tipuista

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
pekko

tipuista

Viesti Kirjoittaja pekko »

Heippa! Meillä on pesänä semmonen vanha kanikoppi,joka on maasta n.40cm korkeudella ja kysynkin,että kun ekat tiput kuoriutuvat,niin osaavatko tulla pesästä syömään vai pitääkö niitä jotenkin auttaa :smt002 Eivät varmaan ainakaan itse takaisin pääse,jos sieltä alas tupsahtavat :smt017 Vai huolehtiiko se kana niistä täysin itse :smt003
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon aina siirtänyt emon tipuineen maan tasalla olevaan pesään, ettei tarvitse huolehtia. En oikein keksi, miten tiput sinne ylös pääsisivät? :smt017
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juu...kyllä tuo 40cm on aivan liian korkea tipujen turvallisuuden kannalta...ne paleltuu hyvin helposti (kuoliaaksi) ilman emon lämpöä. Pesä kannattaa tosiaan laskea maan tasoon heti, kun tiput ovat kuoriutuneet. Emokana ei enää sen jälkeen suutu pesäpaikan vaihdosta, vaan keskittyy tipuihin. Jos porukka näyttää kuoriutuvan pitkällä aikavälillä, niin pesän voi vaikka verkottaa/korokelaidoittaa siten, ettei tiput pääse vahingossa tippumaan. Ja emolle siksi aikaa pesään ruoka- ja juomatarjoilu.

Meillä oli Emman pesä n. 20cm pehkusta. Laitoin loivan laskusillan, joka toimi oikein hyvin. Tiput osasivat kulkea mäkeä pitkin.
iracarita

Viesti Kirjoittaja iracarita »

Minulla hautoo parhaillaan kana, joka aloitti hautomisen korkealla munintapesässä. Siirsin kanan munineen lattiatasolle viikon hautomisen jälkeen. Estin munintapesiin menon erilaisilla pahviviritelmillä ja hyvin pian kana hoksasikin jatkaa haudontaa lattiapesässä.

Joten aina välttämättä ei tarvitse jännätä ensimmäisten tipujen kuoriutumiseen asti pesän siirron kanssa. Arvaan kyllä, ettei tuo siirto kesken hautomisen välttämättä kaikkien kanojen kohdalla onnistu. Ja tähän haudontatilaan ei tietenkään ole ollut haudonta-aikana muilla kanoilla pääsyä niin, että täti on saanut keskittyä hommaansa täysin rinnoin.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä verkotin pesän ja laitoin sinne ruokatarjoilun vähän ennen kuin oletin Vuokon tipujen kuoriutuvan. Siirsin sitten emon ja tiput toiseen pesään, omaan karsinaan pois kanalasta, kun kaikki jotka olivat aikeissa kuoriutua, olivat kuoriutuneet. Samalla estin muita kanoja menemästä pesään ja vahingoittamasta tipuja, meillä kun koko Vuokon haudonta-ajan toiset tykkäsivät käydä Vuokon pesään munimassa ja ajoivat Vuokon pois, kun ei Vuokolla riittänyt auktoriteetti estää pesäänsä tunkemista.
Kuva
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

No onneksi tuli kysyttyä asiaa :smt003 Jaa...siellä kopissa majailee tällähetkellä se hautova kana ja nuori kukkopoika sekä pari vanhempaa tipua :smt017 Hautova tietenkin koko ajan mutta nämä muutkin lähestulkoon aina siellä :smt017 Siirtämisestä en tiedä,mutta jos tosiaan yritän häätää muut ulos ja laitan jonkun verkon siihen,niin ei pääse vahinkoja sattumaan :smt012
Siirrän sitten kun ovat kaikki kuoriutuneet vai pitäisiköhän antaa olla ja odottaa,kun hieman kasvavat...on meinaan pirun äkänen emokana :smt003 Edellisiä tipuja,kun yritti lähestyä hiemankin,niin heti tuli silmille :smt011
pekko

Viesti Kirjoittaja pekko »

Juu,ei asiaa pesälle :smt019 Kokeilin jospa sittenkin voisin siirtää kanan munineen alas pesästä,mut aika voimalla tokkas heti :smt012 Pitäköön munansa siihen asti,kun haluaa,laitan suosiolla verkon :smt003
Vastaa Viestiin