Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

maatiainen

Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja maatiainen »

Typerä otsikko mutta tosiaan tontilla on uusi kanalarakennus (pitkäaikainen haaveeni siis toteutuu) jossa on 2 tipuhaudontapesää erikseen, lisäksi ulkohäkki ja keväämmällä laitan siihen vielä toisella uloskäynnillä 16 neliön elementtihäkin sekä mahdollisuus päivittäin ruopsutella 2 metrin aidan sisällä (kesäkuun alusta) vapaana koko tontilla ja syödä hyönteisiä, matoja ja kärpäsiä jne, tontti on luonnontilassa ja niittyinen.

Mietin juuri, tilaanko jalostusmunia vai hankinko kukon ja kanan, jotta kana saa itse hautoa tiput. Vai hankinko kanan ja konehaudon jalostusmunat.

Ovatko konehaudotut tiput jotenkin "säälittäviä" ilman kanaemoa.

Maatiaiskanat kiinnostavat. erityisesti musta maatiainen, mistähän niitä saisi hankkia.

Kiitos jo etukäteen vastauksista.
kukonkulma

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja kukonkulma »

Musta maatiainen???onko kovin yleinen. Konehaudotut vapaa kasvatus ei kieltoja ei mutsi jäkätä aina..vitsi.
Tarmokas

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Entiiä, mut ainakin viiruille kelpaa emo kuin emo, ja ovat siitä aivan innoissaan, kuten tuolla hautomisosissa kirjoitin. ..Se tietty etu,että emo on pienikokoinen :smt045 . Vaikka vasta tipu itsekin :smt001 .
Ennenmin niin, että itse olen niin laiska, että yritän huijata konehaudotut tiput jollekin emolle. Ne haisee sisällä ja sitten niitä pitää hoitaa erikseen ja yrittää sopeuttaa sinne parveen....Emo kun huolehtii,niin sujahtavat porukoihin varsin huolettomasti :smt038
Eme

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja Eme »

Kärsimisestä en osaa sanoa, mutta meillä ainakin konehaudotut tiput, joille ei ole adoptioemoa, huutavat kovasti korkealla kimeällä äänellä aina, kun näkevät tai kuulevat liikettä. Kanan hoivaamat tiput pitävät samanlaista ääntä vain joutuessaan eroon emostaan. Olen päätellyt tämän johtuvan luontaisesta tarpeesta etsiä/kutsua emoa. Emokanan hoitamina tiput ovat myös helpompia kasvattaa. Emo kun huolehtii siitä, että ne oppivat syömään ja juomaan ja peseytymään yms. Ja tietysti emo huolehtii myös poikasten lämmön tarpeesta. Itse olen päättänyt hautoa jatkossa tipuja koneessa vasta, kun huomaan jonkun kanoista aloittaneen haudonnan kanalassa. Näin saan sujautettua konetiput oikean kanaemon alle.
maatiainen

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja maatiainen »

Kiitos vastauksista.

Eli otan ilmeisesti jonkun vanhemman kanan joka on ennenkin hautonut munia ja kukon.
Saa sitten se vanhus elää hyvän loppuelämän vaikka ei kovin tuottava olisikaan.

Joku kyseli niistä mustista maatiaisista, eli niihin olen kovasti ihastunut. Eli Jussilankannassa on sekä mustaa että ruskeaa linjaa. Olen lukenut myös Hämeen musta maatiaiskanasta, jota löytyy tästä läheltäkin. Jompaa kumpaa nyt etsimään.
Kainola

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja Kainola »

Kanalan perustaminen käynnissä täälläkin (vihdoinkin kauan odotettu haaveeni toteutuu :smt049) ja pian haen tilaamani siitosmunat hautomakoneeseen.
Mietityttää kovasti tämä samainen asia ja että pitäisikö yrittää hankkia vaikka lainaemo hoitamaan tipusia? Onnistuisiko sellainen ylipäätään?
Monta asiaa on vielä opeteltavana ja kysyttävänä, mutta jostainhan se on vaan alettava :smt007
Munanettiä on luettu ahkerasti kaiken muun tiedonkeruun lisäksi.
Pikkukukko

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja Pikkukukko »

Meillä konehaudotut tiput ovat kyllä pitäneet ihan tavallista piipitystä, kunhan ovat porukassa. Jotenkin ihmeessä ne oppivat esim. venyttelemään ihan samalla tavalla, kuin isot kanat, vaikka kukaan ei ole näyttänyt mallia. Olen aluksi tökkinyt sormella sitä mitä niiden olisi tarkoitus syödä ja ovat kyllä löytäneet hyvin ruuan ja veden.
Tietysti emon kanssa kasvaminen on luonnollisin tapa ja tipuset saavat emosta varmaan erityistä turvaa, mitä lampulla ei ole tarjota :smt003
Attol

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja Attol »

Jussila ja hämeen musta on ymmärtääkseni sama rotu, hyvin muniva mutta valitettavasti ei haudo itse, siksi niitten määrä on vähentynyt tosi paljon. Kun alkuperäisrotujen suojelu alkoi oli suurin ryhmä, nyt yx pienimmistä :smt010

Mulla on ollut jonkin aikaa Jussiloiden ja tehojen risteytyksiä, jotka koneella tehtyjä mutta nyt, toivottavasti naaraspuolinen, 2vrk vanha, karvajalka Kata kananen kasvamassa ettei tarttis aina konetta pyörittää, vain yksi paristakymmenestä kuoriutui..... Syytän konetta josta saa tulla vauvala ja tilasin uuden automaattisen Italiasta, ja laitetaan uusi satsi kaverilta saatuja hautojien munia heti kun kone saapuu :smt023 . Koneen ostin kimpassa siskon kanssa joka tarttee sitä kun on puhdas Jussila kanala :smt025
maatiainen

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja maatiainen »

Itse päädyin että en konehaudo vaan etsin kanaa joka osaa hautoa ja hoitaa tipunsa itse. Onnellisempi elämä kun harrastuskanala kyseessä. Vanhakin kana käy koska se ei pataan päädy vaan saa elää tipujensa kanssa. Nyt vain kovasti etsin sopivaa kanaa ja kukkoa, kukko saa tulla kyllä vuokralle, koska itse en voi pitää kuin yhden kukon ja tipuista ainakin ennen tuli paljon kukkoja.

Ymmärrän että tiput voivat olla keskenään onnellisia mutta jotenkin kun harrastus kyseessä, haluan heille luonnollisen elämän.

Yhä etsinnässä. Kiitos Attol tiedosta että nuo eivät osaa hautoa enää. Etsin siis kanarotua jolla on vaistot yhä jäljellä. Asuin pitkään ulkomailla ja ne kanat kyllä hautoivat itse, saksalaisia rotuja. Ja niin hyvin että emokana tuli päälle jos lähestyi alkupäivinä tipuja. Taisi olla saksan brahm. Tilalla oli sitten laumassa (vapaasti laiduntavia) jopa 7 kukkoa, kanojen kanssa, ei mitään tappeluja kukkojen välillä ollut koska oli isot tilat

Ottaisin mielellään tietoja hyvin hautovasta rodusta. Itselläni oli tieto että Jussilan kanta hautoo hyvin.

Tänne saa viestiä laittaa jos on tarjolla jotakin. Kiitos
kukonkulma

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja kukonkulma »

Odotan mielenkiinnolla jatkoa,miten tässä käy aika ruusuinen alku.
samapi

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja samapi »

Kalkkunoilla ainakin viime kesänä tiput kärsi enempi emon kanssa ko lämpölampun kanssa. Emo hoiti niin tähellisesti, että osasta lähti henki ko ne litistyit :smt017 Jostain syystä kaikki konetiput on osanneet kaikki samat toiminnot ko emon kanssa asustelleet. Ainoa ero on mielestäni, minkä olen huomannut on että emon alla olevilla tipuilla on aina kupu täydempi. :tongue8:
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 334
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Jostain ihme syystä kalkkunatiput ovat kauan avuttomia. Kanauntuvikot vilistävät jo viikon vanhoina pois alta jos niitä joku meinaa litistää tai sotkea, mutta kalkkutiput ovat heiveröisiä ja kankeita vielä kuukaudenkin vanhoina. Tätä hommaa olen ihmetellyt kovasti. :shock: :oops:
maatiainen

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja maatiainen »

Kiitos tiedoista, ymmärrän konehaudonnan
toki mutta haluaisin harrastuskanalaan hautovan kanan. Olen hieman pettynyt jos suomensukuiset kanat eivät haudo. 70 luvulla oli kotonani hyvin hautovat maatiaiset. Saksassa maatilalla kaikki kanat hautoivat jos niille annettiin mahdollisuus. Hoitivat tiput hyvin.
samapi

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja samapi »

Mulla on parvessa monenlaisia kanoja, kääpiöt on ehdottomasti silkkien jälkeen kovimpia hautojia. Onko sen koko lauman pakko olla samaa rotua, jos siellä olis yks luomuhautomakone seassa?
maatiainen

Re: Kärsivätkö tiput ilman kanaemoa

Viesti Kirjoittaja maatiainen »

Voiko siis kana hautoa vieraan kanan munia. Ja hoitaa niitä.
Olen kiitollinen kaikista tiedoista. Kanoja minulla on ollut täällä 30 vuotta sitten, ei konehaudottu mitään. Valkoisia suomalaisia kanoja. Jos ei munia hakenut pois niin tipuja oli kanatarha täynnä.
Samoin ulkomailla, kanat hautoivat itse ja viimeksi oli 12 tipua kanalla.

Minulla on hautomakone ja lämpölamppu mutta mietin miten tiput huutavat emän perään tuon aiemman kirjoituksen vuoksi.

Kiitos tiedosta!
Vastaa Viestiin