Kalkkunoita

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Nyt on neljä valkoista kalkkunaa tarhassa tepastelemassa. Arkoja ressukoita olivat, uskaltautuivat mökistä ulos vasta muutaman päivän kuluttua, vaikka ovi on koko päivän selällään. Nyt tulevat jo tottuneesti ulos heti kun ovi avataan. :D
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Tervetuloa kalkatus-kerhoon :!: :D
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Kiitokset ja kumarrukset! :D
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Hieno homma Matti että uskalsit. Mukava vaihtaa kokemuksia noitten Buttien ja mustien välillä. Mulla oli jo suru puserossa, että onko se penteleen maakotka tai mahdollisesti susi käynyt viemässä toisen kalkkunatytön, mutta ilmestuy rypemään parin päivän kadoksissaolon jälkeen...ja taas on hävinnyt. Mulla on sellainen haave, että kökkii jossain pusikossa( niitä meillä riittää) munakasan päällä kesäkuun alusta ovat kierrelleet ulkona, joten vois hyvin kuvitella, että jossain olis 15 somaa munaa ja kalkkuna niitten päällä. No saas nähdä .. kolmen .. neljän viikon kuluttua ollaan viisaanpia.( fasaaninaaraatkin ovat hävinneet jonnekin :wink:
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Meilläkin oli samanlaista ilmassa mutta meni ikävä kyllä ohi, nyt on tarhassa neljä munaa joiden päällä toinen emo poikasineen nukkuu öisin :evil: joten niistä tuskin tulee mitään...Naapuri soitti eilen; moi, ootko kotona, tulisitko hakemaan sun kalkkunat kun ne on jo meidän postilaatikolla tulossa tännepäin, jäävät pian auton alle (kohtalaisen kova liikenne)? Hassun näköisiä olivat kun koko perhe oli "retkellä", pienet yritti henki hieverissä pysyä isojen perässä.. :D Nätisti tulivat omaan pihaan takaisin kun vähän kävin hakemassa :)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mulla on onneksi se aita ympärillä, niin ettei heti karkaa(tai kettu tuu noutaa.. jos pystyy kalkkunaan :roll: ). Periaatteessa varmaan pääsisivät lentämällä yli (vajaa 2m korkee), mutta taitavat mieluummin kävellä heinikossa ja hiipiä pusikossa. Portti on vähän huonossa kunnossa, mutta sinne on pihapiiristä aika pitkä matka. Mukava on seurata kun likat uunottaa koirasta( varsinkin se nyt häviksiin joutunut on mestari vältteleen äijää).
Meillä oli Rokikin( kana ) toistaviikkoo kadoksissa, missä lie hienikossa, mutta ilmaantu toissapäivän pihaan. Ei oo ollut oikein kunnossa ja se niitten tyttöjen äijä otti ja hukuttautui vesisaaviin yks yö, kun ei saatu sisään. Onneks brahmat voi hyvin! ja ne pen..leen sekarotuiset pikkukanat .. kökkiöitä riittää vaikkei olis väliks.
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

Minulla oli kalkkuna tarhassa 2m korkea aita ja kun syksyllä ilta hämärissä pihalla katselin että mikä kumma valkoinen möykky aidan reunalla on. Kalkkuna ryökäle oli noussut aidan reunalle nukkumaan. Muutaman kerran hätistelin alas mutta huomasin ettei ne silti tulleet ulkopuolelle, vaan pudottautuivat aamulla sisäpuolelle niin annoin niiden viettää öitään aidan reunalla. :)
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Muistuipa tuosta mieleeni...Kotona joskus viitisentoista vuotta sitten oli ensimmäinen satsi kesäkalkkunoita. Ne olivat nuoria butteja, ja vanhempani kokemattomia niiden lintujen kanssa. Eräänä aamuna kun menin ruokkimaan kalkkunoita, näin silmäkulmastani jotain valkoista tarhan vieressä olevan ulkovaraston katolla. Hetki kesti tajuta mitä siellä oikein näinkään. Koko parinkymmenpäinen lauma istui rakennuksen harjalla ja koivujen oksilla! :lol: Koko päivä siinä meni niitä jahdatessa, sen jälkeen tarhaan tuli kiireen vilkkaa verkko päälle.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Ja sitten sanotaan että butit ei osaa lentää :lol: :lol:
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Mukavia nuo teidän kalkkunatarinat. :D Mä kun kanssa vähän toivoin, että josko nuo meidänkään tipuset ei lentäis. Niillä nimittäin on 150cm korkea aitaus, enkä sitten lopulta laittanut siihen kattoa... Ovat kuitenkin vaan päivät ulkosalla ja yöt sisällä pikku mökissään, että josko sitten pysyisivät tarhassaan...
Viimeksi muokannut Matti, 10 Kesä 2008, 10:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Matti, kerro kalkkunakokemuksestasi! Ja tietysti muutkin, kertokaa mulle miksi en ottaisi niitä nyt talvea vasten.

Mulle on iskenyt ihan hirveä into kasvattaa itse lihaa omiksi tarpeiksi, sillä olen huomannut meidän todella pystyvän siihen. Itse tykkään hurjasti siipikarjasta myös syötynä, mutta erityisesti sitä lihaa ei ole mukava ostaa marketista.

Siispä kertokaa kaikki mahdollinen paha kalkkunoista. :lol: Sanokaa miksi aikomukseni eristää heinävarastosta oma lämmin tila vajaalle kymmenelle linnulle on tuhoon tuomittu.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No onhan se hirveen ikävää, kun aamukahvia ei saa juoda rauhassa, kun Santeri Kärkinen tulee perheen kanssa vaatimaan aamusämpylää.. sitten ne mokomat jättää sellaisen koiranjätöksen kokoisen pläjäyksen, johonka tietty unenpöppörössä astuu..työkengillä. Ei vaikkaa, mukavia otuksia ovat ja näin vapaana aika huolettomia hoitaa.. ovat kesyyntyneet sen verran, että tulevat huudosta kudukudukudu kattoon mitä hyvää mami tarjoo..Mustakalkkunat ei tarvii lämmintä tilaa ollenkaan, ne menee talven ihan ulkotarhassa jossa on tuulensuojanen nurkkaus ja katos.. näin on mulle vakuutettu. Ja vedeksi kelpaa puhdas lumi ihan niinkuin fasaaneillekin. But-jutut voivat olla varsinkin untuvikkoina vähän arempia. Mulla on vaan ollut vähän epäonnee tän poikastuotannon kanssa, joka tietty ottaa pattiin(kun keksin syyllisen alkaa paukkua).. enskeväänä pöllin kyllä satsin munia hautomakoneeseen ja laitan varuulta poikastuotannon sisätiloihin..tarvitaan kahdenvuoden kuluttua kekkereihin( kahdet juhlat peräjälkeen) paljon siipikarjanlihaa.. ja muutama savulammas. Noi mustakalkkunat vaatii sen noin vuoden, että tulevat täyskokoisiksi. Ja kait sitä hanhen..(ne haettiin kuitenkin, vaikka ukko telus ittensä aika pahasti moottorisahalla ja mää oisin jo luopunut hanhivarauksesta) ja muutaman ankankin munia täytyy varuulta hautoo....haaveena olis ihan omatuotantojuhlat (vois vaikka satsin lihaa tarkastuttaakin, niin ei tulis mitään sanomisia jälkikäteen) Kasviksia täytyy yrittää luomulannoitteella kasvatella.. vaikka pussiperunoista uudet perunat..ja lannoitettahan tulee tuubista..sekä salaatit...Toi heinävarasto vois olla ihan hyvä, jos otat nuorempia lintuja.. laita niille toki mahdollisuus mennä ulkoilemaan..ei tuu niin paljoo siivottavaa sisälle. Luulis että but-kalkkunakin pärjää ulkona, sitten kun sillä on sulat..ainakin aurikoisella ja kuivalla syyssäällä. Meillä on aika höyhenpöllyytys mäellä, kun kaikki siivekkäät( paitsi riikinkukkokyyhkyt ja ne uudet hanhet) kulkee vapaasti noin neljän hehtaarin aidatulla alueella.
Kaakatus

Viesti Kirjoittaja Kaakatus »

Niin kokeilinhan minäkin pitää kalkkunoita talven yli mutta se loputon pehkujen vaihtaminen ja ammoniakin haju alkoi mennä yli kärsivällisyyteni jo ennen Joulua niin paistiahan niistä tuli. Ulko tai ainakin osittainen ulkotilassa kasvatus on tietenkin eri asia mutta itse en aio enää lähteä isojen lintujen kanssa talvea ylittämään. Syövät paljon ja myös toinen pää toimii ihan kiitettävää tahtia :lol: Tilakysymyshän se pääasiassa on mutta olen kyllä huomannut että mitä kylmempi tila sen suurempi ruokahalu. Onhan se ymmärrettävää kun enemmän ravintoa tarvitsevat pysyäkseen lämpiminä...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Juu Kaakatushan asuu melkein Siperiassa, joten siellä on talvella Kyyyyyllllmääää.. toista se on täällä eteläisellä poronhoitoalueella( ei oo vieläkään miehen työkaveri tuonut sitä elävää..vaikka lihaa aina kauppaa). Meillä ei ollut kuin pari kolme viikkoo paukkupakkasia viimetalvena.. mä oon ratkassut ton energiajutun niin, että haen yhden grillin rasvat aina maanantaisin..( jos satun saamaan) ja laitan sitä vähän ulkolintujen pöperöön. Palmu-rypsiöljy seostahan se on ja kyllä on kiiltävähöyhenisiä lintuja. Meillä on linnut aina keväällä tosi pulskassa kunnossa ja kesällä sitten laihdutuskuurilla, kun juoksevat pitkin pihaa...ja lannoitten hinta biolanilla on senverran kova, että jaksan mä linnuille pöperöö tajoilla ihan vaan sen peen takia...kun ne marjapensaat( noin 250 vasta) ja omppupuut (noin 850) on haaveena kasvattaa ihan luomuun. Musta tuntuu, että isoillekin linnuille se kestopehku( turve/kutteri seos) on kaikkein helpoin. Tietty olkee sen verran että on jotain puuhaa, kun etsivät jämäjyviä.Aika hyvin sitoi hajut, myös ankkalassa ja ne vasta on sotkusia lintuja....
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mulle ei taida tuo kakkapelottelu ihan toimia. :lol: Nimittäin kasvimaani huutaa lantaa, kuiviketta riittää kun vuohet ulkoilevat läpi talven.
Butteja varmaan hankkisin, nehän kasvavat tappoikään muutamassa kuukaudessa. Mustakalkkunoita haluaisin joskus ihan elolle asti.

Muori, noihin kinkereihin pitää tulla kuokkimaan, naminami! ;)
Vastaa Viestiin