Kaupan luomumunat

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Pitäsköhän itsekkin kokeilla luomumunia :smt017 No tuskinpa minun tuurilla niistä mitään tulee.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kokeilkaa ihmeessä kaikki, ois kiva nähdä, minkä pakkaamon/tuottajan munista tulee tipuja. sillä silloihan ne on tosissaan luonnollisissa oloissa :smt005 Minäkin kyllä koitan, kunhan tyo Myssy lämpiää, ja ukkokulta ei huomaa kun hiivin munahyllyllä. :smt005
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Mutta kyllähän munat pakkaamossa läpivalastaan ja vaikka miten jynssätään niin en oikein usko että kovin monessa kennossa hedelmöittyneitä munia on
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Ei hautomaton hedelmöittynyt muna läpivalaisussa mitenkään eroa hedelmöittymättömästä (huh mikä sana!). Eikä niitä välttämättä mitenkään jynssätä jos ovat puhtaita. Vain likaisia putsataan. Kyllä se hedelmöittyneiden määrä riippuu ennenkaikkea siitä, montako kukkoa parvessa on kanaa kohden ja kuinka ahkeria ne on astumaan.

Olis kiva tietää, minkä tuottajan munia nuo "hedelmälliset" oli? Entä kukas oli viirutipuja saanut aikaan, mistä ne munat oli lähtöisin?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä olen ollut siinä käsityksessä, että likaiset munat eivät päädy ollenkaan pakkaamoon vaan ne käytetään johonkin muuhun :smt017
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

Vaikka tää ei yhtään kuulu tänne niin minua mietityttänyt että kuinka monta poikasta kuoriutuu esim.kymmenestä munasta yleensä?
Viimeksi muokannut ankkanen, 30 Joulu 2008, 15:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Jamppa niin minäkin.. Ei ainakaan siellä missä töissä olin saanu likasia laittaa myyntiin. ja likaiset oli harvinaisia, kun häkissähän ne oli...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

ankkanen kirjoitti:Vaikka tää ei yhtään kuulu tänne niin minua mietityttänyt että kuinka monta poikasta kuoriutuu esim.kymmenestä munasta yleensä?
No, se riippuu tosi monesta asiasta, eli vaihteluväli on kyllä 0-10. Asiaan siis vaikuttaa:

- Siitosprosentti, eli kuinka moni munista on hedelmöittynyt. Tähän vaikuttaa kanan ja kukon ominaisuudet sekä se, kuinka usein kukko ko. kanoja polkee.
- Säilytys, eli esim. liian kuuma tai kylmä, väärä säilytysasento, liian alhainen kosteus, kolauttelu, ravistelu jne. voivat vahingoittaa munia.
- Haudontaolosuhteet, eli kanan alla yleensä onnistuu hyvin, koneella taas voi vaihdella enemmän.

Jos munat on suht oikein säilytetty ja kanan alla haudottaa, niin yleisin haudontatulos on varmaan 6-9 tipua kymmenestä munasta.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ne likaiset munat, joita esim pestään , päätyy kanamunamassaan... ei kuluttajalle paketissa. teolisuuteen siis menee ,ne on niitä B-luokan munia.
Mulla on paras tulos ollut 9 kuoriutunutta 10/munasta, kanan alla. Mutta ei kai ne koskaan kaikki.
Mistä muuten näkee että mikä kanala se on ollu missä ne munat on munittu. Koitin ettiä että oisin saanut kanalatunnuksella tietoa, mutta ei löytynyt mitään mistä pääsee kattomaan?!
Niin nyt pääsin munahyllylle, ja oli tuoreita luomu munia, munax oli pakannu.
Ja sitten pikku Sibylla on haudonta tuulella :smt007
Meinaan lykätä koko satsin 6 munaa sille pesään. Hautokoon tai katelkoon :smt019 Niin nämä oli nyt valkoisia munia, että mitä niistä pitäisi tulla?
Montakohan omaa munaa sille vois jättää sinne?
onko 5 liikaa?
Meinasin ettei tule pikkuiselle traumoja jos turhaan könöttää pesässään.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

mirri kirjoitti:Mulla on paras tulos ollut 9 kuoriutunutta 10/munasta, kanan alla. Mutta ei kai ne koskaan kaikki.
Mulla on paras tulos 10/10, ne oli mulla kanan alla Wuohettaren parven siitosmunista.
ankkanen

Viesti Kirjoittaja ankkanen »

mirri kirjoitti:Ne likaiset munat, joita esim pestään , päätyy kanamunamassaan... ei kuluttajalle paketissa. teolisuuteen siis menee ,ne on niitä B-luokan munia.
Mulla on paras tulos ollut 9 kuoriutunutta 10/munasta, kanan alla. Mutta ei kai ne koskaan kaikki.
Mistä muuten näkee että mikä kanala se on ollu missä ne munat on munittu. Koitin ettiä että oisin saanut kanalatunnuksella tietoa, mutta ei löytynyt mitään mistä pääsee kattomaan?!
Niin nyt pääsin munahyllylle, ja oli tuoreita luomu munia, munax oli pakannu.
Ja sitten pikku Sibylla on haudonta tuulella :smt007
Meinaan lykätä koko satsin 6 munaa sille pesään. Hautokoon tai katelkoon :smt019 Niin nämä oli nyt valkoisia munia, että mitä niistä pitäisi tulla?
Montakohan omaa munaa sille vois jättää sinne?
onko 5 liikaa?
Meinasin ettei tule pikkuiselle traumoja jos turhaan könöttää pesässään.
Kirjoittelehan miten haudonta lähtee sujumaan. Tsemppiä :smt038
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mulla on paras haudontatulos ollut 12/12 ja ne olivat vieläpä kääpiökotchin alta - miten se on onnistunut makaamaan koko keon päällä on mysteeri. Kana meinaan karkas viime kesänä ja teki salapesän. Sitten eräs kaunis päivä johdatteli komean 12 tipun pesueensa esille. Löysin pesän kivenkolosta ja siellä oli vain kuorenkappaleita jäljellä.

Joo, ne pestävät munat ei päädy kaupan hyllylle ja se oikeastaan olikin se pointti - ei niitä todellakaan hirveästi vatkata tai jynssätä, eli se ei vaikuta kasvuun lähtöön. Jos vaan on hedelmöittynyt, niin eiköhän sillä kaupan munalla ole ihan samat kasvuedellytykset kuin vaikka postin kuljettamilla siitosmunilla.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä muistan edelliseltä kerralta monta 100% kanan alla. mutta ne oli huippuhautojieni alla.
Ja toissa kerralla tuli 10/10 koneesta.
Minua ei haittaa tyhjät munat ollenkaan. Mutta kehittynyt ja kuollut harmittaa kamalasti.
Sitä syyttää konetta ja itseään ja siksi tykkäisin, että kanat hautoisi itse.
flai

Viesti Kirjoittaja flai »

Niin, koska näemmä Klaara aloitti haudonnan samantien kun Anni sen lopetti, on tämä ihme varmaan otettava kokeilun alle. Mutta mitenkäs, ostaisinko kanan alle tulevat munat sellaisesta kaupasta, jossa ne ovat kylmäkaapissa, vai sellaisesta, jossa ne ovat huoneenlämmössä?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä sanoisin että huoneenlämmöstä. Kylmäkaappi saattaa kuitenkin olla liian viileä..
Vastaa Viestiin