Suviannen viiriäiset :)

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on omassa viiruporukassa kolme kukkoa ja 10 kanaa. On oikein rauhallista, parittelevat suht ahkerasti ja kanat munivat kiltisti joka päivä oikein isoja munia.

Ylimääräiset kukot söin. Laitoinkos jo sen ohjeen resepteihin?? Mäpä tarkistan ja lisään, jos ei ole.. :smt017

Muoks; siellähän se: http://munanetti.power-forums.com/viewt ... highlight=
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Alkuperäisessä parvessa olikin 10 kukkoa ja 5 kanaa!!!
No ei ne onneki kauan ole ollu sukukypsiä. Viimeiset rupesi kiekuun vasta viime viikolla.
En halua v1elä syödä niitä. :(
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ärsyttää, kun en pääse yli tuosta kadonneesta viirusta. Kokoajan vaivaa. Ja ottaa päähän!!!!!
Ulkona kauhee keli, eikä viirua näy. kyllä se tasi olla sen loppu.

Sitte, kuinka yleistä on ettei viirukana muni??!!
Mulla on kaksi vaalea kanaa jotka vaan ei aloita munintaa. Sama valo ja ruoka.
Värierot tieten kertoo rotueroistakin. Voisko se olla sitä??!!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hups, piti tulla perumaan. Just kävin kattoon ja toinen oli tehny munan ?!
Eli ilmeisesti ne kehittyy vähän myöhässä?
Eka munia oli juuri tämä villiväri.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Joo, mäkin oon huomannut, että nuo vaaleammat alkaa munia hiukan myöhemmin ja munivat pienempiä munia kuin suklaan- tai villiväriset.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ahaa! Kiva kun kerroit, niin ei tarvi miettiä. Minustakin munat on pienempiä. luulin eka, että alussa vain. mutta aika vakioksi on jääny.
Eipä se haittaa tuo myöhäisyys kun viikolla vain myöhästy, mutta tieten munien koko ei tarvis kovin pieni olla.
Mulla on nyt vain 4 emoa ja 3 munii. Ei raskis millään syödä nuita kauniita munia.

Onkos kukaan koskaan kokeillut tyhjentää puhaltamalla niitä??

Tulis kiva koriste pääsiäisruoholle.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä kauhun paikat tänään.
Jos muistatte minulla oli yksi viiru joka ei kiekunu ja oli epäselvää tuleeko siitä poika vai tyttö.
Sitä on ajettu takaa ja härnätty.
Aamulla katselin, että ompas sillä epäjärjestyksessä höyhenet! Muut niin sileitä. Päätin, että eristän tailaitan sen pataan. No empä tehnyt heti mitään vaan päätin siirtää huomiseen, koska oli neuvolareissu tällä päivällä.

Illalla menin hoitamaan viirut ja otus kyhjötti toinen silmä puhki ja puolipäätä nokittuna ja kaulassa hirveä vekki!!!!
Kaikki tämä oli tehty 1000-1730 välisenä aikana.

Tilaa linnuilla on ja on pehkua ja saavat joka aamu nokittavakseen munankuoria ja nokkosta ym. Niin silti virtaa riittää kummajaisen kiusaukseen...??

Eniten ottaa päähän kun en heti reagoinut.
Mies piti sitä aika anteeksiantamattomana. Olen kyllä samaa mieltä.
Eli jos teille sattuu vastaavaa ja huomaatte kiusausta viirujen kesken, puuttukaa heti!!!!

Päätin tehä sellasen eristyshäkin valmiiksi.
Eli oli sitten kana tai viiru, sairas tai kiusattu. Niin voi heti ilman järjestelyjä eristää.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi kääk mikä inhottava löytö Suviannella oli kotiin palatessa :smt010
Luultavasti oli kukko, kun tuskin kanaa olisi poikaparvi tuohon kuntoon raadellut. Sitä poikajengiä kantsii nyt tarkkailla aika tiivisti, kun eivät välttämättä koskaan tule sopeutumaan toisiinsa. Meillä oli aikoinaan kolme ylimääräkukkoa ja vaikka päästin ne koko tallin (n.70m2) alueelle vapaaksi, niin aina vähän päästä oli täysi sota käynnissä :smt019
Eristyshäkki on hyvä olla olemassa!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tänään näytti vielä hyvältä. Pitää nyt käydä useammin.
Yksi kana ei vieläkään muni. 3 munaa tulee nyt päivässä. Tunkiin kaikki tähän mennessä tulleet koneeseen. ihan ekamunanki :)
Nyt sitten vois jo vaikka maistaa jos haluais... Ovat vain niin kauniita...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon ostanut kirppareilta kaiken maailman jyrsijähäkkejä 5 €/kpl viiriäisiä varten, että saa tarvittaessa eristää sairaan/syrjityn tai kukot ennen teurastusta.

Mahtaako ihan ekoista munista tulla tipuja? :smt017 Mä oisin varmaan syönyt ekat ja laittanut vasta seuraavia koneeseen..
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Tuo onki hyvä Mimmi.

Eli mulla oli tietty aikajänne mihin piti ne munat saaha. koska päätin että kuoriutuisivat yhtäaikaa.
Siksi ei voinu ootella vaan laitoin heti.

Opuksessa tuumataan näin:
Heti alusta ovat olleet hyvin hedelmöittyneitä!!??
Mutta erikoisen pieniä tai isoja ei kannata hautoa.
Ja nuo ihan ekat oli vähän pienempiä. Ei paljoa, mutta vähän. Joten saapa nähä.

MUTTA mielenkiintoinen juttu sattui.
Olin tekemässä uutta häkkiä uroksille. (Otin pahimmat jahtaajat erikseen)

Olin siellä kyykyssä kun ylimmän pariskunnan (vaaleita ja todellakin rakastuneita)
Kukko rupesi pitämään ihmeellistä ääntä. Ihmeellisesti kaakatteli.
Kurkin sievästi ja emo oli peuhu/muninta paikallaan pörheänä kuin hautomakuumeessa.
Uros poukkoili vieressä kuin hermostunut isä synnytyksessä. Kana pyöriskeli aikansa ja asettui munimaan. Se piti tapahtuman aikana noin 5 kertaa piiiiip piip piiiip piiii ääntä.
Kukko oli kokoajan lähellä. En viittiny tuijottaa vaan kurkin aina välillä. Kana heitteli ylleen pitempää roskaa kuin piiloon olis halunnu.
Ja kun muna oli ilmestyny se huolestui selvästi kun lähestyin häkkiä.
Molemmat ravasivat munan edessä.
Samaa huolestumista ei ole ollu enää seuraavana päivänä.
Jätin nyt munan ja kerään sen huomenna.
Toisaalta tekis mieli jättää ja kokeilla tulisko sitä hautomakuumetta. Kun ovat niin hyvä pari??!! Voisko se olla mahollista??!!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4447
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mahdollistahan se on, mutta harvinaista. Sullahan taitaa olla japaninviiriäisiä...niiltä on pyritty haudontavietti jalostamaan pois. Eihän se ihan täysin ole onnistunut. Onhan noissa tehokanoissakin aina joku yksilö, joka keksii hautoa.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Olen seurannu pariskuntaa. Heti kun menen kanalaan ne rupeaa muiensa edessä ravaamaan hermostuneena. ja jos tulen lähelle niin toinen pörhistää selkäänsä. Uudelleen ja uudelleen.
Ei kukaan muu tee noin.
Päätin antaa sen munia sinne se noin 10. Se on kuulemma setti mikä tulee jos on hautomakuume tulossa.
Ja toivon parasta.

Tämä rakastunut pariskunta on molemmat ihan vaaleita lähes valkoisilla viiruilla.
Eli väritys on kuin villillä mutta vaalea. Mutta Kukollakin on viirukas maha. Niitä ei millään meinaa erottaa toisistaan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla tämä munaansa suojeleva pariskunta yhä jaksaa touhuta?!
Laitoin eilen toisen kanan munan sinne viereen.
Munaa mentiin heti nokkimaan ja pikku hiljaa se siirrettiin pois??!! Aamulla oma muna oli sievästi paikoillaan, mutta inhottava vieras muna oli muhien alla kaukana "pesästä" !!??? :smt005 :smt017

Erotin myös kolmio ryhmästä kanan että näkis kumpi munii.

Laitoin hetkeksi häkkiin missä oli useampi uros.
Heti niistä vaalea rupesi kävelemään "köyryssä" (jalat pitkinä ja "säkä" ylhäällä ja pörrössä ja pää matalana) ja pitämään ihme ääniä ja astui pois.
Nostin sitten muut pois ja vaalea jatkoi kosiskelua
kuopimalla ja kuopimalla ja kokoajan ääntelemällä.

Tummat eivät tee näitä rituaaleja.
Olisko nämä vaaleat vähän alkukantaisempia ja vaistot mahollisesti jälellä??!

Mimmi oletko sinä huomannu mitään eroa?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onks ne tän värisiä (kulta)?

Kuva

Mulla ei ole noita kuin tuo yksi kukko ja sen käytöksessä en ole huomannut sen kummempaa. Kukkon kukko kuitenkin! :smt003
Vastaa Viestiin