Kotoisa ja halpa rehuautomaatti ;)

lintulat, tarhat jne.

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Volmari

Kotoisa ja halpa rehuautomaatti ;)

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Teinpähän tuossa aikani kulungiksi rehuautomaatin kanoille, kun alkaa jo harmittaan tuo pikku kananpoikien rehun tuhlaus :twisted: kun kuopivat kaikki vaan maahan.

Niin, eli tarveaineina oli 10l muovisanko + kansi, 5l muoviämpäri (kermaviiliä ollut), sakset, kotinarua ja huumoria aimo annos!
Leikkasin pikkuämpärin pohjaan kolme n.1,5cm:n kokoista reikää ja ison ämpärin kylkiin kaksi n.5cm x 20cm kokoista reikää (n.5cm pohjasta ylöspäin). Sitten laskin pikkuämpärin ison pohjalle ja kaadoin pienen täyteen punahelttaa, nostin pikkuämpärin sangan samaan tasoon ison ämpärin sangan kanssa (siis niin että pitää molemmista vain yhdellä kädellä kiinni) ja a´vot!! Jo alkoi rehu soljua ison ämpärin pohjalle ja tulo tyssäsi juuri sopivasti ennenkuin laakean reiän reuna ylittyi. Eli rehut pysyivät sisällä, mutta ottaessani "kanamaisesti" rehua pois, alkoi se taas hiljalleen valumaan, kunnes vaje oli täytetty!

Hienoa! Lopuksi vaan sangat narulla yhteen ja kanalaan roikkumaan. Suojaksi leikkelin vielä ison sangon kannesta kannen, jossa on lovet pikkuämpärin metallisangalle. Kanat saavat kertoa, että toimiiko se sitten oikeasti... :lol: :lol: :lol:

Laitanpa väkerretyn "kaaviokuvan" tuohon myös.
Kuva

Että JOS toimii, niin olis halpa ja 5L vetoinen automaatti kätevästi!
Viimeksi muokannut Volmari, 05 Huhti 2006, 20:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mielenkiintoinen konstruktio..hivelee inssinkin silmää :wink: Täytyypä testata.. Jyviäkö laitat vai pussiruokaa pikkusankoon?
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Hyvinpä nuo näyttivät sen vastaan ottavan! Pienet kananpojatkin jo hotki komeasti kotikutoisesta automaatista rehua.

maunu-muori: laitoin pussiruokaa pikkusankoon, eli punahelttaa, mutta luulisin sen jyvilläkin komiasti toimivan. ja jos ei toimi, niin voihan niitä kolmea pohjareikää isontaa niin jo alkaa jyvätkin varmaan soljumaan hyvin ulos.
Aika mukava, että alkoivat heti syödä siitä kaikki :lol:

Kuva

Ja on muuten kätevä täyttää!! Kun pikkusangon laskee tyhjänä ison sangon pohjalle, niin ei tarvi varoa turhaan rehujen hukkaanmenoa...alkavat siis valumaan vasta, kun nostaa pikkusangon kahvasta.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Volmari, onko teillä vielä käytössä tuo rehuatomaatti? Kuinka on toiminut?

Mun täytyy vissiiin väkertää tai ostaa joku automaatti, kaikki astiat kipataan nurin tai ne kuovitaan tyhjiksi.. :(
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Sielähän se killuu edelleen kanalassa, ja tyhjenee säännöllisesti! :D
Eli idea oli toimiva. Olen vaan punahelttaa sinne kokeillut, sillä kauranjyvät heittelen aina maahan.
(Tuli muuten mieleeni, että tulevaksi talveksi taidan laittaa karheaa kattohuopaaa pehkun alle keskelle lattiaa, kohtaan joka aina ohenee kun kanat siitä jyviä kuopsuttavat, niin toimii sitten hyvänä kynsiviilana, kun uloskaan ei sydäntalvella pääse)
Itsekin oon yhden ruokinta-automaatin tilannu ja maksanu, mutta en ole vielä päässyt sitä hakemaan tuolta Lassilan tilalta... :roll:
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Onpahan todella hyviä ideoita :D Hienoa että jollain sytyttää! Täytyy kokeilla tuota automaatti-juttua. Se kattohuopa oli myös mainio oivallus! Kiitos!
tallitalikko

Viesti Kirjoittaja tallitalikko »

Mä kans oon tehnyt ton ohjeen mukaan ruokinta-automaatin rehulle ja hyvin on toiminut koko kesän! Kiitti vaan hyvästä vinkistä! :D
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Minä tein kalkkunoille automaatin vadin pohjasta ja viemäriputkesta (halk. 110 mm) siten että leikkasin vadin reunasta osan pois ja tein reiät kolmeen kohtaan tasaisin välimatkoin. Putken alareunasta leikkasin kuviosahalla paloja pois (vähän matalampia kuin vadin reuna)ja tein myös reiät samoihin kohtiin kuin vadin pohjaan. Kiinnitin osaset toisiinsa ihan tavan kotinarulla ja vielä putken yläpäähän naru jolla sen saa roikkumaan katosta. Tähän härveliin mahtuu evästä varmaan joku 15 litraa, riippuu tietty putken pituudesta..hyvin on toiminut ja hävikki on pysynyt melko pienenä.
Basu

Viesti Kirjoittaja Basu »

Olin heittämässä vanhoja kumisaappaita pois, kun keksin, että niitähän voisi hyötykäyttää kanalassa...
Toisessa on soraa, toisessa punahelttaa, hyvin maistuu ja pysyvät puhtaina. :smt003

Kuva
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

:smt005 Tää oli aikas mainio! :smt005
Teppana

Viesti Kirjoittaja Teppana »

Hih,muniksessahan on oikeita"pelle pelottomia" :smt005
Ja kivaa kun ideat annetaan tänne kaikille hyödyksi :smt006
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Basulla on kyllä tyylikkäimmät koskaan näkemäni rehuautomaatit :smt005
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Upeeta Basu :smt002 :smt002 :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4449
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kerrassaan hienoa kierrätystä! Säälihän noin kauniita kumppareita olisi ollut roskiin nakata. :laughing6:
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

:smt005 Ihan mahtava keksintö Basu! :smt004
Vastaa Viestiin