Munien tuonti.. haaveilua

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Munien tuonti.. haaveilua

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Vieläkään en ole luopunut haaveesta, että jonakin päivänä minulla olisi intialaisia juoksuankkoja. Ole tällä hetkellä Saksassa, ja sattumoisin paikallisella kollegallani on kaveri jolla on ankkoja ja hanhia. Hihi, meikä heti kysymään että onkohan hänellä myös intialaisia juoksuankkoja, ja kuulemma niitä on aikaisemmin ollut mutta kollegani ei tiennyt onko niitä nyt. Lupasi selvittää asian. Elikkä eli, JOS ankkoja on ja ne munii, ja omistaja suostuu tekemään salmonellatestit yms mitä vaaaditaan munien tuontiin (tietty minun kustannuksella), niin miten munien kanssa pitäisi menetellä? Siis jos toisin ne saksasta poistullessani. Lentokoneessa. Voikohan ne ottaa käsimatkatavaroihin? EIkaine ole nestettä? Miten läpivalaisu vaikuttaa muniin ja niitten kuoriutuvuuteen? Pitääkö suomeen tullessa mennä tullin punaista linjaa? Jos pitää niin heti Vantaalla, vai vasta väskylässä?

No, tää on vasta tällaista haaveilua :smt003 Ja voi olla että kaikki on liian vaikeaa. JOS kaikki onnistuisi, niin sitten pitäisi vielä etsiä kuka munat hautoo, kun en oikein kerrostaloasunnossa viitsi laumaa ankkavauvoja hoitaa :smt017
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Siinä säännöissä on muistaakseni eri sääntö isoille ja pienille määrille tuojia.
Jossain tapauksessa piti ilmoittautua munien tuojaksi Eviraan ja tehdä ilmoitus maahantulosta tietty aika ennen saapumista rajaeläinlääkärille.
Salmonellan lisäksi pitää teettää emoista verikokeita newcastlen taudin vastaaineista, linnut eivät saa olla rokotettuja.
Mulla on se tuontiin liittyvä paperinippu muistaakseni isolla koneella. Voivat olla kyllä vanhentuneita, että joka tapauksessa joudut kysymään Eviran tuontieläinlääkäreiltä uudet.
Jos alat oikeasti valmistella tuontia, niin minusta saat osallistujan kuluihisi munia vastaan.
Myös ETT:n sääntöjä kannattaa noudattaa, vaikka se ei pakollista olekkaan, Suomi on eläinten terveydentilaltaan hyvässä jamassa siksi, että kansalaiset on niin tarkkoja ja noudattavat sääntöjä :smt002
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Siis meillähän on yksi pari juoksijoita. Jos ovat oikeasti pari eikä samansukuisia ja jos munivat ensi kesänä, niin kaipa niistä jotain lapsiakin tulee. Jos Tipsi niitä haluat.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Ohhoh! mistä olet parin löytänyt, kun ei niitä tahdo maasta löytyä? Tietty munat kelpaavat ;) Ja maksan niistä hyvin! Mä kuvittelin ettei suomessa ole niitä (lähes) ollenkaan!!

Jeps, jos mä tuon munia, niin teen sen kaiken viimesen päälle. Ja tietty hyvän satsin että siitä riittäisi muillekkin :)
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Oho, eläinlääkärin todistuksen lähtöparvesta pitäisi olla myös suomeksi/ruotsiksi. Miten ihmeessä se on mahdollista, jos tuo munia Saksasta!?!?!

En tiedä olenko tuomassa mitään, kun en tiedä onko niitä juoksuankkoja kollegani tutttavalla ja suostuuko hän hoitelemaan byrokratiaa. Mutta katsotaan..
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Minä lähetin Saksaan paikalliselle "läänineläinlääkärille" paperit kaikilla vaadituilla kielillä ja hän sitten niistä täytteli joista ymmärsi ja lisäsi samat tekstit niihin joista ei ymmärtänyt. Lisäksi ne piti lähettää Eviraan eläinlääkärien maailmanlaajuisella tieokonejärjestelmällä. En juuri nyt muista sen nimeä. Niihin ei pysty tavallinen pulliainen auttamaan, kun vaan tunnuksilla voi niitä tutkailla. Mutta Evirasta lähettivät minulle samat tiedoksi sähköpostilla, kun oikein kauniisti pyytelin. On niissä puuhaa...
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Paikallisen kollegani kaverilla on juoksuankkoja, mutta he epäilivät että yksityiseltä tilalta munien tuonti voi olla vaikeaa. Mutta lupasivaat selvittää jonkun tilan, joka tuottaa munia suurempia määriä. Paperityö voi sellaisella tilalla olle hieman helpompaa. Hih, toivottavasti vain osaavat puhua englantia, koska mä en osaa saksaa. Mutta ehkäpä mä sitten jos kaikki onnistuu niin tuotan niita munia keväällä, kun kesää vasten on mukavampaa saada uusia poikasia.

Kollegani kaverilla on oikea(?) tärkeysjärjestys elämässä: ensin tulevat ankat, sittne puutarha ja sitten vaimo :smt005
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Munien myyjän pitää kuulua johonkuhun hyväksyttyyn yhdistykseen, eikä linnut saa olla NC rokotettuja.
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

sori OT mutta mikä NC? onko se Newcastle-tauti vai joku muu? tyhmä kyselee tyhmiä :smt005
monnilainen

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Sepä se. Newcastle hyvinkin.
asf130

Viesti Kirjoittaja asf130 »

kiitos :salute: :notworthy:
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mitä kautta olisi helpointa yrittää löytää tiloja, jotka myisivät munia myös ulkomaille? Kun se paperisota on sitten mitä on. Meilailin brittilään (linkki oli Brittilän juoksuankkayhdistyksen kautta) ja kyselin munia,mutta en ole saanut vastausta. Olisiko tuonti helpompaa jostakin muusta maasta, esim Ruotsista tai Saksasta? Miten löytää kontakteja (jos ei osaa ruotsia eikä saksaa)?
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Vastaa Viestiin