Candelan vaiheita

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

viiru

Candelan vaiheita

Viesti Kirjoittaja viiru »

Aiemmin kirjoitin tuonne "varpaat pois toiminnasta"-ketjuun, mutta nyt oli pakko aloittaa uusi.
Tilanne on nyt nimittäin seuraavanlainen:
Eilen ei Candela tullut ulos ollenkaan, mutta oli päivän aikana kuitenkin siirtynyt nukkumanurkastaan pesään.
Kävin sille viemässä ruokaa ja vettä siihen ihan nenän eteen, kun kerran liikkuminen on sille nyt vaikeaa. Aamulla se oli edelleen pesässä.
Sanoin tossa sitten isännälle, että olen varmaan hirveän lapsellinen, mutta mitä jos se vaikka alkaisi hautoa. Pesässä möllöttäessä jalka paranisi ja... niin he elivät onnellisina elämänsä loppuun saakka.

Otin sitte jäkaapista kolme Candelan aiemmin munimaa munaa ja vein ne sen viereen. Kovasti potpotti, mutta ei yrittänyt nokkia (kamalan kilttihan se kyllä aina on ihmisille).
No äsken kävin kurkkaamassa ja se oli vierittänyt munat alleen.
Uskallanko nyt toivoa, että kaikki oliski hyvin ja se todellaki hautois ja paranis koivetkin siinä levätessä. Tai eihän se mitään lepoa oo, vaan työtä, mutta jalat saa olla aika rauhassa.
Millä mä nyt sitä prinsessaa hellisin. Vois kaivella matoja, mut häiriintyyköhän se sitte, jos vien niitä sille.
Nyt pelkään, että ku uskalsin tän kirjottaa, ni se onki vaikka kuollu, ku meen seuraavan kerran katsomaan.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Mää jatkan tätä yksinpuhelua, ku ei toi isäntäkään enää jaksa kuunnella mun entä jos-alkuisia lauseita:)
Siellä se Candela edelleen pönöttää.
Kaikkein pahinta on ku en nyt tiiä pitäskö olla tosi onneton vai hurjan ilonen.
Ainakin se on kiva, että Victoria on saanut nauttia nyt ihan rauhassa Flavion huolenpidosta ulkona. Nukkuivatkin pitkästä aikaa vierekkäin, kun Candela oli pesässä. Victoria oli siis Flavio-kukon tärkein kana, kunnes Candela otti ykkösnaisen paikan, käytti varmaan tekosyyna Victorian sulkasadon räjäyttämää kampausta.

Jos sitä kaksi päivää kestänyttä räpiköintiä ei olisi, olisin ihan varma että Candela hautoo.
Ja jos nyt sitten olisi niin onnellisesti, niin eihän siellä ole kuin yksi järkevä muna. Kolme on tosiaan olleet jääkaapissa muutaman päivän, ku pataanhan ne oli menossa ennenku tää episodi alkoi.
Miten mä nyt tässä yhtäkkiä munaks muutun, ku Victoriakaan ei vielä sulkasadon jäljiltä oo hommiin ruvennu.
HALOO munaetsintäkuulutus!!!
Länsi-uusimaa tai lähiympäristö, olisiko kellään myydä muutamaa ylimääräistä kananmunaa???
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Hmmm... :smt017
Aika omituinen kyllä tuo Candelan jalka. Kun se kerran oli jo meille tullessaan sellainen, niin olisiko tosissaan loukkaantunut jotenkin siinä rytäkässä, kun edellisessä kodissaan joku peto vei ne kaverinsa? Kana ei varmasti ole edes kovin nuori enää, joten voi varmasti tuo klinkkaaminen olla merkki siitä, että liekö jalka enää korjaantuukaan kummemmaksi.
Kun kerta sen vähän aikaa, mitä meilläkin oli, niin ontui vähäsen, mutta muuten oli aivan reipas ja pirteä. Ajattelin vaivan menevän ohi, mutta nyt sitten näyttää hiukan huonommalta suunnalta.

Tuosta hautomisesta en osaa juurikaan tähän kohtaan sanoa...
Kun kyllähän kana varmasti on innoissaan ottamassa munia vastaan, jos hautomaintoa löytyy ja juuri silloin potpottelee munille hellästi, mutta toisaalta taas jos on kovin kipeä se jalka, niin urakka voi olla aika pitkä ja kuinkahan sitten tipujen hoito onnistuisi.
No, tokihan sitä tiput siten pärjää ihmisnkin hoivissa heti, jos kanaemo ei hoitamaan kykene, että ei hätää sitä ajatellen.
Itse tekisin kai tuon hautomisen suhteen niin, että seuraisin tarkasti esim., että kakkaako kana sinne pesäänsä vai käykö välillä jaloittelemassa edes hiukan. Nimittäin jos kakkaa ns. "alleen", että on jalka niin kipeä, niin siinä tapauksessa keskeyttäisin haudonnan ja koittaisin kuntoutuuko kana ensin ja haudottaisin vasta sen jälkeen tipuja.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Toi kakkavihje onkin hyvä.
Kun vaikeahan sen toimia on vahtia, kun taitaa noi kanarouvat hautoessaan käydä aika salaa asioillaan, syömässä ja kylpemässä.

Kyllä se on kokoajan ontunut sitä vasenta jalkaansa, mutta nyt se oli siis oikea, joka oli pois pelistä. Ja patti, jonka huomasin, on siis myös oikeassa jalassa.

Edellisenä päivänä ennen pesään juuttumista kannoin Candelan aamulla ulos toisten luokse, ettei se satuttaisi itseään lisää ulos tullessaan( selvästi sinne halusi).
Sinä päivänä se oli kuitenkin itse käynyt sisällä munimassa ja tullut vielä uloskin. Ei tossa luukulla mitään hirveetä akrobatiaa tarvi, mutta kyllä siinä vähän pitää jalkoja käyttää. Ja sitten vielä sellanenkin juttu, että samana päivänä Candela oli repinyt itseltään vähän untuvia alleen. Ei tosin pesään, vaan siihen missä kyykötti ulkona.

Ei tässä kyllä tarvii mitään kesälomadekkareita, saatika kotimaisia draamasarjoja, on sen verran jännää ihan omalla pihalla.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

No niin, tarkastettu on.
Ei ole kakkaa pesässä.
Joko se ei kakkaa ollenkaan, jolloin on varmaan pian kuollut tai sitten se käy salaa öisin vessassa.
Mä kyllä sain taas vähän toivoa, oli sen verran närkästynyt nainen, kun yks tulee yhtäkkiä peffan alusta kopeloimaan.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Jos se on muutaman päivän kakkaamatta ja käy sitten kakalla, on haju niin hirveä, että kyllä sä sen kakan huomaat :smt003 Jos se nyt tosissaan hautoo, sähän voisit nostaa sen sieltä pesästä välillä pois, niin näkisit kuinka se käyttää jalkaansa ja se kävis samalla kakalla ja jalottelemassa.
Multa saat munia jos viitsit tänne Vantaalle asti ajaa. Asun tässä Nurmijärven kupeessa, lähellä hämeenlinnan moottoritietä.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Kiitos Tiina munatarjouksesta. Taidan saada Hakalasta muutaman lauantaina, niin tähän hätään en tarvitse enempää.
Miten mulle ei oo tullu mieleenkään, että voisin nostaa Candelan pesästä ja katsoa miten käveleminen luonnistuu. Oon varmaan aatellu, ettei hautovaa tohtis häiritä, mut kyllä se tässä tilanteessa ois tosi järkevää kokeilla.
Kiitos neuvoistanne toverit.
Kenties mäkin vuosien varrella kehityn kanaviisaaksi:)
sit ei tartte enää ehkä ihan kaikkea kysellä ja ihmetellä.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Candela oli pesässä ihan littanana pää pystyssä, ja mulla meni vähän aikaa ennenku sain ees siitä otteen, oli niin pannukakku.
(Uskokaa tai älkää, mutta kun nostin sen pesästä, se päästi hirveän hajuisen pierun. Mulla on tässäkin kohtaa tainnu jäädä jotain oleellista selvittämättä kanojen elämästä.) Pesässä ei ollu yhtään kakkaa.
Nostin sen siihen lattialle ja se jäi ensin lättänänä siihenkin ja potpotti näreissään.
Kun se ei noussut, niin nostin sen sitten vielä jaloilleen ja se jäi seisomaan. Sitten menin kauemmas odottamaan mitä tapahtuu. Se pörrötti kaulaansa ja käveli vesikipolle (onneks olin laittanu just raikasta) ja joi tosi kauan. Ihan rauhallisesti, mutta pitkään. Mitään aikomustakaan sillä ei ollut käydä syömässä tai kakalla, vaan se kömpi juotuaan pesään ja lönähti sinne.
Se kyllä ontui pahemmin ku sille on normaalia, mutta ei kuitenkaan menny mitenkään maata pitkin siivet apuna, vaan ihan pystyssä käveli.

Että tällasta.
En tainnut tulla juurikaan viisaammaksi.
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Eli ei muuta, kun munia alle vaan sitten! :smt002
Sen verran tosissaan taitaa olla hautomapuuhissaankäytöksestä päätellen, että ei taida jalat paljon tahtia haittaa ja kun kerta kakkaa ei ole pesässä, niin toimiva kanahan se sitten taitaa könkkäämisestä huolimati olla.

Onnea haudontaan ja toivottavasti saatte paljon tipuja aikaiseksi! :smt007
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

:smt017

Avasin tän "vastaa"- ruudun ja mietin, mitä kirjoittaisin.. Kovasti haluaisin auttaa tai kommentoida, mutta en mä tiedä yhtään, mikä tuossa mahtaa olla tilanne tai mitä itse tekisin..

Mutta seurailehan tilannetta ja tee mikä oikealta tuntuu! :smt001

Muoks; niin ja onnea haudontaan! :smt003
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Tilanne ei ole yön aikana muuttunut. Siellä Candela nököttää pannukakkuna ja potpot jutteli, kun kävin yökakat orren alta siivoomassa.

On niin ihanaa saada jakaa nämä kanahuolet kanssanne, kiitos.
viiru

Viesti Kirjoittaja viiru »

Kävimme tänään sitten hakemassa Hakalasta jonkin aikaa jo haudottuja munia.
Suurkiitos Hakalan emännälle!!

Kun tulimme reissusta ja olin aikeissa laittaa munat Candelan alle, niin se ei ollutkaan pesässä.
Pesämunat oli viileitä käteen ja mä ihan säikähdin. Nostin Candelan pihalta kanalan oviaukolle ja se lyllersi määrätietoisesti pesään hommiin.
Huh, melkein jo ehdin kauhistua, kun just oli uudet puolihaudotut munat haettu. Tää oli eka kerta kun se kävi ulkona aloitettuaan haudonnan, mutta täytyyhän sitä välillä pitää taukoa.

Saimme myös ihanan pienen Perla-kanan Hakalasta matkaamme. Pikkutyttö on vielä aika säpsy, mutta kaipa se siitä, kun asettuu.
Vähän jännittää, mitä tapahtuu kun Flavio ja Victoria tulee illalla sisälle. Mut onhan tuolla kanalassa orsia, vaikka ei ekana yönä samalle mahtuiskaan.
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Kauniin nimen pikkuinen sai.
Perla omaa siis kaikki Xl-kanan piirteet ja ne säärikarvatkin rehottaa joita viiru ilmoituksessaan toivoi. Toivotaan että Perlasta varttuu kiva ja kesy kana kun kotiutuu. Ja candelalle onnea haudontaan toivottavasti tämä munien siirto joita meillä jo kana on hautonut onnistui, ainakin pakkasimme ne niin että lämpö ei pääsisi haihtumaan ja onneksi matka oli lyhyt.
Teppana hoi... :smt006 niitä munia hautoi sinun tuliainen :smt003 ja hänellekkin jäi vielä tarpeeksi munia haudottavaksi...ei siis pelkkä koristekananen niin kuin oletin :smt005
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Onpa mukavaa, että puolihaudottuja munia järjestyi ja vielä Perlakin kaupan päälle! :smt005
Vielä, kun kunnon tipusatsi kuoriutuu, niin teilähän onkin kanalassa vipellystä jo aika tavalla.
Eikös vaan olekin niin, että kunnon kokoinen kanalauma on kiva haave ja kun se hissukseen toteutuu, niin oi sitä onnen määrää! :smt002
Onnea siis Perlasta ja munista!
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Hyvä hyvä,kunnon kana siis :smt038 :smt003
Vastaa Viestiin