Tyrnäväläinen kanta

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mini

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Xaus kiinnostaisiko sua siitosmunien vaihto? Olisi kiva saada taas erisukuisia tipuja. :smt001
Xaus

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä voisin vaihtaa siitosmunia elojalakan-sukuiseen kukkoon. :smt002 Jos sellainen jossain vaiheessa irtois...
Mini

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Mullahan on itseasiassa näissä viikon ikäisissä tipuissakin Elojalakan siitosmunasta haudotun Klaaran mustia lapsia, eli joo! Kunhan kasvavat että näkee mikä niistä on kukko. :smt001
katiska

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja katiska »

Heippa!
Kyselen täältäkin, olisiko kellään tässä kevään/kesän korvalla nuorikoita (säilytysohjelmaan kuuluvia) myytävänä?
Katiska
SannaT

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Meillä tulee kevään ja kesän mittaan toivottavasti tipusia. :smt006 Ollaan kyllä vähän kaukana, mutta omat vanhempani käyvät keuruun tienoilla varmaan muutamaankin otteeseen, joten hyvässä lykyssä voisi kyytikin onnistua, jos sulla ei ole matkasuunnitelmia tännepäin.
SannaT

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja SannaT »

Xaus Mulla on yksi Elojakalalta tulleista munista haudottu vajaan vuoden ikäinen kukko, jonka joudun poistamaan kanalasta ennen syksyä. Jos saan tilalle toisen kukon, niin voisin luopua jo kesällä. Ollaan kyllä aika kaukana...
Xaus

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Mä taidan saada Miniltä kukon. Mut jos jotain sattuu, niin palataan asiaan.
vanttu

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja vanttu »

Meille on tänä talvena tullut Tyrnäväläisiä kanoja, muutama vuosi sitten ennen tulipaloa oli Horniolaista kantaa.

Sellaista olen ihmetellyt, että kun avasin kanalan ulkoiluluukun, niin tyrnäväläisillä ei ole ollut minkäänlaista mielenkiintoa ulkoilua kohtaan. Luukun eteen oli tarkoitus laittaa verkko, kun ulkonaliikkumisrajoituksen aikainen tarha puuttuu, mutta ei sitä verkkoa tullut laitettua, kun kanat eivät edes käyneet kurkistamassa pihalle. Samoin, jos sisäovi pihaton suuntaan on auki, eivät kanaset mene sinne.

Horniolaiset taas levittäytyivät laajalle alueelle. Joku nuori kukko muutti suuliinkin. Ne kulkivat pitkin lähimetsiä, ja hyvin tulivat toimeen laumassa, jossa kukkojen määrä pääsi kasvamaan luvattoman suureksi.
Xaus

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Meillä tyrnikset syöksyvät ovesta samantien ulos. Ja käyttävät myös koko pihaa, jos vapaana ovat. Yksilöeroja?
salosusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Meillä tyrnäväläiset ovat saman tien tunkemassa ulos koko porukka kun vaan ulko-ovi aukeaa.
Mini

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Vähän nyt omakehuhaisee-juttua, mutta pakkohan tämä on jakaa teidän kanssa kun tyrniksistä mainitaan lehdissä asti.

Eli täältä löytyy, SEY:n ja Kuluttajaliiton tempaus Kanat kartanolle, kävivät meillä katsomassa Onnellisia kanoja.

Muutama asiavirhe tuosta kyllä löytyi, ei meillä ne kanaset mitään irrallaan kirmailleet - kiitos ulkonapitokiellon ja MT:n jutussa muutenkin huomaa että toimittaja ei ollut itse paikalla vaan sai toisen käden tietoa asiasta. Tuo kuvissa näkyvä Armi on Muusan kasvatti. :smt001
salosusa

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja salosusa »

Vau! Hienoa mainosta tyrniksille, kotitarvekanaloille ja ennen kaikkea kaunis kana :smt003 .
tupis

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja tupis »

Oli hyvä juttu :smt023 Se pisti heti silmään, kun luin MT:tä :smt001
Mini

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja Mini »

Julkkiskana Armilla taisi nousta julkisuus helttaan, se on nyt alkanut pyöräyttää ihan hillittömän kokoisia munia. Tiistaina 70 grammaa, eilen 73 grammaa. :smt103 Eikä se ole vielä edes mikään vanha, 10 kuukauden ikäinen.
qaya

Re: Tyrnäväläinen kanta

Viesti Kirjoittaja qaya »

Nyt niitä on vihdoin minullakin :smt007 Kiitos nuttulle joka luovutti mulle 5 aikuista kanaa :) vain kukko puuttuu!!!
Vastaa Viestiin