4 eilen syntynyttä tipua ei vieläkään kävele

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Anskuliini

4 eilen syntynyttä tipua ei vieläkään kävele

Viesti Kirjoittaja Anskuliini »

Hei! :smt009

Eilen kuoriutui 11 tipua, kaikki kuoriutui omin avuin. Tänään muut on tosi virkeitä, juoksee, syö, juo ihan itestään mutta 4 tipua ei. Juuri ne kaikki tummankeltaiset tiput (sattumaako?)

Muuten ovat virkeitä ja piipittävät, mutta jalat eivät kanna. Räpyttelevät siipiään ja jalat ovat "sivuilla" ja etenevät ryömimällä. Olen tänään juottanut noita tipuja vedellä, joissa on vitamiineja mutta syömäänhän noita ei voi oikein pakottaa...

Muilla kokemusta tälläisestä? Pitäisikö heti lopettaa vai katsoa vielä muutama päivä että lähteekö ne liikkeelle? Muutenhan noilla ei ole mitään epämuodostumia, eikä varpaatkaan ole mitenkään erikoisen näköiset.

Mistä tämä johtuu? Kaikki kummiskin kuoriutuivat samaan aikaan +-6h, haudoin Covacutto 16L eli kääntelikin munia joka toinen tunti... Nuo tiput tulivat siitosmunina mun luo kolmelta eri kanalta.
Reikäsukassa

Re: 4 eilen syntynyttä tipua ei vieläkään kävele

Viesti Kirjoittaja Reikäsukassa »

Mulla kuoriutu 2 heikompaa tipua kanssa (makasi paljon ja oli vaikeaa pysyä pystyssä). Toinen menehty itsenäisesti noin 2pv sisään kuoriutumisesta ja toinen selvisi ihan aikuiseksi, vaikka tätä aluksi epäilin. Eli sanoisin et katsele nyt joku päivä. Yritin auttaa välistä tipuja ottamalla varovasti kouraan ja kokeilla josko jalat kantais eli "kuntoutusta" tämä mikä selvisi niin pikkuhiljaa jakso pitempää aina seisoa ja kävellä, tästä sissistä tulikin mun silmäterä :smt049
Raksu

Re: 4 eilen syntynyttä tipua ei vieläkään kävele

Viesti Kirjoittaja Raksu »

eikös näitä harajalkajatipuja teippailla niin pääsevät kulkemaan ja jalat vahvistuvat nopeasti
Anskuliini

Re: 4 eilen syntynyttä tipua ei vieläkään kävele

Viesti Kirjoittaja Anskuliini »

Raksu kirjoitti:eikös näitä harajalkajatipuja teippailla niin pääsevät kulkemaan ja jalat vahvistuvat nopeasti
En tiedä miten teippaisin. Oon kuullu et vinoja varpaita teipataan suoriks mutta että kokonaiset jalat???
Anskuliini

Re: 4 eilen syntynyttä tipua ei vieläkään kävele

Viesti Kirjoittaja Anskuliini »

:smt010 Ja nyt oli yksi normaalitipu löytynyt kuolleena, kylmä ja kankea.

Oonko saanu huonoja siitosmunia? Ei ole normaalia että puolet on vammasia tai kuolee :smt009
Raksu

Re: 4 eilen syntynyttä tipua ei vieläkään kävele

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Voi miten mä osaisin auttaa mut kuitenkin pitäis jollain vaikka itse liimautuvalla siteellä tai tukkaponnarilla saada mahdollisimman pian ne jalat niin etteivät pääse sojottaan sivuille tuolla fb munanetissä olis kuviakin asiasta
Anskuliini

Re: 4 eilen syntynyttä tipua ei vieläkään kävele

Viesti Kirjoittaja Anskuliini »

Joutusin lopettaa ne 4 tipua :(

Muut nokkivat niin että yhdelläkin tipulla näkyi siiven alla lihaa. Parempi näin niin eivät kidu.
Vastaa Viestiin