Tiput sekaan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä innostuin nyt niin tuosta Suviannen vinkistä että rakentelin omille tipuilleni (ukon avustuksella) tämmöisen turvatarhan:

Kuva

Vanhat hevoskarsinoitten kalterit oli kalteriväliltään just sopivat. Aika äkkiä tuon rakenteli (ja toivottavasti vähintään yhtä näppärästi aikanaan myös purkaa).
Laitin puolet kolme viikkoa ja risat -ikäisestä konepoikueesta tuonne (kaikki kukkoja :smt002 ), jos huomennakin on vielä kaikki hyvin lykkään loputkin tuonne. Hyvin ne tiput näyttää tuolla viihtyvän, osaavat väistää uteliaista isoja nokkia, parin oon nähnyt uskaltautuvan uloskin kaltereitten lomasta ja menevän sit takaisin. Kanat ja kukot ovat tietysti kovin kiinnostuneita pikkuisista ja etenkin niitten ruoka- ja vesikupeista :smt003 harmaa vesikuppi olikin kuvassa liian lähellä kalteriseinää ja se oli nopeasti ulkopuolelta tyhjennetty.
Lämpölampun laitoin niille ainakin nyt alkajaisiksi, puoliteholla, vaikkei tuolla tallissa mikään kylmä vielä ole ja tipuilla on jo hyvä höyhenys, päät vaan on enää untuvaisia.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Hieno turvakoti! Pinnasänky nurin päin vois olla kans aika hyvä! :smt005
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Hieno! Ja kun hoksaavat, ettei aikuiset sinne pääse tipuista tulee superpesiksen superkärkkyjiä :)
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä laitoin ison kanihäkin tipuille kanalaan ja oven silleen raolleen, että siitä mahtuu poikanen, muttei aikuinen. Rupeevat vaan meidän kukkopojat jo olemaan niin isoja, että siitä, mistä ne menevät, menee aikuinen kanakin. Kanatipu parka vaan on vielä niin kovin pieni...
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

...ja sittenhän kävi tietty niin, että kun laitoin pikkutipuille keitettyä perunaa, ahtautui reilun parin kuukauden ikäinen kana parin veljensä (toinen niistä kuvassa oikealla ilman päätä) kera kaltereitten välistä :smt012 no onneks kalterit eivät tähän vielä loppuneet, lisättiin toinen kerros kalterit vaakaan niin nyt niitten läpi eivät kulje kuin pikkutiput.
Kuin kerkesinkin jo kehumaan tuota rakennelmaa... :smt016
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Mimmi, meillä oli pinnasänky tipulana :smt005 ja hyvin toimi.
Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

Mä nikkaroin uusille tipeille ihka oman turvakodin. Saavat sitten kokeilla sitä, jahka siirtyvät viikon päästä kylppäristä kanalaan. Se on tiheesilmäistä kanaverkkoa, koko 120*75 cm, korkeus 50 cm ja keskellä orsi. Lattian ja verkon alapienan välissä on 10 cm väli, josta pitäis mahtua vielä varttuneenkin tipuliinin.

Ps. Meidän 14-viikkoiset kukkopojat ei kieu vieläkään! Broiskulla tosin on jonkinlainen äänenmurros, ihme käkimistä pitää. Kekki kasvattelee jo komiaa kukonpyrstöä ja ääni on silti tipumaista piipitystä.
Vastaa Viestiin