Tipulla jalka vialla

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Juu, nyt jo vähän helpottaa... Eilen ei ollut yhtään sellainen "jee, saatiin hoito aloitettua!"-olo, oli vaan se mahtava itsesyytös.
Ja kauhea huoli kanoista, lamppuöljyn siveleminen toisten jalkoihin kuulostaa hoitokeinona niin hurjalta (lueskelin noita kalkkijalkaketjuja joissa jotku on käyttäneet sitä, ja mulla on vanhoja kananhoitokirjoja, joissa sitä käsketään käytttää kalkkijalan hoitoon). Ja muutenkin, ne oli osa niin järkyttyneitä tästä yhtäkkisestä "kaappauksesta" että tärisivät niin, että koko suopavati pärisi.

En oikein tiedä mitä nyt sitten. Jatkanko lamppuöljyllä, vai yritänkö eläinlääkäriltä Ivomeciä. Luotto meni elukkatohtoriin, kun mulla oli tuossa lammas kuolemankielissä, ja ell sanoi että ei osaa auttaa kun noita lampaita tulee vastaan tosi harvoin.Että "mittaa kuume ja soita jos huolestuttaa". :smt011

Ajateltiin lauantaina liotella niitä kaikkia taas, ja voisko vaikka vaseliinia laittaa tukahduttamaan punkkeja? Jos sitten viikon päästä taas käsittelis joillain myrkyillä? Ja uusis pahimpia niin kauan, että paranevat.
Kauhia operaatio se kyllä on, kun ei meinaa kanoja saada pyydystettyä millään, pelkäävät ja juoksevat pakoon minkä ehtivät. :smt009

Noista vääntyneistä jaloista vielä, toivottavasti kukolle kasvaa kynnet takaisin. Osa sen varpaista näyttää siltä, että ne olis amputoitu kun ei ole niitä kynsiä. Surkeaa katsella. :smt009
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Marjatta, nyt huoli pois. Minun kukolla oli KA MA LA kalkkijalka. Siis ihan hirveet määrät lähti sitä karstaa.
Ja ihan suovalla harjalla ja lamppuöljyllä putsasin.
Ei hyävää lähtä lääkkeitä hakeen, kun tuo auttaa yhtä hyvin.

Minun kukkolla meni sitten joistain kohista ihan vereslihalle, olisi pitänyt vähän sievemmin ottaa pois. mutta kun siinä törrötti riekale niin nykäsin pois. Silti jalat tuli terveiksi jotain viikossa.

Aluksi kukko arkaili heinikossa ja seistä törötti vain.. Vissiin ruohot tuntui niin oudolta jaloissa.

Se kalkkijalka on niin ällöttävä, että se siksi jotenkin järkyttää. Minä olin kaksi päivää ällötyksen vallassa.

Ja kynsistä. Tuskin kasvaa takaisin. ja siitäkään ei tarvi liikaa huolehtia. minulla on kahdella tipulla kynsipoissa ja mihinkään eivät ole vahingoittuneet tai ollu mitään jalassa jumissa tai muuta. ovat vasta muutaman viikon vanhoja. Eli niitä voi puuttua ihan syntyessä!
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Kiitos tsempityksistä. :smt001

Meilläkin kukko eilen illalla vain seistä törötti operaation jälkeen pehkuissa, ei mennyt orrelle ei mitään, seisoi vain ja tuijotti eteensä. Siksikin oli niin paha mieli eilen, kun ajattelin että sille tapahtui jotain... Onneksi ne oli aamulla pirteitä ja normaaleja.

Kaikkeen sitä elukoitten kans saa kyllä ryhtyä. Ei ole kauaa kun taistelin pässin virstakiviä vastaan, ja hävisin. Sinne meni maailman ihanin pässimies paremmille laitumille. Ja nyt tämä.
Mutta kuten sanottua, huoli pois ja taisteluun. :grr: Täytyy seuraavalla hoitokerralla tutkia höyhenet oikein kunnolla, ettei sielläkin ole jotain ylimääräistä elämää.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minun kukkohan oli täynnä ulkoloisia... Sekin oksetti kamalasti.
Minulla ei ollut mitään myrkkyjä joten pesin mäntysuovalla koko kukon.
Täällä joku meinas ettei ne loiset kuole siitä, mutta kyllä ne oli kaikki poissa kun muutaman viikon päästä teurastin sen rassukan. Höyhenys oli ihan puhdas.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suvianne: kukon teurastus tiestysti on aika varma loishäätö! :smt002

Vai kalkkijalka! No sitä se ell on Tiuksellekin tarkoittanut, kun puhunut punkista, joka vie jalat alta.

No, onneksi on nyt porukka Mar-jatalla hoidossa. Hyviä tuloksia täällä tuntuu porukalla olleen hoidosta, kun vain sinnikkäästi sen jaksaa urakoida. Kasvavalla on tosiaan hyvä mahdollisuus siihen, että virheasennot yms. korjaantuu vielä. Kiinni ottamisesta, onhan sulla haavi?

Mä (taas vaihteeksi) eilen säikähdin, että musta kukko Kauno on saanut jotain ulkoloisia, kun kaula näytti ihmeelliseltä mustine pisteineen ja viiruinen.. Mutta sillä siis on sulkasato ja kaulus vaihtumassa ja uudet höyhenet tulossa niissä sulkatupissa. Että kovin oli piikikäs kaula, mutta ei siellä kyllä mitään ylimääräistä elämää ollut! :smt005
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Ei mulla ole haavia, mutta mulla on nopea mies... :smt005 Ei vaan, taitaa sillä olla joku kalahaavi, pitää sillä yrittää seuraavan kerran.
Enkä minä niitä teurastamaan ala =; , ellei nyt sitten mene jotenkin huonoon kuntoon tai muuten sairastu vakavasti. Enkä minä silloinkaan niitä teurasta, vien elukkalääkärille että laittaa piikin... :roll: :tongue5:

Niistä loisista, täysin väärä ketjuhan tämä vissiin siihen on (ja muutenkin karannut käsistä kalkkijalka-keskusteluksi), mutta kukolla oli sellaisia vaaleita, ihan kuin kiilteleviä, melkein läpinäkyviä pienen pieniä höttöjä sulkiensa seassa kun äkkiseltään penkas. Loisia?
(uskaltaako tässä enää mitään kyselläkään, kun kumminkin ovat jotain täysin normaaleja kukkoon kuuluvia haituvia... :toothy3: :smt005 )
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tulee ny mieleen loinen/hilse..
Ei siellä minusta pitäisi olla mitään muuta kuin untuvaa ja vaaleanpunainen nahka.
Kauan sitte kun teurastin yhen kanan sillä oli pienenpieniä ihan vaaleita kuin valkoisia, litteitä, hitaasti likkuvia loisia. Eli kait niitä on vaikka minkälaisia..
Viimesimmät oli ruskeita vilkasliikkeisiä.. Vähänku sokeritoukkia.
Minä ostin Monnilaiselta sellasta suihketta, joten seuraava loishäätö on sitten helppo.
En ole vielä edes pakettia aukassu, kun tuhka on pitäny tähän mennessä ne loitolla ja kanat pääsi uuteen rakennukseen. Ensi syksynä voi olla jo eri juttu.
Sitä varten minulla on myös kiuas kanalassa ja tarkotus on lämmittää se yli 60 asteeseen, niin kuolee kaikki seinissäkin piileksivät!!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Jos se hitu liikkuu, se on loinen, jos se ei liiku on se hilse. Kyllä mun kanoilla on semmoisia valkoisia hilsepaloja varsinkin sulkasadon aikaan höyhenyksissään. Ei kai ne varsinaisesti ole edes hilsettä vaan jotain höyhenen tupen jämiä.

Se Moilasen puljun ötökkäsuihke on kyllä ihanan helppokäyttöistä, ja tehokasta, ja riittoisaakin :smt001
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Muusa kirjoitti:Jos se hitu liikkuu, se on loinen, jos se ei liiku on se hilse. Kyllä mun kanoilla on semmoisia valkoisia hilsepaloja varsinkin sulkasadon aikaan höyhenyksissään. Ei kai ne varsinaisesti ole edes hilsettä vaan jotain höyhenen tupen jämiä.
Jep, sitä ne on! Siis jotain tupen jämiä. Ei liiku, ja nyt kun mainittit, niin yhdellä kanalla oli lähtenyt sulka, jonka tupessa oli just jotain saman näköistä.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Onkos Mar-jattan tipun varvas oiennut?

Pitänee tähän kertoa oma kokemus varvasvioista: sain ilmeisen sisäsiittoisen parven, jossa yhdellä kanalla ja yhdellä kukolla oli varvas kääntynyt anturan alle. Menin typeryyksissäni haudottamaan jälkeläisiä näille sisäsiittoisille, tuloksena kukko, jolla vika oli molemmissa jaloissa (toinen varvas oikeni myöhemmin) ja tipu, jonka toinen jalka oli "nyrkissä", eikä tipu kävellyt normaalisti. Tämä jälkimmäinen oli tietysti lopetettava heti eka päivänä ja kun sitä raadon viallista jalkaa sitten räpläsin, havaitsin varpaiden olevan myöskin sivulle päin kaarella.

Noh, nyt on parvemme geenipoolia laajennettu ja syyskuussa saimme terveitä poikasia. Mutta että siis varpaan taakesekääntyminen voi olla myös synnynnäinen vika.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Ei ole tipu meillä oiennut, se kulkee edelleen vinossa. Sillä on toisesta jalasta varpaat vähän kaartuneet sivulle, ja se kulkee toinen siipi (olkapää?) alempana kuin toinen.
Minä en oikein tiedä, mitä sen kanssa tekisin. Se on kuitenkin pirteä, syö, juo, kylpee, kuopsuttaa, menee muiden mukana. Se klenkkaa normaalikävelyssä, ja hyppelee paljon tasajalkaa jos täytyy päästä lujaa.
Sen emo on ottanut tehtäväkseen huolehtia pikkutipusta, joka täytti kumminkin jo 4kk. Tipu piippaa vielä, ei kotkota, ja on muutenkin aika "lapsellinen", yrittää mennä emon alle ym.

Jossainvaiheessa aion ottaa meidän vanhan kukon toiseen häkkiin ja laittaa sille muutaman kanan parven, jossa saa elellä vanhuudenpäiviään. Ajattelin laittaa pikkutipun samaan porukkaan, kukko kun on selkeästi ottanut tipun "suojelukseensa". En ajatellut laittaa pikkutipua pois vain siksi, kun se on vammanen. Eri asia, jos se olis selkeästi kivuissaan, kyyhöttäisi jossain nurkassa vain, ei söisi ei mitään.

Vielä lisäyksenä, että tuota sisäsiittoisuutta vähän epäilen minäkin. Meillekin on tulossa uusi kukko, ja varmaan kanojakin jossainvaiheessa, että saadaan uutta verta meidänkin laumaamme.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Meillä sisäsiittoinen poikue myöskin kehittyi hitaasti ja jäi pieneksi. Varvasvikaisen kukkopojan kasvatin paistiksi ja teurastin, koska sitä ei näyttänyt varvas vaivaavan. Samoin alkuperäisestä parvesta varvasvikainen kana teurastettiin, vaikka olikin hyvä munija. Sillä oli vääntynyt nivel turvoksissa ja oli vähän vaikea uskotella itselleen, etteikö se olisi ollut kipeä, vaikka kävelikin normaalisti. Kanapoikanen aiheutti paljon päänvaivaa ja pääsi hengestään puolivuotiaana ennen joulua. Se oli edelleen munimaton pikkurääpäle ja alkoi sitten vuotaa verta ja joutui pölkylle. Kolmas, kukkopoika on vielä hengissä. Sekin on normaalia pienempi. Kiekuu kyllä ja on terve rakenteeltaan, mutta enpä ole sitä kanojen selästä tavannut... Mä sinuna lopettaisin sen klenkkaajan, mutta en nyt mene sanomaan, mikä on oikein. Mut hanki ihmeessä uutta verta parveen, jos et ole jo hankkinut.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Uus kukko tulee meille huomenna. :smt004 Erotan viimeistään keväällä/kesällä kukot omiin laumoihinsa, jos sopu säilyy sinne asti.

Tuo pikkutipu on todella vaikea tapaus sinänsä, kun se on niin pirteä ja eloisa. Olen sitä tuijottanut ja tarkkaillut, mutta en näe että se olisi kipeä. Meillä kun nuo ovat ihan vaan lemmikkejä (joista saadut munat on vaan extrakivaa... :smt002 ), niin tuotannollisesti ajatellen on aivan sama se pitääkin. Elä ja anna elää. Mutta kyllä se heti lähtee, jos havaitsen että se olisi kipeä.
Olis kyllä mukava kuulla muidenkin kokemuksia "viallisista" kanoista, eikös ainakin Kotopullakilla ollut jalkavikainen kana?
Kotopullaki

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Juu, on meilla yksi lenkkajalka. Pidetty aina mun "erikoisjoukossa" :smt002 Jos ei kana karsi ja jos voit antaa erikoishoitoa, niin mikset jattaisi henkiin? Ja tietty oma alue tarvitaan tollasille mitka ei normaalikuntosten kanssa parjaa. Toi meijan kana on sellanen minirotunenkin viela. Jos sen laittasin tonne normaaliaitaukseen ja paalle hyppais se meijan kalkkunan kokonen kukko, ni henkihan siina lahtis kanaselta. "Erikoisjoukkoihini" olen hyvaksynyt myos ns. kiltteja kanoja, jotka eivat turhia "kukkoile" taikka noki heikompiaan. Kylla sellasiakin loytyy :smt001
Mutta varaudu siihen etta lisahommaa siita koituu. Mun tarvii ainakin pitaa klenkkaa varten juoma- ja ruoka-astiat matalammalla, ja siita koituu lisasiivousta. Samoin nukkuma- ja munintapaikkoihin olen tehnyt "pyoratuolirampin".
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Niin kävi meidän pikkutipu viimeisellä matkallaan.
Tämä keskustelu laittoi miettimään ihan tosissaan sitä tipua. Tai "tipua", eihän se nyt niin pieni enää ollut.
Näytti siltä, että se alkoi menemään huonompaan kuntoon, ei jaksanut enää olla jalkeillaan kuten muut, vaan kävi makuulleen vähän väliä. Niinpä tein päätöksen päästää se pois.
Ensin piti metsästäjä-työkaverini tulla hätiin, mutta niin oli kiireinen ettei ehtinyt. No sitten psyykkasin itseäni, että jos mies pitelee niin kyllä minä vesurilla tärskäytän. Mielikuvissa ehkä joo, mutta kun se tipu on siinä edessä, niin ei edes kokeiltu... Tänään asioille lähtiessäni soitin eläinlääkärille, että ehtiskö nukuttaa yhden kanan. Ehti se.

Voi että aivan itketti, kun Pikkutipu oli niin reipas. Autossa se vaan katteli kissankopan raoista maisemia, ja elukkalääkärillä kaula pitkällä ihmetteli, että missä sitä ollaan. Meidän eka tipu :smt010
Vastaa Viestiin