Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Jenni&Birds

Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Meillä ei ole ikinä teurastettu lintuja, nyt otettaisiin tuosta kalkkuna pöytään. Kuinka pitkään niiden tulisi olla puhtaalla ohra/kaura sapuskalla ennen teurastusta, jotta voidaan lintu syödä. Syövät myös heinää ja maan matosia ulkona kun ovat, mutta pointtina se, että kuinka pitkään ilman teollisia rehuja?
samapi

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja samapi »

Miksi pitäisi olla ilman teollista rehua? En ole antanut ruokaa enää teurastuspäivänä, mutta en kyllä tiedä mitään syytä miksi pitäisi teollinen jättää pois aikaisemmin. Näin kesällä katsoisin vain ettei kovin lämmintä olisi kun alkaa teurastushommille.
Jenni&Birds

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Ok! Kiitos! Hyvä kuulla. Olen vain jostain lukenut, että sen syöttäminen tulisi lopettaa ja antaa poistua elimistöstä jopa kuukausi ennen kuin omaan suuhunsa sen lihaa laittelee... mutta niinpä itsekin olen ihmetellyt että eiköhän linnut kasvattamoissa kasvatetaan tujummilla rehuilla.
Kananen8

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Hei, minulla ei ole kokemusta kalkkunoista, mutta luulen että ruokintaohjeen syynä on vain se, että ennen teurastusta linnusta halutaan mahdollisimman lihava! Hiilihydraateissa on paljon enemmän energiaa, kuin vastaavassa määrässä proteiinia. Energiapitoisella ruualla lintuun kertyy rasvaa, jolloin se paistuu meheväksi ja suussasulavaksi...

Linnun lihottaminen proteiinipotoisella rehulla on paitsi kalliimpaa ja turhaa, ehkä myös huonompaa lihan maun kannalta: proteiini energianlähteenä on elimistöä rasittavampi, jolloin lihassa voi olla ylimääräisten aineenvaihduntatuotteiden maku? En tiedä, tämä on vain arvaus! Jos minulla olisi kalkkuna, antaisin sille riittävästi proteiinia kunnes se on täysikasvuinen - ja vasta sen jälkeen lihottaisin sen. Näin kasvu olisi hyvää (ei liikaa hiilihydtraatteja proteiinien/kasvun kustannuksella), ja sitten enää lisäpanostus lihan laatuun, oikein energiapitoisella rehulla. Lintu kuitenkin jaksaa ehkä syödä vain tietyn määrän, joten siitä se energia on sitten saatava mahdollisimman hyvin.

Järkevä proteiinimäärä lihotusvaiheessa on kai sellainen, millä lihakset ylläpidetään. En tiedä kuinka hyvin pelkästä viljasta saa proteiinia - voi olla että se riittää vallan hyvin! Ei ne peruslihakset kuitenkaan kuukaudessa mihinkään surkastu. Tuli energia sitten hiilareista tai proteiineista missä suhteessa tahansa, tärkeää on varmasti se, ettei lintu ole kituutellut niukalla dieetillä, jolla lihakset nipin napin kasvaa eikä muuta. Nälkää nähnyt lintu ei varmasti maistu yhtä hyvälle, kuin sellainen, joka on saanut extraa!

Parasta on, jos lintu saa liikkua runsaasti, ja silti syödä niin energiapitoista ruokaa että myös lihoo... Liikunta tekee lihaksista maukkaampia. Voi olla että myös vihreä ravinto tekee lihasta parempaa. Hemmotelkaa sitä vain viimeisinä päivinään ruhtinaallisesti!
Jenni&Birds

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Ok! Kuulostaa järkevältä. Kiitos kovasti vastauksista.

Kyseessä on minulle rakas lemmikkikalkkuna pariskunta Miles ja vaimokkeensa Bissis. :smt049
Eli kulinaristista nautintoa kyseisistä linnuista ei minulle varmasti tule.. mies tykkää takuulla. Ovat reilu vuoden vanhoja, olleet aina vapaana pihalla ja syöneet maatalouskaupan pussiruokaa, kauraa ja ohraa ja kotiruokien jämiä. Eli varmasti optimi ruuilla olleet. Mutta ongelmana se että Milesistä on tullut aikuinen kalkkunamies ja en enää uskalla pitää lapsien ja koirien kanssa sitä kun hyökkäilee. Noh... Luonnon kiertokulku. Päättelen nyt näistä vastauksista että ovat valmiita uuniin. Mies saa hoitaa homman ensi viikonloppuna kun itse olen poissa kotoa. :smt027
Kananen8

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Hyvältä kuulostaa kalkkunan elämä, ei ravintoon tarvitse kai tehdä mitään muutoksia!
Pysyy siten tyytyväisenä... Mikä on hyvä niin lihan laadun, kuin ympäristön kannalta.

Kalkkunan kiinniotossakin kannattaa panostaa siihen, että se sujuu mahdollisimman sutjakkaasti, sillä jos eläin joutuu esim. juoksemaan itsensä maitohapoille, se voi vaikuttaa lihan makuun. Lisäksi jos eläin on kauan stressaantunut ennen teurastusta, liha sitkistyy. Mutta eiköhän se omalla kotipihalla käy nopeasti.

Joo eihän sitä voi tietenkään pitää, jos se uhkaa nokkaista lapsia - sehän voi olla vaarallinen!! Hyvän elämän on saanut varmasti vapaana viettää, joten parempi, ettei tarvii lasten turvallisuutta murehtia.
Jenni&Birds

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Eli maalaisjärjellä. Kuten moni muukin asia parhaiten sujuu.

Mies suunnittelee kalauttavansa lintua sen huomaamatta (onnistunee kun ovat kesyjä) ja sen jälkeen kaulan katkaisu. Kanalle niinkin toimii. Mutta kalkkunaa hän ei ole aiemmin ottanut. Mahtaakohan onnistua kalkkunalla näin? Jälkipotkut kuulemani mukaan reippaat, mutta sama se sellaiselle on kunhan lintu ei ehdi tajuta mitä tapahtuu. Eli joku kotiteurastusvinkki olisi vielä tervetullut.
Maatikko

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

En ole teurastanut kalkkunoita, mutta paljon kukkoja teurastaneena rupesin heti miettimään mitä tekisin ison ja vahvan kalkkunan suhteen, varsinkin jos joutuisin tekemään homman yksin. Ehkä yllättäisin kalkkunan kun se olisi yöpuulla? Silloin se ainakin olisi rauhallinen...
Jenni&Birds

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Tuo yö-ylläri muutoin ok, mutta mulla oli ajatuksena että muut linnut eivät olisi viressä kun surmatyö tapahtuu. Kanojen yöorret on samassa paikassa ja ankat myös usein vaappuvat yöksi samoille nurkille nukkumaan.
Kananen8

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja Kananen8 »

Luulen että mies saa sen hoidettua hyvin joka tapauksessa - itse herkkänä naisena, miettisin ja suunnittelisin sitä... :smt017 Onhan se tietty iso lintu, joten pitää tietty varmuus olla! Mutta voi olla ettei mikään suunnitelma mene just niin ku haluaa, joten kunhan menee tilanteen mukaan tietyllä varmuudella... Okei, onneksi miehet voi laittaa tekemään nämä hommat! :smt027

Kuinka tarpeellista se pään kolauttaminen on? Kalkkuna on kanaa vahvakalloisempi, tietty pelkästään se että lintu hämmentyy lyönnistä ja kivusta voi helpottaa kiinniottoa vaikkei lintu siitä yhtään pökertyisi? Ainakaan mun lyönnillä ei varmaan pökertyisi. Itse varmaan koittaisin vain ajaa sen johonkin kapeaan väliin, jossa toinen puoli korkeampi: sitä vasten sitten löisin kirveellä kaulan, eikä lintu pääsisi räpiköimään. Tietty sellaisen välin tekeminen voi olla vaivalloista, mutta ei tarttis ainakaan pelätä saavansa kynnet naamalleen! En tiedä kuinka helppoa ois vaan heittää joku peitto tms. päälle ja sitten ottaa lintu polvien väliin pihtiotteeseen, ja lyödä pää poikki heti kun se esiin pilkistää.

Voi kauhiata, kertokaa joku oikeasti toimivia kokemuksia...! Mietin kalkkunakukkoa sulat pöyhöllä, mutta eihän se oikeasti ole niin iso... :-"
Jenni&Birds

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Huh nää on niitä asioita joilta itse sulkee silmänsä ja korvansa kun ne kuulostavat niin brutaalilta :smt009 Mutta kyllä se mies tosiaan sen homman varmasti handlaa, eiköhän se nyt pari kalkkunaa saa hengiltä vaikka joutuisikin hieman improvisoimaan tilanteessa... Itse myös olen herkkis ja vielä kun olen ollut kovasti kiintynyt näihin kalkkunoihin. En uskonut kun mulle sanottiin että uroksista tulee vihaisia. Tai mikä se oikea sana nyt onkaan.. Ajattelin että ei meidän Miles... ja tarkoitus oli pitää ne lemmikkinä. Nyt kuitenkin "eläintarhamme" harmonia kärsii sen pöljäilyistä. saa aina lapio olla mukana kun aitaukseen menee että saa työnnettyä sitä kauemmaksi. Ja se ei kuuntele mua kun yritän selittää tilanteen vakavuutta sille ;)

Well anyway... josko tähän joku ehtisi vielä heittää erilaisia teurastusneuvoja niin mies saisi valita itselleen mieluisan tavan viettää sinkkuviikonloppua... :smt021
heikki

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja heikki »

http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=17&t=3958
Tuolla on mielestäni asiallisia ohjeita.
Tehokkaat oksasakset on, myös mielestäni varteen otettava vaihtoehto, niin ei tarvitse enään perääntyä, kun pää on selvästi irrallaan.
pingu

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja pingu »

Piekkarilla nuppiin niin ei kerkee tajuta mitään.
Jenni&Birds

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja Jenni&Birds »

Jep kiitos heikki! Tuossa ketjussahan oli "kivan" tai siis toimivan kuuloinen tuo pönttöhomma. Olin ajatellut myös koiran muovikauluria, mutta ei ole riittävän iso tuolle meidän kalkkunaukolle.

Miten ihmeessä siihen nuppiin voisi piekkarilla osua..? sehän on ihan suhteettoman pieni siihen muuhun lintuun verrattuna.
heikki

Re: Teurastusta edeltävä ruoka, APUA kaivataan

Viesti Kirjoittaja heikki »

Jättäisin myös noi ritsat tai vastaavat piekkarit ihan muihin harrastuksiin.
Vastaa Viestiin