Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

caysa

Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja caysa »

Apua! Mitä olen tehnyt väärin? Viiriäiset ovat olleet meillä vasta 3 viikkoa ja nyt ne alkaa näyttää jotenkin nukkavieruilta - siis höyhenpeite on monella epäsiisti. Ne on sisätilassa missä ei ole lämmitys päällä. Lattia-alaa on noin 3 neliötä ja siinä on 12 kanaa ja 2 kukkoa. Lattialla kutterinpuru. Kuusenoksista tehty piiloja missä heinää sisällä (munivat melkein vallan näihin "pesiin"). Muovilaatikossa hienoa puhallushiekkaa. Lisäksi kannellinen kissanhiekkalaatikko, jossa heinää sisällä. Sinne ne menee usein mutta meteli on kova - ne hyppii takaseinää vasten :smt017 , mikähän juttu sekin on?
Ruokana on punahelttaa/pikkupunahelttaa sekä undulaatinsiemeniä. Lisäksi on poikaskalkki-osterinkuori-munakuori-sekoitus sekä vihersilppua yms. Nämä ovat aikuisia lintuja enkä tiedä minkä ikäisiä. Munia tulee noin 10 päivässä.
Mietin onko sapuskassa vikaa? Onko kylpyhiekka vääränlaista? Vai onko vain joku sulkasato alkamassa (irtohöyheniä ei kyllä näy missään...). Jos kukkoja olisi enemmän niin syyttäisin niitä mutta kun pojat on aika rauhallisia...
minkuliini

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Itse olen huomannut että nuo villin väriset viiriäiset näyttävät helposti " nukkavieruilta"... Siis niiden höyhenpeite on silleen hassusti pörhöllään! Itselläni on monen värisiä viiruleita, ja ainoastaan villin väriset " pörhöttää". Kukko polkee kyllä kaikkia kanoja yhtä paljon joten Se ei liene syynä. Ruoat kunnossa ja kylpyhiekka ahkerassa käytössä. Olisko tuo höyhenten pörhötys siis siihen väritykseen sidonnainen? Joka tapauksessa viiriäiseni voivat hyvin, joten en ole asiaa sen enemmän pohtinut. Käyttäytyykö Caysan nukkavierut joteski erilailla kuin siistimmät toverinsa!?
caysa

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja caysa »

Meilläkin on erivärisiä viiruja eikä pörhöisyys rajoutu yhteen väriin - itseasiassa yksi melkein valkoinen on suttuisimman näköinen. Se muuten taitaa olla kovin kylpemäänkin. Siitä tuleekin mieleen, että ehkä pitää vaihta hiekkaa useimmin?
Koko porukka vaikuttaa iloiselta ja tuntuu viihtyvän. Pientä kujerrusta kuuluu koko ajan ja kukot välillä kiekuu innoissaan. Verrattuna ensimmäisiin päiviin ne on kesyntyneet paljon enemmän kun uskoin, ottaen huomioon että ovat jo aikuisia. Siis eivät vaikuta stressaantuneilta eivätkä säiky yhäa helposti kun ekana iltana. Muutaialla oli "pallukat" jaloissa kun ne tuli mutta ne liottelin pois heti kättelyssä eikä niitä ole sen jälkeen ilmaantunut.
Mietin mikä on muuttunut heidän elämässään ja suurin muutos on varmaan se, että niillä on meillä enemmän virikkeitä kun on piiloja ja oksia ja heinää ym. Lisäksi ruoka on monipuolisempaa, tai ehkäpä mielenkiintoisempaa kun saavat siemenia ja vihreätä ja vähän sitä ja tätä. En millään keksi mitään, mikä olisi huonontunut heidän elämässään tänne tulonsa jälkeen....
minkuliini

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Kyllä vaikuttaa siltä, että viiriäiset ovat vain kovia kylpijöitä! Caysan viiruilla tuntuu olevan erinomaiset oltavat! Itse puhdistan kylpypaikan päivittäin ja lisään uutta tilalle. Itselläni nämä pörröset kyllä tykkäävät myös kaivautua/peseytyä kutterissa
caysa

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja caysa »

Voisko se olla niin? Siis että ne kuluttaa höyhenpeitettä kun ne kylpee ja touhottaa :smt037 Siinä tapauksessa olkoot mun puolesta nukkavieruja :smt003
Mä vähän ajattelinkin, että ravinto ei ehtis ihan näin nopeasti vaikuttaa höyheniin....
Kiitos ideoista ja neuvoista! :smt049
Päikkis

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Minulla sama ongelma. Tulivat aikuisina joitakin viikkoja sitten, ulkohäkissä viettäneet kesää aika kurjan oloisina. Leikkelin pitkiä kynsiä, lyhensin nokkaa ym. Pääsivät 3m2 lattiakanalaan missä heinäkasaa, kylpypaikkaa, pesäkoppia ym. Aluksi munivat säännöllisesti. Yksi tai kaksi tekivät nahkamunia, mitkä korjaantuivat munankuorimurskeella ja papukaijojen ruoansulatushiekalla ,missä simpukan kuorta ja merimineraalia. Maatalousykkösestä hain uutta munitusrehua, minkä jälkeen munat alkoivat olla tosi hienon kiiltäviä. Nukkavieruja olivat jo tullessa ja kukko oli tosi agressiivinen, epäilin että nyppi muita. Haettiin uusi kukko ja yksi nuori kanakin tuli mukana. Vanha kukko joutui lähtemään. Jalkoja olen hoitanut, suomuttuneet jalat korjaantuivat Ceridal-öljyllä. Ei onneksi kalkkijalkaa :smt037 . Kynnen aluset liuttelin sontapaakuista ja rapsutin puhtaaksi. Kylpeneet ovat tuhkassa niin innokkaasti että valkoisia viiriäisiä ei enää meillä ole :smt004

Minun ongelmani on se että lopettivat yht'äkkiä munimisen, juuri kun kaikki rauhoittui. Uusi kukko alkoi "hoitamaan" laumaa. Kanat seuraavat sen kutsua ja muutenkin ovat hyvin onnellisen oloisia. Muutama alkoi kesyyntymään ja oli ovella aina vastassa.

Tuleeko nyt sulkasato? Sulkia ei kyllä näy missään. Saavat joka päivä vihreää ja teen lautaselle herkkuja mm. raejuustoa, pähkinämysliä, puolukoita, kurkkua ym. Jopa se uusi viiriäiskana lopetti munimisen. Oli tämäkin ollut ulkohäkissä kesän. Meillä ei ole kanalassa lämmitystä päällä ja tallin ovet avaan aina päiväksi levälleen. :smt017
minkuliini

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Päikkis, miten olet hoitanut tuon nokan leikkuun? Osalla viiruistani on pitkähkö ylänokka, mutta en ole tohtinut mennä sorkkimaan. Milloin nokka kannattaa lyhentää, ja miten onnistut siinä parhaiten!? Sori kun tungen tähän ketjuun, mutta sinulla tuntuu olevan ammattimainen ote hommaasi :) Jospa viirulisi vain säikähtivät uusia tulokkaita. Itselläni ainakin ns. shokki/munimattomuus voi tulla jälkijunassa.... Yleensä kyllä reilu viikko on vain munimattomana mennyt. Toivotaan että kohta munivat :)
Päikkis

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Hei Minkuliini. Vanhalla kukolla oli tipuaikainen nokkavamma. Ylänokka puuttui lähes kokonaan ja alanokka vain kasvaa ja kasvaa. Koiran kynsisaksilla nappasin pätkän pois että pystyy syömään. Yhden kanan keskivarpaan kynsi oli 3cm pitkä ja inhottavasti kovettunut mutakakkaa ns. kynsivallin alle. Nauttivat pedikyyristä jalat ihan rentoina :smt040 Pitkän näköinen on muillakin nokka kun tottunut kanannokkaa katselemaan En itse lähtisi lyhentelemään jos syöminen sujuu.
Saattaa tietysti olla että pelästyivät isoa muutosta ja huoltoa. Toivoisin että näillä saataisiin talvella haudottua uutta parvea. Kukko jo kutsuvasti kanoja ruoalla houkuttelee ja kurisee. Ihania otuksia ovat. Sulat saisivat kyllä vaihtaa uusiin, niin on nukkavierun näköisiä.
Heti jos on jokin hätä esim. Vesinippa jumittaa eikä saa vettä tms. ollaan porukalla minua vastassa. Kun kaikki hyvin mennään villinä karkuun ja hypellään seinille :smt047
Päikkis

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Nyt näytti meno siltä että uudella kukolla oli jonoksi eukkoja ja näin kun yhtä polkasi. Jospa kohta saisi munia :smt050
minkuliini

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Päikkis: joko tulee munia!? Entäs nuhruiset kanat... Tuliko sulkasato, korjaantuiko asia? Täällä vissiin sulkasato aluillaan kun höyheniä koko ajan irronneena häkissä, ja paljon! Jahka tuo mun Yks nukkavieru saa uuden nätimmän höyhenpeitteen :) Aloitin muuten kuurina myös d-vitamiinin, kun auringonvalokin vähenee. Ostin eläinkaupasta monivitamiinitippoja ( a,d,e ) jota nyt juomavedessä annostelen. Auttaa kuulema ainakin jos höyhenet on himmeet... Kiiltävää höyhennystä odotellessa
Päikkis

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Munia alkoi ropsahdella viikon tauon jälkeen. Jopa se "vanha" kukko minkä eristin mielenterveysongelmaisena muni häkkinsä munan joten lykkäsin porukan sekaan. Ostin muuten munitusrehua maatalousykkösestä ja lisäksi säkin erikoislintujen rehua. Hyvin kelpaa viiruille. Munat on nyt kovakuorisia ja kauniin kiiltäviä. Näkyy tipukalkki kelpaavan. Näyttäisi nukkavierut kasvattavan höytyvää. Eli tältä laumalta on puuttunut aiemmin kukko. Ensin niille tuli shokki ja sitten alkoi luonnonmukainen käytös. Kukko maistaa aina ruoat ensin ja sitten kutsuu kanat syömään. Uskallanko nyt luottaa että muninta jatkuu tasaisena vai lykkäänkö heti munia hautomoon. Miten talvitipujen kanssa pärjää? Jos vaikka lopettavat munimisen talven aikana ja osa vanhuuttaan ei ala enää munimaan, menee geeniperimä hukkaan. Onko viiriäisten haudonnassa ja tipujen hoidossa eroa kanoihin? Tippaan nyt kysymykset tähän samaan ketjuun :oops:
Päikkis

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Ja nyt yrittää viirukana hautoa :smt049
Suvianne

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Varmistakaa D vitamiini! Minusta viirut ei ole suttusia??
Vaan hienoja, tässäpä kuva

http://karppausjaperhe.blogspot.fi/2009 ... kuvia.html

eli joko nyt olis sulkasato, se passaa syksyyn tai sitten puuttuu D vitamiini ruuasta. Ilmeisesti kovan muninnan takia sitä menee enemmän kun kanoilla.
Ite käytin ADE+ seleeniä, mitä oli muillekki elukoille.
minkuliini

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja minkuliini »

Päikkis: hienoa että munia tulee! En usko että ne enää sitä lopettaa kun ovat taas alkuun päässeet :) Viiriäisten haudonnoista minulla ei ole omakohtaista kokemusta, mutta tuolta kanojen haudonta-osiosta löytyi hyvin tietoa myös virkuista! Viiriäisten haudonnasta ja hyvistä tipseistähän voisi aloittaa uuden ketjun! Voisi vertailla kokemuksia :smt023
Päikkis

Re: Viiriäiset nukkavierun näköisiä...

Viesti Kirjoittaja Päikkis »

Hyvä idea tuo uusi ketju. Näyttää nyt tuolla fb puolella onnistuneen useampi haudonta. Saapa nähdä jaksaako tuo loppuun. Ihmettelen vaan kun ei ole yhtään kärttyinen ja käy pois pesästä välillä. Yrittäkööt nyt kuitenkin.
Vastaa Viestiin