Laiton munien tuonti maahan

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Tiia12

Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Ajankohtainen aihe, kokemuksia kenelläkään ?
Itselläni ei ole,mutta kun käy esim.Ruotsin keskustelupalstoilla on siellä paljonkin ihmisiä, jotka myyneet Ruotsista munia esim. Suomeen ilman lupapapereita. Ja homma on liian helppoa että siitä jäisi kiinni. Eli jokainen joka seilaa laivalla ruotsin ja suomen välissä on mahdollisuus tuoda siitosmunia maahan ihan liian helposti. Kukaan ei pysäytä tullissa ja tarkista matkatavaroita ellei ole vahva epäilys että salakuljetetaan huumeita tai laittomia lääkkeitä eli sellaisia mistä seuraa vankeustuomio. Mitä tehdä asialle ?
Tiia12

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Näin helppoa :
Otettu tullin sivuilta:

Eläinperäiset elintarvikkeet

EU-maissa matkustaessasi voit tuoda matkalta mukanasi tuliaisiksi eläinperäisiä elintarvikkeita ilman määrällisiä rajoituksia.
>> EU-maat (sivulla on lueteltu mm. EU:n 27 jäsenmaata)

Elintarvikkeita voi tuoda tuliaisiksi ilman määrällisiä rajoituksia myös seuraavista EU:n ulkopuolisista maista: Andorra, Liechtenstein, Norja, San Marino ja Sveitsi, kunhan tuomisten arvo ei ylitä tuliaistuonnille asetettuja rajoja ja kunhan määrää voidaan pitää kohtuullisena henkilökohtaiseen kulutukseen.

Muista EU:n ulkopuolisista maista elintarvikkeiden ja esimerkiksi lemmikkieläinten ruokien tuontia on rajoitettu eläintautien riskin leviämisen vuoksi.
Tiia12

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Matkustaja ei saa tuoda lihaa, lihatuotteita, maitoa tai maitotuotteita EU:n ulkopuolisista maista lukuun
ottamatta seuraavia poikkeuksia: Andorrasta, Liechtensteinista, Norjasta, San Marinosta ja Sveitsistä ei
tuontirajoituksia, ja Kroatiasta,
Färsaarilta, Grönlannista ja Islannista enintään 10 kg:n erän.Poikkeuksena äidinmaidonvastiketta, vauvanruokaa ja erityisistä lääketieteellisistä syistä tarvittavia
elintarvikkeita saa tuoda enintään 2 kg:n erän. Tuotteiden tulee olla tunnettuja tuotemerkkejä avaamattomissa
alkuperäisissä vähittäismyyntipakkauksissaan, ellei niitä juuri käytetä, ja säilyä huoneenlämmössä.
Matkustaja saa tuoda kalastustuotteita 20 kg tai yhden suolistetun kalan painosta riippumatta.
Painorajoitus ei kuitenkaan koske edellä mainittujen poikkeusmaiden lisäksi myöskään Färsaarilta ja
Islannista tuotuja eriä.
Muita eläimistä saatavia tuotteita, kuten hunajaa, sammakonreisiä ja etanoita sekä kananmunia saa
tuoda, kunhan määrä ei ylitä 2 kg.


Ja jos haluaa tuoda ylimääräistä ja maksaa siitä tullin hinta on :
muut tuoreet munat:
0407 21 00 00
- - kananmunat (TN084)
30,4 eur/100 kg; K:152,0 eur/1000 kg
Viimeksi muokannut Tiia12, 07 Marras 2012, 11:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tiia12

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Eli tässä lista Schengen-maista, jokainen tuntee eu -maat ,mutta Schengen-maat muodostavat alueen, johon kuuluvien maiden välillä ei ole matkustusrajoituksia eikä rajatarkastuksia
Eli milläs estät mitenkään laittomien munien maahantuonnin, jos joku keksii vinkin,laittakoon sen tänne,
Alankomaat
Belgia
Espanja
islanti
Italia
Itävalta
Kreikka
Latvia
Liettua
Luxemburg
Malta
Norja
Portugali
Puola
Ranska
Ruotsi
Saksa
Slovakia
Slovenia
Suomi
Sveitsi
Tanska
tšekki
Unkari
Viro
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Ihan aloitukseen; Suomeen tuodaan laittomasti EU:n alueelta ja jopa ulkopuoleltakin, lintuja, munia, ...jne. Tuonti on helppoa ja kiinnijäämisen riski todella vähäinen, joku silloin tällöin kiinnikkin jää.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä olen tullut koiran kanssa Kiinasta Suomeen neljä kertaa. Aina on kaikki paperit olleet kunnossa mutta vain kerran ne on tarkastettu, muuten se koppi missä se tarkastus tehdään lentokentällä on ollut tyhjä kun sinne olen mennyt. Valvonta ei ainakaan pelaa.
Munathan kulkee kassissa ja niitä saa ihan laillisesti tuoda ruokamunina eu:sta. Helppoa kuin mikä.
Eu: sta tullut paketti ei mene tullin kautta, munat on helppo tilata ja onkohan olemassa lakia joka kieltää vastaanottamasta ruokamunia sisältävän paketin toisesta eu- maasta?
Enkä mä usko että tähän topikkiin ilmoittautuu kukaan joka on laittomasti tuonut munia, sehän lynkataan :smt004
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kesämamma

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Saahan sitä vaimoakin hakata, kunhan ei jää kiinni :smt017 Mutta joo, laiton tuonti on ihan helppoa (ja laittomaksi se tuonti menee vasta siinä vaiheessa kun ensimmäinen muna kuoriutuu..). Ja siitä ei varmasti jää kiinni, paitsi siinä tapauksessa, että joku ikävä kanoihin kyllästynyt naapuri sut ilmiantaa tai sit paska iskee tuulettimeen ja niiden munien matkassa tulee vaikka valkovatsuri...

Tuskin ne viranomaiset uskois jos väittäs että ne munat vaan hautoutui ihan vahingossa tipusiksi asti.
Kesämamma

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Ja vielä huomautus, eli siis EUn sisäisessä kaupassa kaikille säännöt on samat. Suomella ei ole lisäehtoja alle 20munan tuonnissa. Silti kasvattaja, joka nettisivuillaan isolla mainostaa myyvänsä Eurooppaan munia, oli sitä mieltä että ei voi mulle laillisia munia toimittaa. Ja viestistä kävi rivien välistä hyvin ilmi se, että lähettelevät munia sinne ja tänne ilman mitään todistuksia ja testauksia... Ilmeisesti myös Suomeen.
Tiia12

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Niin ja kukaan ei voi koskaan jäädä siitä kiinni koska aina voi sanoa että nämä munat ostin suomesta jos joku tauti puhkeaa tai omat kanat nämä muni. Eli kukaan ei oikeasti valvo siksi niitä tuodaan niin paljon suomeen laittomasti.
Kesämamma

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Kesämamma »

Näinpä. Yritä siinä nyt sitten perustella jollekin ulkomaankasvattajalle, että mä haluan tuoda niitä munia ihan laillisesti....
Tiia12

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Olen helsingissä koulutuksessa ja tässä vieressä on viron kauppa kaikki tuotteetvirosta. Myynnissä munia myös. Tavara tulee päivittäin. Onko laillista ostaa munia ja haudottaa ne? Kuka silloin syyllistuu laittomuuteen. Ostaja ostaa ne suomesta ja hän saa siitä kuitin? Entä riskit? Onko pienempi riski haudottaa ne tai syödä ne. Eli tapoja on monia hankkia ihan ulkomaalaista kantaa kotimaan kaupasta.
rilla

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja rilla »

Luulen, et tämä aihe hiljenee ja lisää vihjeitä on tullut, miten munia voi tuoda. Eli luultavasti "laittomat" munat vaan lisääntyy. :smt017

Pelko pois. En aio hakea tai tilata mitään munia mistään päin rajojen ulkopuolelta. :smt003 Mutta uskon, että on sellaisiakin jotka toteuttavat ajatuksensa.
Keskustelu on ollu ihan hyvää ja on huomattu kaikenlaisia porsaanreikiä. :smt025

Mutta monta hyvää asiaa on tuonut historian aikana myös salakuljetus.
Esimerkiksi omaa alaa sivuava tulppaanin sipulien salakuljetus joskus ammoisina aikoina. :smt036

Mutta lakeja on ollu aina. Ikävä kyllä myös lainrikkojia on ollut ja tulee olemaan. Mut oikeesti noi Eviran säädökset ja pykälät on melko vaikeaselkoisia. :smt024
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Niihin virolaisiin muniin pitäisi lisätä teksti " hautominen kielletty" :smt005 . Mutta oikeasti aika mielenkiintoista. Ovatko muuten kaupassa myynnissä olevat viiriäisen munat kotimaisia? Niistäkin tiedän että tipuja haudotaan, rikotaanko lakia jos ovat ulkomaisia?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Tiia12

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Tiia12 »

Toisaalta Eviralla on säännöt siitosmunien maahantuontiin ulkomailta, niillä pitäisi sitten olla ohje ulkomaisten siitosmunien ostoon kotimaassa :smt003 , voi helkkari että tämä menee melko hassuksi. Ehkä ei jaksa enää. ei tästä tule "lasta eikä paskaa ". Jokainen tulkitsee oman mielen mukaan, minä en ainakaan ole järin viisastunut näistä keskusteluista, enkä usko että kovin moni muukaan. :smt017
Suvianne

Re: Laiton munien tuonti maahan

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä etin vuosia sitten viirun munia ja mulle tarjosi virolainen munia. sanoi käyvänsä suomessa viikottain. Tunnustan oman tyhmyyteni ja en yhtään edes ajatellut tauteja. Onneksi kyselin täällä tai yksärillä?? En muista. Mutta Mimmi suomensi sillon mulle mitä riskejä siinä on :smt005

Kysyvähän ei tieltä eksy!!
Vastaa Viestiin