Hanhista hieman kysyttävää

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mulla on hanhia ja ankkoja, samassa tarhassa.
Talvella vapaa pääsy ulos ja koppi on eristämätön mutta vedoton. Kunnolla vaan olkia niin hyvin pärjäävät. Vesi vaan on ongelmana kun tuppaa jäätymään...
Ja kyllä noi ankat huutaa siinä missä hanhetkin kun kuulee ääniä pihalta.
Syliin tuppaa niin hanhet kuin ankatkin, eikä ole ainakaan vielä ollut vihaisia vieraillekkan vaikka tossa pihalla vapaana välillä pyöriikin. Mutta ne paskakasat., huh huh.. Ja aina tietysti oven eteen..
Hauskoja vaakuttimia on kyllä molemmat, mutta kyllä ne hanhet on ihan best!
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Voisiko joku laittaa kuvia sellaisista hanhista joiden sukupuoli on tiedossa? Meillä on kaksi keväällä kuoriutunutta skoonea ja oon koittanut niitten sukupuolta selvittää. Neuvoja oon saanu, mutta en vieläkään tiedä. Tai tulisko joku hanhi-ihminen käymään meillä kylässä? :smt003

Aivan ihania lintuja ne kyllä on :smt007 .
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

smari kirjoitti:Voisiko joku laittaa kuvia sellaisista hanhista joiden sukupuoli on tiedossa? Meillä on kaksi keväällä kuoriutunutta skoonea ja oon koittanut niitten sukupuolta selvittää. Neuvoja oon saanu, mutta en vieläkään tiedä. Tai tulisko joku hanhi-ihminen käymään meillä kylässä? :smt003

Aivan ihania lintuja ne kyllä on :smt007 .
Katsellaan sitten tipuhaku reissulla :smt002
Jos meikäläinenkään erottaa :smt017
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

smari kirjoitti:Meillä on kaksi keväällä kuoriutunutta skoonea ja oon koittanut niitten sukupuolta selvittää.

Laita kuvia esille, niin koitetaan arvailla. :smt002

Varmaksi en osaa omistakaan sanoa, mut Masa kulkee aina pyrstö pystyssä ja sillä on leveämpi pää (näyttää ihan äijältä) ja Inkku sit taas kulkee paljon siveämmin ja pää on sirompi ja kaula jotenkin aina viehkeämmin. Inkku on myös paljon tärkeämpi omasta siisteydestään, kun taas Masa vahtii enemmän ympäristöä.
Kuva
Masa kuvassa vasemmalla (kuulen kans mielellään kommentteja sukupuolista)
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jooo, on tuo Masa Äijempi! :)
Kauniita.
Tahtoo!!
Saako skånelaisesta kuvaa?
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

joo noi ankat ja hanhet kyllä menee oikein hyvin samassa. ja näin asian harrastajana en voi kyllä sanoa et se äänikään olis paha koska ne on suht hiljaa kaiken muun ajan paitsi silloin kun näkevät jonkun liikkuvan.eli silloin tulee se varoitus ääntely!! muu laumahan nukkuu paitsi yksi! vähän niinkuin armeijassa! yhtään ankkaa ei oo petovienny eli ankat on niiltä saanu olla rauhassa.eli uskoisin et joukossa kun on hanhia niin saalistaja kavahtaa ihan varmasti! ja skånenhanhia saattaa olla saatavilla keväällä kuten myös ankkojakin. noista ankoista lähtee muuten ääntä ihan yhtä paljon (vai mitä tipsi?) ne ankat on muuten naaraita jotka pitää ääntä!!!! :smt002
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Oletteko kokeillu hautoa koneella ikinä hanhia?
Minulla olisi hyvät ohjeet ja kiinnostaisi kokeilla.
Luultavasti en saa lähistöltä munia ja kovin kaukaa ei viiti lasten kanssa lähtä lintuja hakemaan.

Meillä on naapurissa kyllä kotieläin tarha. siltä ajattelin keväällä kysellä munia.

Kanojen munie eivat kyllä ruvenneet myymään :smt017
Onkohan se kiellettyä vai eikö niitä muka oikeasti ollu...
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

sorry! piti vielä kirjootella et skånen kuva löytyy tuolta lintu et possu esittelystä.
ja sit mistä tunnistaa kumpaa sukupuolta hansut on!
nyt sit korvat hörölle!
eli kun katsotte kauempaa lintua takaa niin jalkojen välissä näkyy ns.pussi tai pussit. jos pusseja on 1 se on naaras ja jos niitä on 2 niin kyseessä on uros!
muusta et juuri sukupuolta erota.
noi meikäläisen skånet on muuten ihka aitoja.geenipankista peräisin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Niimpäs olikin kuva!! Upea.
Kerro ny vähän kun en pääse kirjastoon ku ei ole nastoja vielä :smt011

Mitä eroa sinusta niillä on. Muniiko yhtä aikaisin/paljon?

Luonne eroja?

Kumpaa suosittelisit?

Lihassa eroja?

Eli etsin pariskuntaa joka saisi kuolla vanhuuteen, mutta tulevat poikaset joutuisi paistiksi. Eli sellaista kompromissi hanhea etsitään!
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

heitit sitten kysymyksillä?
jaa et kummanko ottaisin,silmän ilo on tietty skåne noitten värien suhteen.luonteissa ei juurikaan ole eroa. ja kumpikin munii sen tietyn määrän yleensä keväisin/alku kesästä. kummankaan lihaa en ole maistanu mut nyt tulevana talvena tiedän senkin.ainut tuossa asiassa on se et se minkä pataan tai palvariin vien on risteytys eli valkoisen ja skånen sekoitus.
se skåne ukko on ottanu pukin roolin tuolla laumassa!
tavis hanhet on halvempia poikasena kuin skånet.skånee on hankalampi saada.kokoeroja ei juurikaan ole.
hmm! jos mun pitäis kattoo hanhia niitten elämän verran ja en olis ns.peppuaukinen kun kyse ei oo isoista rahoista niin ottaisin......skånen silmien iloiksi ja tavikset ruokapöytään! noin mä tekisin.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

pekkis-68 kirjoitti:silmän ilo on tietty skåne noitten värien suhteen
Maku asia. :smt002
Mä ehdottomasti halusin valkoisia. :smt003
mepatsu

Viesti Kirjoittaja mepatsu »

Minua kiehtoo nuo skånelaiset kummasti.. Olisiko mahdollista saada keväällä munia haudontaan?
Aattelin hommata ukolle häälahjaksi :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

noista ankoista lähtee muuten ääntä ihan yhtä paljon (vai mitä tipsi?)
Noo..kyllähän vaakuista ääntälähtee. ELi jos on opettanut ne vielä niin, että alkavat kutsumaan (=se kova ääni naarailla) kun kuulevat tai näkevät tuttuja. Ehkä se on sama kuin lasten kanssa, eli oman lapsen ääni kuulostaa vain suloiselle, muiden lasten ääni ei ehkä niinkään.. :smt003

Mitämitä? SIis jollakin ankat tuppaa syliin? Mä olen aina aatellut että ne on vaikeita saada sylikesyksi, enkä edes ole oikein yrittänyt (mitä nyt joskus herkkupaloilla olen kokeillut, kyllähän ne syliin tulee mutta ei niitä saa kauheasti kosketella).
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

hansun munia en oo myynnynnä koska ne menee omaan koneeseen. myyn ainoastaan poikasina ja varausten mukaan.
mepatsu

Viesti Kirjoittaja mepatsu »

Täytynee laittaa yksäriä :smt004

Olen jo pitemmän aikaa mietiskellyt hanhia, ja nyt kun sain viimein luvan tehdä hanhilammen kaivinkoneella niin pitää yrittää pysyä nahoissaan kevääseen :smt002 En tosin tiedä mitä siittäkin lammesta tuloo, jos itte pitää sitä kaivinkonetta ohjailla, jotta saatta sitten kuvia kaatuneista aidoista ja löytyneistä kaapeleista :smt005
Vastaa Viestiin