ruokinnasta

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Minä kun olen intohimoinen kalastaja; siis verkoilla ja muilla seisovilla pyydyksillä.
Kalasta jää fileroidessa päät, evät, pyrstöt ja selkäruodot; ne keittelen. Kyllä maistuu kanoille.
Nahat menevät yleensä meidän Mokalle.
Siis lähes ilmaista valkuaista kanoille.
Meillä muuten 8kg automaatti on ollut täytettynä n kaksi vuotta, olen joskus nähnyt, että joku tipu maistaa; kelpaavuus 0.
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

Meidän kanat veti tänään silakkafiletä nokkaan ja äippä katteli kateellisena vierestä. Mä kun en saa laittaa mitään muuta kalaa kotona kuin lohta ja kuivaksi paistettua seitiä. Mun mielestä parasta kalaa on jauhotetut silakka fileet paistettuna tai sitten marinoituna tomaatissa :smt007
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

meillä veti eilen soijamakkaraa, kun oli niin pahaa :D
hyvin kelpasi...
Vauhkonen

Viesti Kirjoittaja Vauhkonen »

Sarjassamme kummalliset kysymykset:

Kun tässä nyt pyritään mahdollisimman omavaraisiksi ja olemaan käyttämättä teollista rehua lainkaan jos mahdollista, niin mahtaakohan oluen suodatuksesta jäävää mäskiä pystyä antamaan kanoille?? Sehän on siis vain suodatuksesta yli jäävää kamaa, ei siis alkoholia tai muuta luonnollisestikaan.

Meillä tehdään itse oluet niin tuota tavaraa tulisi runsaasti, ja kun noita selostuksia ja aineita siinä katsoo niin en minä käsitä miksei se sopisi kanoillekin..?
Skuukkeli

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

Mäskiä käytetään "lääkkeenä" vatsaongelmaisille hevosille, joten niille se ainakin kelpaa.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Laitanpa minäkin eilisen ostosreissuni hintoja näkyviin! Asioin tällä kertaa Oulaisten Ojan Raudassa.
Kana -Herkku 40kg (puolitiiviste) 26,50€
Lämpölamppu 250W 2 kpl/laatikko 13,00€
Haavaspray o-infektion 5€
Kuivikepuru 9,75€
Kuiviketurve 200l 9,90€

Ens viikolla pitäis hakee sitte ankoille, myyjän suosittelemaa kasvatusrehu, tarkkaa nimee en nyt muista. Maksaa kuulemma n. 18-19€.
Olin todella tyytyväinen saamaani palveluun, eli minusta saivat ainakin vakio asiakkaan!
:smt003
Miten se nyt oli tuo puolitiiviste ja tiivisterehun ero? Hiltalla näytti olevan tuolla aikaisemmin hintaa tiiviste säkille! Jos se ajaa saman asian niin kai sitä sitte kannattais käyttää. Sentäs jonku euron halvempaa!! :smt002 Miten te jotka käytätte tiivistettä ruokinnassa, niin onko sitä kokoajan saatavilla ja miten sitte kauran osuus?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Villiina: tarkoitatko tämän ketjun kakkossivulla? Siellä on mun laittama täysrehun hinta, ei siis tiivisteen :smt002
Aikuisille kanoille on myynnissä kolmenlaisia rehuja: täysrehu, puolitiivisterehu ja tiivisterehu.

-Täysrehun lisäksi ei ole pakko antaa muuta kuin vettä ja soraa, mutta saa antaa pienehköjä määriä jyviä, ruuan tähteitä, virikeherkkuja jne. Täysrehu sisältää myös kalkin ja saa olla vapaasti tarjolla.
-Puolitiivisterehun lisäksi pitää antaa puolet päivittäisestä ruokamäärästä muuta kuin pt-rehua. Lisäksi toki vesi, sora ja kalkki vapaasti tarjolla. Puolitiivistekin saa olla vapaasti tarjolla ja sen lisäksi annataan n.50-70g/kana/pv jyviä.
-Tiivisterehu on lähinnä isoille kanaloille ja viljatiloille soveltuva ruokintamuoto. Enpä edes tiedä, että saako tiivistettä säkkitavarana vai onko vain irtomyynnissä. Tiivistettä käytetään (ulkomuistista heitettynä!) n. 20% päivittäisestä ruoka-annoksesta ja loppu n. 80% koostetaan erilaisista viljoista yms.
Villiina

Viesti Kirjoittaja Villiina »

Kiitokset Hiltalle sevennyksestä! Siis luulin aikaisemmin, et tiiviste ja täysrehu on yks ja samajuttu! :smt003 Nyt mun kannattaakin miettiä kumpi olis parempaa meille. Ostin nyt kuitenki sitä puolitiivistettä ja sillä tietenki mennään niin pitkälle kun riittää, mut ens talveks vois viimestään funtsia uudemman kerran tuota ruokapuolta!
Haaveilija

Viesti Kirjoittaja Haaveilija »

Oletteko antaneet kanoille/muille siivekkäille lisänä rypsiä tai soijaa? Mulla kun on noita kasvavia hevosia, niin tuota soijarehua tulee kannettua aikalailla. Rypsi olisi kotimaisempaa (en tiedä, onko suomalaista, mutta soija ainakaan ei ole!), mutta en muista, oliko pussin kyljessä ohjeet siivekkäille.
Entäs melassileike? Ostin hevosille, mutta eivät tykkää... Väkisin syövät, mutta jättävät paljon kuppiin (kaurojen kanssa). Pussissa ei ollut mitään ohjetta siipikarjalle, onko sokeri (8% sokeria) haitaksi?
Suvianne

Re: ruokinnasta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Rypsiä ja soijaa voi kyllä antaa tuosta melassileikkeestä en tiiä.
Ryrpsi voi olla viiruille myrkyllistä joten siinä kohin varovaisesti.

Mutta tätä tulin linkittään, kun olen tätä leipää tehny tipuille.
Tällä kun ruokkii, niin ei sisällä asustelevat tiput haise niin pahalle. Tai ei ne haise minusta ollenkaan jos vaan kuivikkeet huolehtii.
Rehutiput haisee vaikkei olis vielä kakankakkaa..
Tästä olen makrot laskenu. Prosentteina on 2o% proteiinia
kalan voi välillä vaihtaa jauhelihaan

http://karppausjaperhe.blogspot.com/200 ... leipa.html
vanttu

Re: ruokinnasta

Viesti Kirjoittaja vanttu »

Olen päivittänyt kananruokintatietojani lukemalla kirjastosta löytämäni kananhoito-opukset. Muistaakseni kirjassa "sarvipäälehmät ja kylpevät kanat" oli juttua siitä, että kana osaa koostaa sopivan ruokavalion, kunhan vain saa siihen ainekset. Järjestelin sitten riviin astioihin eri ruokia: kaurapuuroa(saavat päivittäin), hernettä, kaura-härkäpapua, vähän ohraa, ja rypsiä - ei rouheena vaan ihan sitä pientä kokonaista rypsiä. Sitten vielä naudan luu, jossa lihanriekaleita ja läskinpala.

Tuo rypsi oli hävinnyt ensimmäisenä -mutta sopiiko kokonainen rypsi kanoille - siis siinähän saavat myös sen rypsiöljyn?

Sitten kirjassa mainittiin, että herneen tulee olla ruokahernettä, eikä rehuhernettä. Käytän vain omaankin ruoanlaittooni tuota itseviljeltyä luomu rehuhernettä, niin kai se kanoille käy?

Entä millainen kokemus teillä tuollaisesta kirjan neuvomasta ruokintatavasta?
Suvianne

Re: ruokinnasta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tavallaan meillä on noin. Heittelen kanoille kaiken. Ne syö mitä syö ja loput kuopii pehkuihin ja osa kelpaakin sitten myöhemmin sieltä pehkusta..
Rehuhernettä minullakin on, mutta kanat ei pahemmin välitä muuta kuin turvotettuna ja rouhittuna.
Hyvin nuo meillä jaksaa ja terveenä ovat olleet.
Vanhuksella oli kakka vetelänä ja kalkuilla kun rupesivat sälilöheinää syömään.
Mutta tuhka ja hiilenpalat on vissin siihenki auttanu.

Kyllä minä uskon, että ne kivasti itse koostaa.
Minä lisäisin tuohon sun juttuun vielä liha/kala aterian vaikka kerta pari viikkoon.
Vaikka herne on kyllä hyvä ja härkäpapu huippu!!
Mutta ihan sen monipuolisuuden ja Bvitskujen takia

Katoppa ku aivot toimii ihmeellisen hitaasti. yhtäkkiä muistin imuroidessa, että sullahan oli tossa se naudan luu :smt005
Kyllähän tossa on sitte minusta aika hyvä kokonaisuus!!??
Viimeksi muokannut Suvianne, 14 Joulu 2009, 17:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

Re: ruokinnasta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Vanttu, vielä vähän ot.
Viljeletkö härkäpapua?
Asut tieten kaukana..
Olisi kovasti kiinnostanu.
Olen itse ajatellu ihan rehuksi istuttaa ensi kesänä, ne kun on sellasia jotka mullaki kasvaa :smt003
viiriäiset

Re: ruokinnasta

Viesti Kirjoittaja viiriäiset »

Jämsässä oli täysrehu punaheltta balanssi säkki 40kg 15e tipukalkki 40kg 12e sitten kesällä / keväällä jos teidän kanat syö liotettua hernettä niin agrista riista hernettä se on 40kg jotain 12e mutta halpaa ja liottamalla tulee paljon ja idättämällä vielä proteeini pitosta että täältä ostamaan rehua :smt006
kite

Re: ruokinnasta

Viesti Kirjoittaja kite »

Paitsi että kokemuksen (ja useamman paikkakunnan) tuomalla syvällä rintaäänellä ( :-" ) voin sanoa, että minun tuntemani Agrit myymävät pääasiassa "ei oo" :ta. Meillä ei edes tilata vaikka miten pyytäisit.

Tarvis ottaa lavakaupalla kaikkea ja tilata suoraan "pääkallopaikalta" rekalla pihaan.. :smt013

Pienharrastajia ei siis lasketa miksikään muuksi kun haitaksi.. :smt011
Vastaa Viestiin