Tyhmä kysymys

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Elsa

Tyhmä kysymys

Viesti Kirjoittaja Elsa »

Mikä rotu se Broileri on?
Tai siis mikä rotu on hyvä broileri?
Vai onko broileri ihan joku rotu??? :oops: :?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Ei ole tyhmä kysymys :).
Otin joskus selvää asiasta, käsitin että sanana broileri tarkoittaa lihaeläintä ylipäätään. Oonko väärässä, tietääkö joku? Puhutaanhan myös broilerkaneista.
Broileri ei siis ole rotu. Voiskohan patakukkoja sanoa myös broilereiksi?
Teollisesti broilereina kasvatetaan kolmen- tai neljäntuulen sisäsiittoisia liharoturisteytyksiä, ne saavuttaa 40 päivässä yli kahden kilon elopainon. Ross-yhtiö on johtava broilerkanojen jalostaja, Suomessa ei edes kasvateta muiden jalostajien tuotteita.

Ross-yhtiö kuuluu Aviageniin, joka on ihan käsittämätön siipikarjakorporaatio. Katsokaapas huviksenne mitä teollisuutta: http://www.aviagen.com/ Rossin broilerjalostusta löytyy täältä: http://www.aviagen.com/home.aspx?siteId=2 Kohdasta "products" löytyy niitä broilerjalosteita.

Nuo broilerit on niin tehojalostettuja, että ne tavallaan kasvaa itsensä hengiltä. Niille tulee mm. jalkaongelmia, elinikä ei ole kovinkaan pitkä.

Olen sitä mieltä, että Kuva eläinteollisuudelle ja joka tölliin takapihakanala!
No, tekopyhää kyllä koska en osaa lopettaa halvan boilerinlihan ostamista itsekään :oops:.

Olis tosi hieno homma, jos joku harrastaja alkais Suomessa jalostaa omaa lihakanarotua. Jos jostain raskaista roduista sais terveen ja kohtuullisen nopeasti kasvavan, kotitarvekasvatukseen soveltuvan kannan, sehän olis hieno juttu.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Plymouth rockia on kautta kana-aikojen käytetty liharotuna ja liha on kuulemma mehukasta ja maukasta. Ellen väärin muista se on osana myös tuota Ross-hybridia
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Nuo broilerikanat tosiaan kasvaa ihan älytöntä vauhtia ja kuolevat todella nuorina, eli n.vuoden ikäisinä.
AaHoo

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

Broileri on sellainen lihaeläin joka on nimenomaan jalostettu kasvamaan vauhdilla ja kuolemaan nuorena ennenkun kasvu alkaa hidastumaan suhteessa rehun käyttöön. Siis maksimaalinen lihaskasvu nopeasti voimakkaalla valkuaisrehulla. Broileri kasvaa tipusta teurasikään noin kuudessa VIIKOSSA. Yleisesti puhuttaessa broilerista tarkoitetaan juuri tuota broilerikanaa.

Tämä on yksi lempiaiheistani, tai sanotaanko lempi-inhokkiaihe. En itse ole syönyt broilerinlihaa yli neljään vuoteen, en sen jälkeen kun opiskeluaikoina istuin luennolla joka käsitteli broilerikanan kasvatusta. Järkyttävää touhua, suoranaista eläinrääkkäystä sanoisin. En rupea tässä asiasta sen enempää paasaamaan mutta suosittelen kyllä jokaiselle että kasvattakaa vaan ne omat paistikukkonne ja jättäkää broiskut hyllyyn.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mahtaisikohan jostain saada vastakuoriutuneita broilereita? Ihan näin yksityishenkilönä.
AaHoo

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

Varmaankin saa, suoraan joltain poikashautojalta.

Itse ajattelin joskus niin, että jos ostaisin broiskuja tipuina ja itse kasvattaisin niin niillä olisi jotenkin "eettisempi" elämä ja saisivat kasvaa hitaammin. Mutta en usko että tämä on mahdollista, ross-rotu on susi jokatapauksessa. Mielummin ottaisin vaikka munintakanahautomosta kukonpoikia paistikasvatukseen, niitä saa kuulema ilmaiseksikin jos ehtii pelastaa litistykseltä.
AaHoo

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

Jatkan vielä: Ainakin munintakana-poikastuottajista on lista siipi-netissä, luulisi että broiskutuottajistakin saa yhteystietoja kun vähän kyselee, vaikka broileriyhdistyksestä.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Aattoo, ihanko oikeasti munintarodun kukkopoikia saa?! Sehän olis tosi hieno juttu! Nimittäin vois olettaa, että broisku kasvaa kotioloissakin valtavalla vauhdilla mauttomaksi. Mutta ajatuskin munitusrodun kokkopojista saa veden kielelle... :P. Isa-brown -kukot olivat ihan älyttömän herkullisia. Eihän sitä lihaa niissä samalla lailla ole, mutta minusta sen lihan laatu on tärkein.

Mäkin olen miettinyt sitä, että jos ostais broiskutipuja itselle kauniiseen kasvatukseen, mutta nyt rupesinkin miettimään toisin. Rosseissa on kuitenkin seassa jo valmiiksi jalkavikaisia yms. muotopuolia. Muutenkaan ei tekis mieli osallistua broilertuotantoon, munituspuoli on ainakin vähän inhimillisempi.

Kukkojen ja pukkien pelastaminen pikakuolemalta kotitarvetuotantoon on minusta tosi hyvä ajatus. Jos ostaa broiskuja, täytyy niitä tuottaa vielä enemmän. Mutta kukkopojat ovat roskaa joiden ottaminen sästää omaa haudontavaivaa eikä vaikuta tuotettujen lintujen määrään. Paitsi että meidän tapauksessamme broiskut jäisivät hyllyyn kun olis omaa kananlihaa. Huonona ihmisenä en voi vastustaa halvan lihan houkutusta vaikka pahalta tuntuukin :oops:.

Ainakin Haaviston siitoskanala on meitä kohtuullisen lähellä, näköjään myös Jaakkolan ja Veikkolan kananlisäämöt. Pitää ihan oikeasti ottaa suunnitteluun tuo projekti.
AaHoo

Viesti Kirjoittaja AaHoo »

Ainakin muutama vuosi sitten juttelin yhden maatalousimmeisen kanssa, oli hakenut pussillisen (juu, pussillisen) tipuja jostain kanalasta itselleen kun oli sattunut paikalle juuri kun kukkotiput olivat olleet menossa litistykseen. Silloin puhui että jotkut hautomot antavat kukkoja ilmaiseksi, kunhan vaan sopii niin että menee paikalle juuri oikeana hetkenä ettei isännälle tule kukkojen säilyttelystä liikaa vaivaa. Ja tuskin silloin antavat jos haluaa rekkakuormallisen selvästi bisnestarkoituksessa...

En ole itse kysellyt, mielessä on kyllä. Ja ainahan nuo isot lintukasvattamot ovat olleet tarkkoja siitä että vierailijat eivät tuo pöpöjä tilalle, eli toiset voivat myydä "ei oo:ta" tästäkin syystä.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä ainaskin maksaisin niistä pyytämättä euron per nokka, en varmaan enempää kuitenkaan. Itselle voisin ottaa ainakin 30 kappaletta vaikka heti, kukothan kasvaa aika nopeasti, menis kesässä useampi satsi. Tai miksei kasvattaisi vaikka ympäri vuoden. Tahtoisin olla lihasta omavarainen, sukulaisillekin tekisi mieli jakaa, siksi suunnitelmissa on vähän isommat määrät. Isojen tilojen pöpöpelko on tietty selvä homma, mutta kaipa sitä voi ulkopuolellakin odotella...

Mä pistän tuon oikeasti korvantaakse. Just nyt seisoo niin paljon muitakin projekteja. Ei taida ketään asiasta innostunutta asua niin lähellä että vois kimpassa hankkia? Satakunta on meidän sijainti.
lomittaja

Viesti Kirjoittaja lomittaja »

Arvaa mitä pootsi... :oops: Helposti innostuva naapurinlikka täälä taas :wink: Kuulostaa erittäin houkuttelevalta. Kesäpuuhana..ne ois pienempiä tappaa ja kyniä kuin kalkkunat, ties vaikka saisin ukkelin suostuun :lol:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Lode, no kun mä sain oman ukkoni innostumaan asiasta kun vaan saunassa mainitsin :lol:. Kukkopojat on minusta muutenkin kivampia kun kalkkunat, meluavat, sotkevat ja haisevat vähemmän, kasvavat nopemmin ja maistuvat paremmilta. Paitsi ettei kalkattajissa silti mitään vikaa ole ;).

Ei sulla satu mitään suhteita olemaan? ;) Vai suunnataanko katseet kohti Paneliaa....Nämä tipunpoikaset vois hankkia just ja heti viivana, muuten sitä jää taas miettimään ja keksimään tekosyitä miksei nyt voikaan ;) :lol:.

Mulla on muuten sulle jemmassa se enkelinsiipi. Mulla on pistokastaimipurkki myös juorusta, olisko herrasväensellainen. Karvainen ja lilahtava kumminkin, kelpaisko?
lomittaja

Viesti Kirjoittaja lomittaja »

Kaik'käyp' :lol: Tuli muuten justiin eilen mieleen, että vinguin sitä siipee sillon..mietinkin, että onkohan se jo lepattanut sinisemmille taivaille..

Mä en vielä ehtiny isännälle puhuun niistä 'ketunsyöteistä' ja nyt se jo nukkuu. Täytyy muistaa huomena vinkata :wink: Ja jos toimitaan, ni sitten äkkiä, taidetaan muuten tulla toisiin aatoksiin taas kerran:oops: nii emmä niitä ketuille oikeesti, tossa pellonreunassa vaan koisi repolainen kun tulin ja aattelin, että oli tainnu saada haisun meidän kanasista.ryönä.

Kukkosuhteita mullei o minkäänlaisia.
Elsa

Viesti Kirjoittaja Elsa »

:shock:
Mä onneksi löysin kaupan hyllystä soijapaloja, mitkä näyttävät ihan kanan lihalta, ja sopivasti maustettuna maistuvatkin melkein siltä.
Että taitaa meillä tuo syöminen rajoittua kanojen osalta muniin, ja kukkojen osalta niihin ylimääräisiin kukkopoikiin. (Pablo ja Peedro oli ne viime kesän paistit, horniolaisia kumpanenkin, ja vähälihaisia, mutta hyviä Afrikkalaisessa suolapähkinäkastikkeessa)
Vastaa Viestiin