Munien kääntely

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kochin-fani

Munien kääntely

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Muniahan tulee haudonnan aikana käännellä, kanan hautoessa itse kana tekee sen ja konehaudonnassa ihminen. Mutta mikä on kääntelyn tarkoitus? Sitä ajatellen siis, että haittaako jos kanan alla olevia munia läpivalaisun aikana tulee käännettyä ihan eri päin missä alunperin olivat? :oops:
Tarmokas

Re: Munien kääntely

Viesti Kirjoittaja Tarmokas »

Mun käsityksen mukaan ei. Mä ainakin pyöritän ja kieritän, vääntelen ja kääntelen miten sattuu... :smt037 .
Eikai ne luonnossakaan ihan jämptisti ole...
kochin-fani

Re: Munien kääntely

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Tarmokas kirjoitti:Eikai ne luonnossakaan ihan jämptisti ole...
Sitä minäkin :smt005 Onko siinä ainakin se että poikanen ei kuivu siihen kuoreen kiinni, kun välillä vähän "keikkuu"? Jos nyt kuoreen kuivuminen on mahdollista... Juu, en ole kana-asioissa se penaalin terävin kynä vaikka jotain tiedänkin :smt003
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: Munien kääntely

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Raimo Pystysen haudontaoppaassa sanotaan munien kääntelystä näin.
-käännön laiminlyöminen aiheuttaa aivovaurioita,poikaset eivät pysty liikkumaan ja ovat elinkelvottomia.
-kääntäminen on tehtävä vähintään kahdesti vuorokaudessa,mielluummin useammin.
-emo kääntää munia tätäkin useammin.Viileät munat tuntuvat haudontakuumeessa olevan emon iholle miellyttäviltä,ja siksi tämä kääntää munia heti niitten alkaessa tuntua sopimattoman lämpimiltä.
kochin-fani

Re: Munien kääntely

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

kukkopoika kirjoitti: -emo kääntää munia tätäkin useammin.Viileät munat tuntuvat haudontakuumeessa olevan emon iholle miellyttäviltä,ja siksi tämä kääntää munia heti niitten alkaessa tuntua sopimattoman lämpimiltä.
Aika kätevää, tuolloinhan munat saavat myös tasaisesti lämpöä joka puolelle :) Kiitos vastauksista!
reiv

Re: Munien kääntely

Viesti Kirjoittaja reiv »

Voiko munia käännellä liikaa?

Kysyn koska rakensin hautomakoneen automaattikääntelyllä, ja se vaatii vielä kellokytkimen jos jatkuva 1 kierros per minuutti kääntely on haitaksi.
samapi

Re: Munien kääntely

Viesti Kirjoittaja samapi »

Meikäläisen koneessa kone kääntää munia koko ajan. Liikehän on kuitenki hidasta, ei niillä tipseillä ainakaan siitä ole menny pää sekaisin. :tongue3:
kochin-fani

Re: Munien kääntely

Viesti Kirjoittaja kochin-fani »

Ei kai niitä periaatteessa voi liikaakaan käännellä, jos kääntelyssä tarkoitus on että munien asento ei pysy koko ajan samana?

(Kuulostan jälkiviisaalta kun itsehän tämän koko ketjun olen aloittanut, mutta siis kunhan pohdin :smt003 )
Vastaa Viestiin