelemisen vaiva tunnu miltään!

*Muoks* Ai niin, piirakat on varmaan ihan hyvä juttu :smt002 , mutta häkki on helppo rakentaa ihan itsekin. Rakenteen ei tarvitse olla kovin vankka, vaan joku 20 x 40 rima riittää. Sahaat niistä sopivat pätkät, pistät ruuveilla (akkuporakoneella) kasaan ja niittaat verkon niittipyssyllä. Verkkoa saa 120 cm, joten sitä ei tarvitse juuri leikkailla.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mimmi kirjoitti:Mulla on kaksi eri häkkiä, toinen kiinteästi tallissa ja toinen siirrettävä. Se siirrettävä mulla oli kesällä ulkona. Nyt siihen on helppo esim. siirtää porukka suursiivouksen ajaksi. Lisäksi mä oon ostellut kirppareilta kaikenlaisia pikkuhäkkejä. Niitä voi käyttää tipuilla, sairastapauksissa ja muuten vaan, kun joutuu erottelemaan (esim. kukkoja).
Tästä tuli mieleen mun viirulan joulusiivous. Mullakin ois kyllä useampikin varahäkki, joihon yleensä siirrän viirut siivouksen ajaksi, mutten viitsinyt nyt semmoista hakea, vaan kannoin viirut ulkoilemassa olevan ponin 9 neliön karsinaan, että saavatpahan juoksennella kunnolla.
Siellähän ne innoissaan kruisailivat!

Vaan annapas olla, kun piti pyydystää kiinni! Elmahan antoi nätisti kiinni, mutta Erkki sitten keksi lentää hojottaa ponin karsinan seinällä olevaan vesikaukaloon, joka oli tietenkin täynnä vettä! Siinä ihan vieressä olisi ollut tyhjä ruokakaukalo...vaan ei siihen älynnyt tähdätä. Raukka jäi kellumaan siivet levällään veteen. No---eipä siinä kerennyt kastua kuin jalat, mahan alus ja siipien alapinnat, jotka sitten talouspaprulla kuivattelin.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Meillä viirunmunat on kerätty sellaisella ison lusikan näköisellä "kauhalla". Etenkin isommassa ulkohäkissä hyvä systeemi. Viirut lentää hyvin ja sitä ulkohäkkiä ei siksi hirveästi viitsi raotella.

Sisähäkissä meillä on verkkopohja ja alla sellainen vanerinen "kaukalo" eli siivous hoituu vaan häkkiä nostamalla kun sahanpurut valuu verkon läpi. Ja joka kerta ei tarvitse edes nostaa häkkiä, lisäilee ensin jonkinaikaa puruja. Kutterinlastua en ole kokenut niin hyväksi kuin sahanpurua. Se sitoo ulosteetkin heti eivätkä tartu jalkoihin.

Ja muistakaa sellainen pari euron juoma-automaatti (mihin saa limupullon ylösalaisin). Helpottaa huomattavasti hoitoa.

Kannattaa viiruja hankkiessa hommata kukko eri paikasta/eri poikueesta niin ei tule sukusiitoksen heikentävää vaikutusta. Kukkoja onkin ihan kivasti saatavilla kun niitä ei tarvita niin kovasti kuin kanoja.

Niin ja koska viirut rakastavat hiekkakylpyjä, sellainen kupera leivontakulho on oiva kylpypaikka missä hiekka pysyy parhaiten. Syömähiekaksi sitten hieman karheampaa hiekkaa mitä kylpemiseen.
Vastaa Viestiin