Hanhista hieman kysyttävää

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

-Kyyhky-

Hanhista hieman kysyttävää

Viesti Kirjoittaja -Kyyhky- »

Mites nuo hanhet talvella pärjäävät? Eli onko samat systeemit kuin ankoilla ja että ovat sisällä?
Voiko pästää myös talvella ulos?
Niin ja sitten mikäs se sisälämpötila on ja paljon tarvii tilaa kahdelle hanhelle?
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

mun on hiukan vaikea vastata, kun vasta eka talvi tulossa pööpöjen kanssa. mut kerron mitä meillä on suunniteltu.
karsina meillä on suunnilleen 12 neliötä kahdelle. on vanhaan sikalaan tehty ja ruokintakaukalo on nykyään vesi kuppina (hiukan hankala vesien vaihto, mut eipä kaadu). mahtuvat jopa uimaan siinä. :smt003
lämpötila on tarkoitus pitää just sen verran plussalla, ettei vesi jäädy. ja pööpöt saavat päivittäin ulkoilla, myös talvella. tietty hiukan sään mukaan, mut vaikka pääsevät sit tallin puolelle taapertamaan, jos on ihan kamalia ilmoja, eivätkä halua nokkaa pistää pihalle. :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäkin kyselisin hanhista. Kovasti on ruvennut tekemään mieli. Ja mies on kallistunut hanhien puolelle myös :)
Onko suomessa mitään munia tai liharotuja erikseen?
Kotona meillä oli ihan lihaksi vain aina kesän yli.
Haluaisin pariskunnan joka saisi elää eläkeikään. Mutta poikaset varmaan joutus kyllä pakkaseen...
Minulla olisi hyvät ohjeet hautomakoneelleni miten hanhia haudottas... Joten sekin kiinnostaisi.
Onko munislaisilla hanhia? Onko täällä ketään jolta voisi kysellä keväällä munia?!
Ja jos joku osaa suositella jotain kivaa rotua niin suositelkaa ja kertokaa omista kokemuksista!!!
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

löytyy hansuja. tavista (valkoinen) ja sit on skånenhanhia (ruskea valkoinen).
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mitäs eroa niillä on? Koitin netistä ettiä Skånestä jotain vaan en löytänyt.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Taitaa valkoinen (Italialainen?) olla yleisin liharotuna. Sen pystyy siis kasvattamaan nopeasti lihavaksi. :smt003 Mut mä olen ymmärtänyt, et nämäkin elävät pitkään, kun huolehtii, etteivät liho ja kasva liian nopeasti (korjatkoon joku, jos olen väärässä).
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Kiinnostaisi ehkä sellanen välimuoto. Pariskunta saisi jäädä lemmikiksi ja ei olisi mukavaa jos paino toisi iän myötä ongelmia.
Eivissiin kovin montaa hanhi harrastajaa ole?
Miksi, kun monella on kuitenkin ankkoja??!!
Kertokaa. Miksi ennemmin ankka??!
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Jos hanhissa pelottaa niiden maine? kaikki on varmaan ainakin kuullut hanhesta, joka vahtii pihaa ja käy vieraiden päälle, mut onko kukaaan kuullut vastaavaa ankasta?
Ja sit on se et kaikki ei tykkää samasta. Mä en esim halua ankkoja. :smt002
mepatsu

Viesti Kirjoittaja mepatsu »

Juur siksi meille on hanhia tulossakin keväämmällä :smt003
Että skånelaiset kiinnostais :smt001
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäkin haluaisin kyllä hanhia ja minusta olisi hyvä vain jos olisivt vahtina.

Kirjasto on vissiin ainut paikka mistä tietoa saa roduista. En ainakaan netistä löytäny oikein mitään.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä oon joskus miettinyt hanhia, mutta ensisijaisesti vain ankkojen vartijoiksi petoja vastaan. Ja se, että voivat olla aggressiivisa vieraille ei ole hyvä. Ja se, että ovat ankkoihin verrattuna äänekkäitä. Tai sitten en vain tykkää niiden äänestä. Siksi siis minulla on vain ankkoja.. mutta joskus jos ja kun löydetään lemmenpesä maalta, niin sitten voisi miettiä ottaako niitä vahdiksi.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Meillä oli joskus hanhia kun olin lapsi. Ne oli tosi kilttejä kaikille, myös vieraille eikä mitenkään äänekkäitä. Ne on kuitenkin aika isoja lintuja ja ehkä siksi oon itse suunnitellut ankkoja laittavani. Vaikka nyt kun rupesin miettimään niin miksi en laittaisikin hanhia... Kuinka vaikea niitä on muuten löytää? Ajattelin ensi keväänä hommata jompia kumpia, ankkoja tai hanhia.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä valitsen hanhen sen takia, kun se kesyyntyy paremmin kuin ankka ja se laiduntaa. Eli kesällä ruokinta tulee edulliseksi kun hanhi käy pellolla syömässä.
Jos olis luonnonvesi niin kyllähän ankkakin elättää itsensä. mutta meillä ei ole.
Joten pihinä lasken myös pellon hyväksikäyttöä.

Ja meillä on ollut molempia ankkoja ja hanhia. Kyllä hanhi on lintujen aateliaa. Niin viisas ja kesy ja persoonallinen.
Olen aina haaveillut omasta pariskunnasta
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Kun olin pieni koululainen, meillä oli mun koulumatkan varrella tallit ja navetta ja samassa pihapiirissä asustivat vapaana kalkkunat, hanhet ja ankat. Eniten sai pelätä kalkkunoita, jotka tulivat päälle ja nokkivat käsiä ja jalkoja minkä ehtivät. Toiseksi eniten sai pelätä hanhia, jotka jahtasivat ja juoksivat perässä. Ankat sen sijaan olivat aina kilttejä ja rauhallisia ja niitä pystyi itsekin ruokkimaan ja hoitamaan.

Kaikki varmaan ymmärtävät, miksi meillä on ankkoja, mutta ei kalkkunoita eikä hanhia. :smt005
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mimmi kirjoitti:Toiseksi eniten sai pelätä hanhia, jotka jahtasivat ja juoksivat perässä.
Mun hanhet kans tänään jahtas mua, juoksivat tallin pihalta kuistille sisälle asti mun perässä!
Kiitokseksi sit saivat ne pullan palaset, minkä takia ne juoksikin. :smt005
Lisäksi ne tuppaavat syliin ja nokkasevat jopa nenään, jos ei pullaa tule tarpeeksi nopeaan. On ne vaarallisia. :smt007
Vastaa Viestiin