Candelan vaiheita

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Pidetään peukkuja Candela kanalle!!
Kiva että saa nyt nauttia äitiydestään ja teille oikein mukavia hetkiä tipujen parissa, niiden touhuja on aina yhtä ihana seurailla :smt007
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Candela on ollut oikein tosi hyvä äiti.
Adoptoi vielä biologisen lapsensakin lauman jatkoksi, eli tipuja on nyt viisi.
Kovin kukkovoittoiselta näyttää, mutta mähän en oo mikään asiantuntija. Ainaki yhdellä on ollut alusta asti muita punaisempi harja, mutta nyt on jo aika komea pyrstökin useammalla.

Mutta asiaan.
Eli tänään näin, kun Candela yritti mennä pitkästä aikaa orrelle ja koska olin kyykyssä lattialla katsoin sen jalkaa alapuolelta.
Se näytti oudolta, joten kana kainaloon ja keittiöön hyvään valoon.

Candelan jalkapohjassa, siinä missä olen kuvitellut olevan jonkin murtuman tai vastaavan, oli ison rusinan kokoinen musta möykky.
Möykyn päällä ennen olleet suomut oli kuluneet tai jotain ja möykky paljastunut.
Candela oli tosi rauhallisena tukevassa syliotteessa kun häntä operoitiin.
Pinseteillä yritin saada möykystä otteen ja suihkepullolla suihkuteltiin sitä pehmeemmäksi.

Lopulta mies sai pullautettua möykyn jotenkin ihmeen kaupalla ja jalkaan jäi oikeen iso kuoppa, joka ei ollut kuitenkaan yhtään verinen.
putsattiin vedellä ja laitettiin betadinea, en oikein muuta osannu, ku tehdä niinku koirallekin olisin tehny. Laitoin kevyen siteen, ettei heti likaannu.

No kana takaisin kanalaan ja möykyn pariin. Mun oli ihan pakko selvittää mitä se sisälsi, vaikka oli aika karseen hajunen. Jotain töhnää siinä oli, multaa, turvetta ja kuollutta solukkoa varmaan ja rusinan keskellä oli 6mm pitkä ja 3mm leveä kivi. Jännitystä lisäsi se, että ennen perusteellista pesua kivi näytti ihan hampaalta, mutta kyllä me melko varmoja ollaan, että se oli kivi...

Mun tulkinta on, että kivi on joskus muinoin jotenkin koteloitunut jalkapohjaan ihon alle, koska sitä tummaa ei näkyny ollenkaan, ku viimeks sitä tutkin. ihan pelkkä jalan pinta oli siinä paikalla, mut varpaan päällä siis tuntui se möykky, jota luulin murtumaksi tai joksikin. En oikein ymmärrä.

Joka tapauksessa vaiva on nyt hoidettu!!!
Eri asia on sitten toipuuko Candela, mutta kyllä mä sain voimia toivoa, kun olin jo melkein päättänyt, että tipujen aikuistuttua Candela joudutaan lähettämään pilvilaitumille.

Mä en tiedä mihin tää viesti pitäis laittaa, ku Candelasta kumminkin on kyse.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Wau! Hyvin operoitu!! Toivottavasti vaiva paranee ja Candela-kananen saa nähdä vielä lapsenlapsensakin! :smt003
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

VAU!
Tuohan oli mainio suoritus "aloittelijalta"! :smt002
Kyllä kuulostaisi mäkkiä siltä, että candela voisi siitä vaikka toipuakin, kun vaivan syy on nyt pois ja saa jalka alkaa paranemaan minkä vaan pystyy.
Voi olla hiukan kuin malka pois silmästä; että eka vaivaa vielä tovin ja sitten loppuu kokonaan ajan kanssa, kun roska aiheuttama hiertymä paranee.

Candelalle tsemppiä jalan kanssa ja onnea koko perheelle kaikesta mukavasta tapahtuneesta!
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Tekis mieli itkeä ja laulaa ja tanssia yhtäaikaa, jos tällanen korni ilmaus sallitaan.
Candela seisoi ekan kerran moneen viikkoon uljaasti pystyssä ruokkiessaan tipujaan tänä aamuna.
Kyllä meitä nyt on onnella hellitty, kun kaikki on mennyt niin ihanasti, kun vain toivoa voi.
Peukut ja varpaat pystyssä ollaan ja Toivotaan, että tuuri jatkuu.

Meille tuli viikko sitten kaksi kuttua ja niidenkin kanssa on mennyt tosi hyvin kaikki, vaikka vielä on paljon tutustumista puolin ja toisin. Ihania ovat nekin. Voi tätä kesäonnea!!
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kylläpä kuulostaa kivalta, että Candela taitaa sittenkin parantua :smt001
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Olen potenut lieviä vieroitusoireita, kun netti pimeni yli viikoksi ukkosmyrskyn seurauksena.
Nyt kun taas pelittää, haluan siis heti kertoa kaikille, että Candela voi loistavasti!!!

Se on aivan kuin uusi kana.
Seisoo aina pystyssä (paitsi nukkuessaan) ja touhottaa tyytyväisenä.

Nyt kun näin paljon aikaa on kulunut operaatiosta, uskallan sanoa ääneen, että se on parantunut.

Olen niin kovin iloinen, ettei paljon harmita sekään, vaikka kaikki tiput ovat mitä ilmeisimmin kukkoja.
Eivät kai kanatiput milloinkaan hypi nahistellen toisiaan vasten rinta edellä, vai kuinka.

Onnenpekasta ei vielä tiedä.
On saman kokoinen kuin muut kaksi viikkoa vanhemmat, ja oikein reipas, mutta mitään merkkejä kumpaankaan suuntaan en ole havainnut vielä.
sini

Viesti Kirjoittaja sini »

Tuota rinta rintaa vasten hyppimistä ja pörhistelyä ainakin meillä harrastaa kaikki. Kukot kukkoja vastaan, kanat kanoja vastaan ja kanat kukkoja vastaan sekä toisinpäin. En siis uskoisi, että siitä näkisi onko kana- vai kukkopoikanen. Olen tosin täysi vasta-alkaja itsekin, mutta näin ainakin nuorikkoni ja poikaseni tekivät. :smt002
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Hienoa että Candela toipui täysin :occasion5:
Ja meilläkin kaikensukupuoliset tiput on hyppineet rinta toisia vasten, kukot kuitenkin tietty ehkä enemmän, mutta ei niin että sillä perusteella sukupuolia määrittäisin.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Jippii, no sittenhän mulla on vielä toivoa.
Olis niin ihanaa, kun vois edes osan tai yhden pitää ekoista tipuista itsellä.

Isoimmalla tipulla on valtava pyrstö, isot jalat, töyhtö päässä ja komea harja, joka on kuitenkin väriltään harmaa. Tipu on siis musta väriltään muuten, mutta kaulassa kultainen laikkukaulus ja pyrstössä pari kitiinin väristä sulkaa. On oikein kaunis.
Muilla pyrstöjen ja jalkojen koko näyttäis vaihtelvan päivästä riippuen ja samoin harjojen punaisuus.
Tai sitten vika on katsojan silmässä.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Pingu kiekui eilen. Se kaikkein kaunein ja tyttären sylitipu. Oli kyllä niin miehekäs jo pienenä, että ehdin valmistella tytön tietoon jo etukäteen. Hän oli enemmän ylpeä tipustaan, kuin muisti surra sitä ettei se varmaankaan voi meille jäädä.
Jännityksellä odotamme seuraavaa kiekujaa...
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Mä taidan olla surkea kananomistaja.
Eilen Candela taas ontui, katoin jalkaa ja siellä on edelleen se ammottava kuoppa, johon oli nyt kertynyt pikkukökkö töhnää. Putsasin ja se näytti auttavan.

Mutta samalla kurkkasin sen peffaa, että onko ripulia ja siistihän se oli ja väiveitä täynnä.
Huomenna laitan kaikille stronholdin, kun on isäntä apuna.
Kukaan kanoista ei muni, mitä ihmettä oikeen teen väärin. Ja tuntuu, että kanala on täynnä kärpäsiä, vaikka joka päivä putsaan kakat
ja kalakeittokin kiehui hellalle sillä aikaa kun tätä kirjoitin, eikä ole edes maanantai.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minäkin olen ihminen johon iskee maanantai mihin aikaan viikosta vain. saat heti sympatiani! Edellisen mehukeiton kiehumiset ovat yhä NIIN "helposti puhdistettavan keraamisenlieden" päällä...
Luultavasti vain eivät muni kun on syksy ja väiveitä aina ilmaantuu ja haavat paranee... Mutta se kalakeitto :smt013 :smt005

Hyvä kun hoidat ne väiveet. Ne pysyy hyvin poissa kun saat ne pois ja sitten tuhkaa kanoille tarjolle.

Mutta eleleekö ne ny siellä kanalan seinissä???

Joku myrkytys sinnekki?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No älähän nyt aivan masennu! Ei ollut kuitenkaan ripulia: onhan sekin jotain! :smt005

Et sinä varmaan ole niitä kärpäsiä ja väiveitä sinne hommannut, eli tuskinpa olet tehnyt mitään väärin. Hyvä juttu, että hoidat vaivat heti pois!

Itse kanalan rakenteiden puhdistamiseen käy Virkon S. Sitä voi käyttää, vaikka kanat olisivat desinfioitavissa tiloissa.

Mä taas olen ihmetellyt, kun koko tallissa ei ole ikinä yhtään kärpäsiä. (No, joskus joku reitiltään eksynyt yrittää selvitä hengissä tallin läpi..) Olen tullut siihen tulokseen, että nämä kanaseni syövät kaikki kärpäset. (En nimittäin kyllä kerää kaikkia kakkoja joka päivä.) Hyvä hyvä!
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mitä teillä on kuivikkeena? Meillä on turvetta eikä ole kärpäsiä, ja jotenkin mulla on mielikuva että turve (happamana?) ehkäisee kärpäsinvaasiota hyvin. Ainakin se neutraloi kaikki eläinten jätösten hajut hyvin!
Vastaa Viestiin