Ankkojen ruokinta jutut tänne:))

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Iines-Ankka

Ankkojen ruokinta jutut tänne:))

Viesti Kirjoittaja Iines-Ankka »

Mitkä näistä rehuista sopisi parhainten
a)aikuisille ankoille
b)poikasille?
http://www.agrimarket.fi/Maatalous_ja_E ... rja/?&iR=3
kiinnostaa vaan tehdä rehujen laatu ja sopivuus tarkkailua :smt003
tämäkin voisi olla oikeastaan hyvää,koska on tipuja ja ankanpoikasia tulee huomenna
http://www.agrimarket.fi/Maatalous_ja_E ... a/?iTu=913 :smt003 :smt003
dripple

Viesti Kirjoittaja dripple »

Suomen rehun suositukset löytyvät täältä: http://www.farmit.net/farmit/fi/02_koti ... /index.jsp

Pikku-punaheltta sopii myös ankkojen alkukasvatukseen... joku voi kertoa sen ikäsuosituksen mihin asti sitä kannatti antaa? Ja Tipsillä oli niitä lisäruokavinkkejä ruuan niasiinipitoisuuden nostamiseksi, kanojen rehuissa kun on aika alhaiset niasiinipitoisuudet ankkojen tarvetta ajatellen.
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Mä käyttäisin esim. pikkupunahelttaa (ilman mitään cc:tä) suositusten mukaisesti (oliko se 4:ään viikkoon?) ja sitten punaheltta 3:sta. Tuota jälkimmäistä alkaisin sitten pikkuhiljaa laimentamaan kauralla, jos ankat saa etsiä osat ravinnostaan itse. Proteiinipitoisuus hmm.. olikohan se 2 viikkoisesta ei saisi ylittää 15-16, sillä se aiheuttaa helposti siipiongelmia, eli voi tulla ns. laiskat tai enkelisiivet, jossa siiven kärski sojotta minne sattuu.

Ankanpoikasen niasiinitarve on 3x suurempi kuin kanan, joten kanan poikasrehut ei luultavasti sellaisenaan käy. Vaakkukirjan mukaan n. 3-4dl oluthiivaa 4,5kg rehuun parantaa tämän ongelman (vähän vähemmän kun vaakut on kolmen viikon vanhoja). Laitoin aluksi ihan sitä hevosille tarkoitettua oluthiivaa, mutta tilasin nyt taannoin moilasen kennelkaupasta (kennel-callex) oluthiivaa, ja sitä laitetaan muistaakseni korkillinen/kilo rehua purkissa olleen annosteluohjeen mukaisesti. Tosin ohje on kyyhkyille, ja sitä annettaisiin siinä pari ekrtaa viikossa. Pikkuvaakuille voisi antaa koko ajan. Jos pikkusillla on mahdollisuus pyydystää hyönteisiä, niin on epätodennäköistä että niasiininpuutetta tulisi, eli se on yksi vaihtoehto.

Niin, niasiininpuute aiheuttaa heikkoutta jalkoihin, ja saattaa saada ne kasvamaan ne jalat miten sattuu. Ja hidastaa kasvua. Eli kannattaa piitää huolta niasiinin saannista.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Iines-Ankka

Viesti Kirjoittaja Iines-Ankka »

Riittääkö kaura+keittiöjätteet 6viikkosille ankoille?
Niin ja miten ankkoja saisi kesyyntymään?Olen aina ruokaa viedessä naksuttanut kielelläni :smt003
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Kyllä mä antasin vielä kuusiviikkoiselle edes vähän valmisrehua.

Me ollaan opetettu ankoillemme kutsuvihellys, eli kun ollaan annettu ruokaa niin vihelletään "tuituitui" (samanlainen ääni kuin mitä n.3-5 viikkoisten ankkojen oma kutsuääni on). Tosin nykyiset ankkamme ovat hurjan kesyjä, seuraavat vanhempiani mökillä sinne missä nekin ovat, eivät ole juurikaan kiinnostuineita uimisesta siitä syystä! Pitää yrittää kesälomallani jonkun viiikon päästä opettaa niitä tavoille. Hmm.. mä sanoisin että ankankesyttämisessä auttaa se, ettei niitä täydy ottaa kiinni, sillä siitä ne ei tykkää ja muuttuvat araksi.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Entä miten saisi ankan vähemmän kesyksi? :smt005 Aku nimittäin jos on vapaana pihalla, kulkee mun rinnalla (tai jos kiihdytän vauhtia, niin perässä) joka paikkaan ja kun pysähdyn, koputtelee nokallaan mun hippoja (siis kenkiä). Teepä siinä sitten järkevästi pihatöitä! :smt005
Avatar
tipsi
riikinkukko
Viestit: 1075
Liittynyt: 30 Touko 2007, 06:02
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja tipsi »

:smt005 Meillä taitaa olla sama ongelma kuin Mimmillä. Eli roikkuvat koko ajan perässä, äiti ei saa edes puskassa pissillä rauhassa käydä :smt005 Emon pitäisi mennä paikalle opettamaan ankat tavoille, mutta kun työkiireet ovat olleen hirmuisia. Onneksi tänään pääsen vaakkuja tapaamaan :smt007
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

mä tässä haluaisin hautoa pikkuvaakkuja ja ois tiedossa siitos munia mut kertokaapas te ammattilaiset et miten te hoidatte kosteuden siellä hautomakoneessa? mites ensimmäisten päivien/viikkojen ruokinta? mitä annatte ja missä iässä? mä olen kato stietämätön ja onneks mulla on täällä hyviä neuvojia :smt002
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Täytin käytännössä koko hautomakoneen vesisäiliöillä, varsinkin loppua kohden. Loppu vain vähän yllätti, kun olin varautunut 28 päivän haudontaan, mutta ekat kuoriutui päivänä 25.

Pikku-punaheltta turvotettuna on hyvä alkuajan perusruoka. Sitten vain pikku-hiljaa opetellen lisäksi kaikkea muuta, mitä täälläkin on neuvottu: esim. leipää + kaurahiutaleita vedessä turvotettuna mössöksi, maksalaatikkoa, jauhelihaa, keitettyä makaroonia/perunaa, raastettua omenaa/porkkanaa/kurkkua, maissia ja tietysti sulan maan aikaan niitä matoja ja etanoita. :smt003
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

se kone on katos sellanen et siin' on alhaalla sellanen ns. kalteri ja ku tipu kuoriutuu nii se tippuu sellanen 10cm koriin kuivuun nii aattelin et jos laittasin ylös astian jossa on vettä nii oisko hyvä idea? säilys ainaki kosteus siellä.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Jep, vesiastiat on hyviä, kunhan on varmaa, ettei kuoriutunut tipu voi mennä siihen ja hukkua.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

ei se kato pääse ku vesiastian laitan munien yläpuolella olevalle hyllylle. entä sitte jos kosteus on liian suuri? onko siitä haittaa?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

On siitä haittaa. En nyt tarkasti muista, mutta oliko se niin päin, että ilmatila jää liian pieneksi ja toinen sitten ihan se, että sikiö voi "tukehtua" liikaan kosteuteen.
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

ok. pitää kyl jotenki yrittää järjestää et sais se silleen et ei oo liikaa kostutta. pitää varmaan ilmaa päästä enemmän vaihtumaan jos on liikaa kosteutta?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Siis kosteusprosenttiin vaikuttaa veden peittämän pinta-alan määrä, lämpötila ja ilmanvaihto. Joten kokeilet ja testaat niitä muuttelemalla.
Vastaa Viestiin