HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

En luota ihmisiin niin että haluaisin kenenkään kanssa tehdä yhteistyötä tuossa asiassa, koska yleensä on paljon näitä "minä haluan, mutta en tee"-tyyppejä. :smt045 Ootan siis sitä lottovoittoa niin voi sitten mälläillä menemään. :smt005 :smt044
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
hups

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja hups »

Ymmärrän kyllä sinua. En itsekään tiedä, olisiko niin paljon luottoa vieraisiin. Itse kun on tottunut pitämään sanansa, ensi reaktio on, että toisetkin pitävät, mutta ikävä kyllä se ei aina mene näin.... harmi. :oops:


Jäädään peukut pystyssä odotteleen sulle lottovoittoa :smt023
kaisumaria
siebenbürger
Viestit: 521
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Titiuu, peukut pystyssä lottovoiton suhteen. :smt023
Kyllä olis mukava sitten suunnitella yhdessä ulkomaan tuontia.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
hups

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja hups »

Nyt kun puhdasrotuisten ja sekarotuisten kanojen tarhaajat voivat vapaasti hengittää, kaivataan lisää kokemuksia puhdasrotuisista kanoista.
Sallikaa meidän toistenkin iloita kanssanne... :smt041 :smt043
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla on ollut orppeja. Mukavia ja rauhallisia luonteeltaan. Söivät paljon ja kasvu hidasta. Terveys huono, marekherkkiä. Liha hvää ja munat todella hyviä mutta kaikki kanat hautoivat vähintään pari kertaa vuodessa ja suurin osa kolme tai neljä kertaa joten munan tuotanto onnetonta. Hyviä emoja mutta kömpelöjä hautojia, munat rikkoontuivat emojen alle.
Sussexit olivat luonteeltaan vilkkaita, hyviä ruoanetsijöitä ja munintakin ok. Rodun ei pitäisi olla kovin hautomaintoinen, meillä kaikki kanat hautoivat ja olivat surkeita emoja, yleensä jaksoivat hoitaa tipujaan kolme viikkoa. Kasvunopeus ok, liha hyvää. Terveys hyvä. Useita tuhkamunakukkoja, kaikki buff värisiä.
Maatiaiset, iitin kanta, vilkkaita ja hyviä ruoanetsijöitä. Noin puolet kanoista hautoivat, hyviä emoja. Luonne hyvä, sekaan voi laittaa vaikka mitä ja kaikki hyväksyttiin. Muninta ok. Liian pieni lihankasvatukseen eikä liha ollut hyvää. Terveys hyvä.
Leghornit hyviä munijoita, eivät hautoneet. Luonne hysteerinen. Liha ei hyvää. Näitä mulla ei ollut kuin muutama kana ja pari kukkoa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kaisumaria
siebenbürger
Viestit: 521
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Hyvä Maattari, samaa mieltä noista orpeista, legsuista ja sussexeista. Mun sussexeista puolet on "hautonut" koko kesän, jäljellä oleva legsu täysin hysteerinen. Joskus olleet orpit oli vähän samanlaisia kuin brahmat tai jättikochinit, liian isoja, liian kömpelöitä, huonoja munimaan.
Ainoa araucana on kiltti ja hyvä munimaan, ei haudo.
Seuraavaksi haluan sileäjalkaisia munijoita, jotka eivät haudo, ovat rauhallisia ja pitkäikäisiä. Täytyy varmaan alkaa kehittelemään omaa rotua.
Meillä ei isäntä syö lemmikkejä, eli ylimääräiset kukot tulee mun soppa-aineksiksi tai menee muille. En siis osaa mausta mitään sanoa.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Orpeista ja sussexeista minäkin olen samaa mieltä. Ihme huurupäitä tuntuuvat nykysin olevan. Orpit kuluttaa niin älyttömästi eivätkä tosiaan edes muni sen vertaa "hyvän mielen edestä".
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Raksu

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Nyt täytyy tämänkin mummon avautua :smt003 Mulla on orppeja ollu viis vuotta ja munissa ollaan koko ajan pysytty vaikka ei oo ku se kymmenkunta kanaa yhteensä. Se minua harmittaa tässä rodussa että ihan liikaa kulkee orppinimekkeen alla sekarotuisia kanoja. Itselle kaksi kertaa käynyt että ostetuista puhtaista orppimunista on tullut ihan jotain muuta kuin orppeja. toinen asia joka harmittaa on se että ihan surutta yhdistellään eri värejä ja siitä johtuen kohta ei saa mistään enään puhdasvärisiä orppeja vaan kaikki on sekavärisiä. Nyt olenkin itselle hommannut puhdasvärisen parven,
Itse en voi yhtyä edellisiin siitä että ovat kömpelöitä hautojia innokkaita tosin, minulla ei ole munia mennyt hautojan alla rikki koskaan ja ovat hoitaneet poikasensa hyvin. Tänäkin vuonna ollut 6 poikuetta.
Liha näissä on hyvää ja 5 kk ikäisenä jo lihaakin hyvin.

Tämä on erittäin rauhallinen, kesy ja seurallinen rotu, minä niin näistä tykkään lemmikkeinä :smt055
hups

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja hups »

Hyvä Raksu.
Puolustetaan me mummot omiamme. :smt027 :smt005
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Varmasti niissä orpeissakin vaikuttaa paljon se että minkälaisesta suvusta on tullut, niinhän se menee muissakin että kun aina survotaan ties mitä soopaa yhteen mistään mitään välittämättä niin eihän siitä saa tulokseksikaan kuin tuplasoopaa. :smt003
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Yksi ongelmahan on että kaikilla on omasta mielestään hyviä kanoja jotka kaikki ovat siitoskelpoisia. Suurin osa kananpitäjistä ei ole ikinä karsinut yhtään kanaa, vain pakon edessä kukkoja, muuten koko parvi kuuluu siitosryhmään. Näitä jälkeläisiä sitten myydään seuraavalle harrastelijalle joka taas lisää omista täydellisistä ja myy eteenpäin. Siksi arvostan omia sekuleitani koska sieltä mistä aikoinaan tulivat oli tarkoin harkittu mitä risteytetään ja haettu tiettyjä ominaisuuksia, kasvatustyö oli pitkäjänteistä ja kasvattaja kertoi avoimesti missä hänen mielestä vielä oli parantamisen varaa.
Sitten pitäisi ehkä muninnan kohdalla puhua munintaprosentista, jota kauhukseni ei kaikki kananpitäjät edes osaa laskea. Koska monella on oma mielipiteensä mikä on hyvä muninta. Jonkin mielestä kolme munaa viikossa tai joka toinen päivä muniva kana on hyvä munija. Mun mielestä hyvä munintaprosentti hipoo 70. Kanan, koka munii joka toinen päivä, on meillä oltava muuten pokkeuksellisen hyvä jotta harkitsisin sen käyttämistä siitokseen, jos edes sittenkään. Sanonta että ollaan pysytty munissa ei kerro oikeastaan mitään, munan kulutuskin on eri eri perheissä. Mutta näin näppituntumalla että jos kahden hengen perheessä tarvitaan kymmenen munivaa kanat eivät ole kovin hyviä munijoita, paitsi jos siinä huushollissa munia menee päivittäin 7 kpl, joskus 6. Ja kyllä, munintaprosentin laskuun lasketaan myös haudontapäivät. Mun orpit munivat hyvin kun eivät hautoneet. Munivat tipujen vieroituksen jälkeen kymmenessä päivässä 7-8 munaa ja läsähtivät taas niiden päälle, oli ne munat pesässä tai ei.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
piiparinen

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

En lukenut edes kaikkia tekstejä mutta
Kommentoin taas tähänkin yhden kanan
Kokemuksella niinkun maranssiakin kommentoin :smt001
Elisabeth orpington ei ole muninut varmaan ikinä,
Painaa varmaan tonnin ja on tyhmä kuin saapas :smt005
Ja tämä vain ja ainoastaan minun mielipide omasta orpistani.
Ei tule enää kyseistä rotua.
piiparinen

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja piiparinen »

Hei mutta sama kuvaushan pätisi myös omistajaansa eli minuun :smt003
Avatar
Titiuu
rhode island
Viestit: 615
Liittynyt: 27 Loka 2013, 15:42

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja Titiuu »

Piiparinen :smt005 :smt005 :smt005 Joo, tuommoisia samanlaisia kokemuksia olen kuullut aika lailla jokaiselta tutultani jolla orppeja on/ollut, itellänikin oli hyvin vaihtelevaa niiden kanssa, pääosin tosi huonoja munijoita.
"Huikea viidakko, ja ihmissyöjä kanoja!"
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: HAASTE, puhdasrotuisten kannattajat

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Ja meillä menee sitten näin,ei lasketa kanojen munintaprosentteja.
Jos tämä kanaharrastus menis niin pitkälle,sitten lopetetaan kanan pito ja munat haetaan kaupasta.
Vastaa Viestiin