Hanhista hieman kysyttävää

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Kuinkahan paljon noiden hanhien pitäis sitä heinää syödä?
Mielestäni ne ei oikein siitä edes välitä ja ainakaan en ole huomannut, et heinää häviäis hanhien toimesta.. Tosin en ole (vielä) kovin huolissani, kun pööpöt on kuitenkin ihan hyvän voivan näköisiä, mut niiden p**** on ainakin kesästä löystynyt.. :smt017
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kaipa ne ite tietää milloin on tarpeeks syöny!?
Joku tuorerehu vois olla parempaa, ainakin mun hanhet söi sitä mieluummin kun kuivaa heinää.
idarosa

Viesti Kirjoittaja idarosa »

[noi meikäläisen skånet on muuten ihka aitoja.geenipankista peräisin.[/quote]

Mistäpä kyseisen geenipankin löytäisi? Kun meillä on tuo Toulousenhanhinaaras eikä sille tunnu mistään lajikumppaneita löytyvän?!?! Vaikka Toulousenhanhi on ollut, ainakin vanhan maatalousoppikirjan mukaan, vielä 40-luvulla valkoisen hanhen kanssa varsin yleinen kotieläin.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

suomessa on otettu joidenkin lajien siemeniä yms.talteen.niitähän säilytetään niissä hiilihappo pöntöissä ja niitä tuskin saa sieltä kuka tahansa . epäilisin et noi mun on hiissattu suomeen ruotsista(ei varma tieto mut vahva epäilys.)noita geenipankki tavaroita saa varmaan johonkin tutkimus ym.tarkoituksiin josta ne sit tulee yksityisille henkilöille kun tutkimus on ohitse(omia arvailuja taas).
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

:help: Minä tässä yritän raapia kokoon esittelyä skånenhanhista. Sanokaapas nyt, että paljonko ne oikeastaan painavat? Ihan hirveän isot haarukat olen löytänyt varsinkin uroshanhille: 7-17kg! Naaraille: 6-9kg...se nyt on jotakuinkin siedettävä...:help:
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

joo hilta töi 17kg lyö kyl himpan yli semmosia monstereita en oo ikinä nähny missään ja jos joskus näkis niin se olis kottikärryn kokoinen elukka. se 6-9 on oikeampi paino noille hanhille muutenkin.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Pitäisköhän pistää hansu vaa-alle..ei oo tosin skånelainen, mut aika läski ...
Hanhi on aika hyvä keräämään rasvaa jo siks toi haarukka on varmaan iso, kun tarkottaa elopainoo, ei teuras. :smt003
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

rasvaa on olisko paras ollu kun teurastettu niin melkein 1kilo on rasvaa sisällä.kyllä mä muori veikkaan et se kumminkin pysähtyy 10 kohalla viimeistään se vaaka oli sit nuori tai vanha hansu.
jos lihaks meinaa niin on turha kuvitella et parin vuoden syötön jälkeen on enempi painoo.suurin hyöty saadaan hanhessakin 6-9 kuukauden ikäisenä. kokemusta on 9kk vanha painaa teurastettuna 4-5 ja vanhempi esim 5v vanha 5 -6 kiloo. taas täytyy muistaa miten ruokitaan.pelkällä rehulla saadaan noihinkin kiloihin 2-4 kiloo lisää mut mikä on maku sit!?
Maski Hallonen

Viesti Kirjoittaja Maski Hallonen »

Olen hautonut :smt005 hanhen munia ja poikasia tuli. Ohjeita seurasin melkein mikä meillä tarkoittaa että en sitten juurikaan. Ainoa mitä tein tarkkaan oli kastelu loppu aikoina.

Multa olis munia vaikka heti koneeseen jos on tarvis. Ajattelin antaa hanhisten hautoa sitten kun joutuvat viettämään aikaa sisällä maaliskuussa.

Meidän "päpät" on mitälie sekarotuisia ja itse katselen ukot ja akat nokas ja pään muodosta. Ukoilla on suorempi klyyvarin malli.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Millä saa hanhen lihomaan? :smt017
Ruokaa on jatkuvasti kipossa kauraa, teollistarehua, kalkkia, soraa ja päivittäin saavat porkkanan- ja kaalin raastetta. Heinääkin on tarjolla, mut se ei kelpaa oikeastaan yhtään. Ja leipää saavat herkkuna.
Toinen on hienossa kunnossa, mut toinen on alkanut laihtumaan. Mitä sille voi antaa lisää, tai mitä vaihtaa? :smt100
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

hmph, kukaan ei selvästikään kehtaa sanoa, et ruokinta on ihan päin peetä..? :smt012
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Hyvältähän tuo kuulostaa!
Mä tosin vähän "pelkään" tota vapaata väkirehun syöttöä, jotenski tuntuu et mul noi lihoo ku pullataikinat...
Saisitsä mistään mitään tuorerehua? Sitä hansut söis mieluummin ku kuivaaheinää.

Ootko kokeillu antaa kaalin ja porkkanat kokonaisina?
Mä kans ennen raastoin mut nykyään annan kokonaisena ku huomasin et noi tykkäs pureskella ja kalvaa niitä...
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

sehän se kun noi ei liho, vaikka sitä rehua on tarjolla koko ajan. Toinen siis on tosi hyvässä kunnossa, mut toinen laiha.
Tuorerehua sais, 500kg. paalissa (minnehän senkin sijoittais). Ja taitais mennä suurin osa pilallekin, kun eihän 2hanhea sitä sais tuhottua tarpeeksi nopeasti. :smt003
Kokeilin noita porkkanoita ja kaalia antaa kokonaisina, mut menekki oli aika huono, verrattuna raasteen menekkiin. Ja just tuon toisen laihuuden takia siirryin takas raasteeseen.
Mitähän vielä, niin tuosta aikaisemmasta oli unohtunut, et olen myös kerta viikkoon laittanut niiden veteen monivitamiiniliuosta. Välillä oikeasti tuntuu, et noi navetta eläimet syö paremmin ja monipuolisemmin kuin ihmiset. :smt017 Silti tuo yks kehtaa laihtua.

Lisäys. Pahnaa on kuivikkeena 1/4 karsinaa ja sitä ne näpsii kans välillä. Tosi vähän kuitenkin sitäkin. Heinäkin on tosi lehtevää, kun se on mun mielestä hevosille parasta.
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Jos sillä toisella (tai molemmilla) on sisäloisia? Onko niitä madotettu?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Onk ne hanhet minkä ikäsiä?
Vastaa Viestiin