Suviannen viiriäiset :)

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kyllä tuo 50%:n kuoriutuminen on oikein hyvä, varsinkin kun ihan ekoista munista on kysymys. Niistähän ei välttämättä tulis tipun tipua...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt katoin loput. Eli kaksi oli kuollut ja loput tyhjiä.
Eli voiko sanoa, että onnistuu haudotus yhtäaikaa??!!

Vertaan vain siihen että kanoista ei kuollu yhtään vaan kaikki kuoriutu paitti yksi tyhjä!!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tässä näkyy kun tarkkaan katsoo viirut nukkumassa kanojen keskellä
Kuva

Tässä 3 viidestä
Kuva
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Onpas söpöjä tipuja :) Mimmonen kone sulla Suvianne olikaan käytössä? Saako sinun konella pysymään kosteudet tarkasti siinä 60 %? Minulla on kosteus vaihdellut n. 55-65 välillä, tuntuu nopeasti vesi haihtuvan pois. Koko ajan saa olla lisäämässä... Onkohan tuosta kosteusvaihtelusta miten paljon haittaa munille?
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Itse asiassa en ole koskaan mitannut kosteutta!
Olen seurannut kuoriutuneiden munien leikkauskohtaa. Eli katson tarkkaan mistä kohdin tipu on leikannut munan poikki ja katson missä kohdin suurimmalla osalla on. Ja sen mukaan etsinyt oikean vesimäärän.
Nyt olen löytänyt kanoille oikean. Munat on leikattu juuri oikeasta, kuoriutuvat nopeaa ja ovat heti kuivuttuaan terhakoita ja terveitä.
Viiruilla on minusta hieman hakemista vielä vaikka suurin osa oli kyllä leikannut oikeasta kohdasta.
Mutta aion tällä kertaa myös vaihdella munien paikkaa koneessa.
Mimmi ehdotti, että joku esim. nurkassa voi kehittyä hitaammin ja kuolee sitten. Se on minusta järkeenkäypää.

Vesi testi kertoo myös koneesi kosteudesta. jos se kelluu oikeaas syvyydessä oikeaan aikaan, niin kaikki on hyvin.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Aamulla oli yksi viiru kuollu...??
Keskellä yötä oli viel kaikki hyvin ja aamulla lämpölampun vieressä ketarat ojollaan. niinku olis nukkuessa kuollu...
Eikä voi johtua kyllä isommista kanoistakaan kun ne vein jo päivällä kiljukaulan seuraksi..

Harmittaa!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No voihan voi! Onpas harmi..
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ja nyt kun menen kokoajan tarkisteleen ja joku on ketarat ojollaan pitää jenkeä pidättäen tuijottaa hengittääkö se..
Tulee ne ajat mieleen kun ekaa vauvaa tuijoteltiin...
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä laitoin jokuaika sitten kananmunat ja viirunmunat yhtäaikaa koneeseen.
17 vuorokautta meni ja miulla ihan mahasta otti kun niin ärsytti typeryyteni. olihan minun pakko aukaista konetta kääntääkseni kananmunat.
Tähän mennessä on aina tiput syntyny 16,5 päivän aikoihin.
No nyt sitten kuitenkin siellä on 10 kuoriutunutta ja lisää tulossa!! Jos siis eivät kuivu muniin.
Nyt jätän päivä käännön kananmunilta tekemättä ja annan viirujen kuoriutua rauhassa.
Olen helpottunut ja iloinen. Puolet on ainakin kuoriutunut ja ilmeisesti onnistuu enemmänkin.
Kerron myöhemmin lopputuloksen. mutta selvästi aukaiseminen kääntöjen aika on hidastanu kehitystä, mutta ei välttämättä kuitenkaan ole ollut pahasta!

Kiitoksia Mimmille reippaista viirunpoikasista!! Nämä jotka ovat jo kuoriutuneet, ovat tulleet oikein ja nopsaan ja pirteänä koneessa piipittävät!!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Nyt näyttäs siltä että kaksi kuoli jo kuori melkein auki ja yksi on ihan ehjä ja kolme pikku reiällä.
12 kuoriutui reippaasti ja 2 autoin kun eivät vain päässeet. Vissiin siihen oli syynsä kun molemmilla on nyt vähän kippurassa jalat. Pitää seurailla miten vahvistuvat. Eli kyllä se taitaa vain olla aina joku syy miksi munasta ei pääse.
Yksi munaan kuollut oli Jättimunasta. Poikanen oli todella iso ja en ihmettele, että sinne tukehtu. mutta parista muusta Jättimunasta kyllä synty terve.
Me Mimmin kanssa mietittiin, että hyövääkö tollasta isoa munaa edes ottaa.

Olen tyytyväinen viiriäis haudonnan tulokseen. Vaikka kyllä kuiteskin tästä lähtien haudon joka lajin erikseen!!

Jätin koneeseen ne 4 vielä. Mutta jos tuo yksi on tyhjä, mitä se ei välttämättä edes ole, niin hedelmöitys on ainakin ollu Hyvä!

Ja nyt minulla on 12 ihan virkkua viirua ja 2 vähän epäilyttävää! Joten tyytyväinen olen :)
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

No niin onnittelut pikkuisista... jos varpaita on vähän koukussa voi ne vielä oieta siitä!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Toinen autettu onkin jo reipas ja toinen jalka oiennu. mutta toinen oli kuollut siinä välissä kun tänne viestin kirjottelin.
Kyllä se auttelu taitaa aika turhaa olla.
Vaikka toisaalta tuo toinen luultavasti selviää. Mutta tuleekohan sitä just näin heikennettyä kantaa.
Pitäisi vain kovettaa itsensä ja lopettaa auttelu!!!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onnittelut viirutipuista! Kyllähän noista siitosmunista sanotaan, että niiden pitäisi olla mahdollisimman normaaleja eli huomattavan isot ja pienet mieluummin syöntiin kuin haudontaan.
Minkäslainen värikirjo sieltä tuli?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, kaikist isoimmat ja kaikist pienimmät jätettiin suosiolla pois. Mutta jos ottaa vain ihan niitä keskikokoisia, ne ovat käytännössä kaikki villiväristen kanojen munia. Hiukan pienemmät ovat valkean ja harmaan ja hiukan isommat suklaan väristen. Niin sillä sitten laitettiin vähän laajemmalla kokohaarukalla.

Ok, eli nyt tietää, että tuo siitosryhmän kokoonpano on hyvä: sen lisäksi, että kaikki voivat hyvin (siis ei ole esim. niskasta kaljuuntuvia kanoja), siitos on hyvä. Mulla on siis 3 kukkoa ja 10 kanaa.

Värikirjoa pitäisi tulla, sillä porukassa taitaa olla kuutta eri väriä. :smt003

*Muoks* Ja noista kippurajaloista: se menee siis niin päin, että pitkittynyt kuoriutuminen tahtoo aiheuttaa noita kippuravarpaita, jotka kyllä sitten yleensä oikenevat. Eli eivät suinkaan välttämättä heikennä kantaa. Kuoriutuminen pitkittyy taas useimmin siitä, että kalvo pääsee kuivahtamaan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

On varmasti värikirjoa kun ei kait siinä ihan samanlaista kahta olekkaan!! :)
Tosi reippaita ja heti eka iltana nokkivat jo kaurajauhoa ja vettä ihan tosissaan. En ihan eka vuorokautena viiti sitä munaa sinne antaa tallottavaksi. Nyt pitää keittää ja laittaa.
Aamulla oli kiire kun oli kerho ja neuvola ja tehosekottimessa tein vain kauraryyneistä ja eri siemenistä ja pähkinöistä jauhon niille. Hyvin oli kelvannu kun tulin sisälle 45min auton käynnistyksen jälkeen!!!!!! Märkänä kun piti kontata maassa ja koputtaa bensapumppua kepillä jne.
Jäi neuvolat ja kerhot väliin ja tuo pirun auton romu nauraa mulle tuolta ikkunasta :smt013

Onneksi on munia omasta takaa :smt001 Ja edes maitojauhoa kun maitokin on loppu ja olisin halunnu kyllä särkylääkettäkin... Nythän sitä autoa just tarttis kun ei käynnisty!!
Vastaa Viestiin