Konehaudontapäiväkirja

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Tosi tomeran näköisiä tipuja.
haisu

Viesti Kirjoittaja haisu »

Tipujen kanssa on ongelma, ne ovat yltäpäältä ihan likaisia. Voikohan niitä pestä, haisevat ihan makkarakeitolle...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Voi niitä varovasti pestä käden lämpöisellä vedellä. Älä laita tipua veteen, vaan kastele käsi/riepu ja pyyhi sillä. Sitten kuivaus mahd. nopeasti lämpölampun alla tai varovasti hiustenkuivaajalla. Jos märkä tipu saa vetoa/kylmää, se vilustuu.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi että minä olen taas utelias; mutta mikä ne tiput on sotkenut? Onkos niillä kylpypaikka ja puhtaat kuivikkeet?
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Villi veikkaus: makkarakeitto! :smt005 :smt003 :smt016
haisu

Viesti Kirjoittaja haisu »

Ne tykkää uida ruokakupissa. Kuivikkeet ne työntää samantien ulos häkistä, joten siellä on vain sanomalehtiä pohjalla, purut häkin ulkopuolella...
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Minä olen tykännyt tuosta akvaariosta.
Pohjalla on turvetta ja kissan puupelletti-"hiekkaa".
Tuollainen sekoitus on hajuhaitoiltaan ja puhtaanapitävyydeltään hyvä.
Pinta-alaa tipua kohti on 66 neliösenttiä.
Edellisellä kerralla tipuja oli 15, silloinkin itse tiput pysyivät puhtaina, mutta hajun huomasi tullessaan hautomaatioon.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Vai uivat ruokakupissa :smt005 Voisko häkin alalaidat tiivistää niin, että kuivikkeet pysyisivät sisällä? Joku pahviviritys kenties? Tai jos häkkiin sopii, niin laidoilla varustettu erillinen kylpypaikka. Tipuilla kun on jo noin viikon iässä luontainen tarve kylpeä jossain ja nokkia/kuopsuttaa alustaa. Sanotaan, että jollei niillä ole oikeanlaista kohdetta em. viettiensä purkamiseen, niin ne voivat helposti keksiä esim. nyppiä toistensa untuvia/höyheniä.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Mulla tulee syyksi heti mieleen liian vähäinen lämpö. Silloin kun tipulämpö on kohdallaan, niin niitten tilassahan kaikki kuivuu hetkessä korpuksi ja mikään ei pysy sotkevan kosteana.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Elmukelmua häkin ympäri!!
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

voi ei miten ihania tipuja oli, nyt iski tipukuume vaan saakos niitä talvella ollenkaan aikaiseksi? pitääkö odottaa kevääseen?
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Saahan niitä talvellakin "tehtyä"...siinä on vain se, että suurin osa kanoista on munintatauolla ja kukotkin sulkasadossa, joten hedelmöittyneiden siitosmunien saanti on vaikeampaa kuin keväällä, jolloin on luontaisempi aika lintujen lisääntymiseen.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Ja miten kukkojen sulkasato sitten vaikuttaa hedelmöityneiden munien tuotantoon? :smt017
Mulla on kyllä toisenlainen näppituntuma kuin smarilla, tiput kyllä tuuttaavat tavaraa peräpäästään nopeammin kuin se ehtii kuivua :smt003 minä oon omilla tipuilla käyttänyt vajaan viikon ikään alusena vanhoja froteepyyhkeitä ja voin kyllä tunnustaa että siinä pyyhepinon ollessa alimmillaan on ne tiputkin jo aika sottaisia. Sitten siirryn kuivittamaan purulla (paalissa maatalouskaupasta). Meidän tipujen ensikodissa lihalaatikossa ne purut pysyvät aika hyvin ja myöhempään isompaan sisäkotiin, lintuhäkkiin, askartelin viimeksi laidat kun kyllästyin siivoamaan häkin ympäristöä, vaikka se kutterinpuru nyt ei ihan älytöntä sotkua saa aikaan toisin kuin turve tekisi. Häkin taka- ja sivuseiniä kiertää aaltopahvit ja etuosassa on isot läpinäkyvät muoviset suorakaiteenmuotoiset keksipurkin kannet. Äkkiä se purukin sotkeutuu, joka päivä olen saanut siivota mutta meillä niitä tipuja onkin ollut joka poikueessa lähemmäs parikymmentä. Miten muuten, tässä neljä poikuetta koneella tänä kesänä haudottuani, kanankakka ei enää nenään tunnukan niin kovin pahalta vaan ennemminkin kotoisalta :smt005
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4445
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Muusa kirjoitti:Ja miten kukkojen sulkasato sitten vaikuttaa hedelmöityneiden munien tuotantoon? :smt017
Miten muuten, tässä neljä poikuetta koneella tänä kesänä haudottuani, kanankakka ei enää nenään tunnukan niin kovin pahalta vaan ennemminkin kotoisalta :smt005
Mitään virallista faktaa en tiedä, mutta meillä sulkasatokukkoset ovat olleet huomattavasti laiskempia niihin hommiin kuin täydessä höyhenpuvussa ollessaan :smt003

Eikös sitä niin sanota, että hajussa "kasvaa", kun jaksaa vaan olla! Ei mun nokkakaan enää haista juuri mitään muuta kuin hautovan kanan tuotokset...ne ovat aika vinkeitä!
haisu

Viesti Kirjoittaja haisu »

Jokohan noista uskaltais arvailla kumpia ovat, ikää viis viikkoa. Pitääpä napsia kuvia, niin saatte veikkailla..
Vastaa Viestiin